Saturday, April 20, 2024
-5.1 C
Calgary

آیا تلفیق واکسن‌های مختلف کووید-۱۹ ایمن است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک اظهار نظر از طرف سازمان بهداشت جهانی (WHO) در جریان کنفرانس خبریِ روز گذشته، باعث ابهام و ترس دربارهٔ تلفیق واکسن‌های مختلف کووید-۱۹ شد.

دکتر سومیا سوامیناتان از محققین ارشد WHO گفت: «روند اخیر که مردم بدون داده‌های کافی، در حوزه‌ای بدون شواهد کافی عمل می‌کنند [و واکسن‌های تلفیقی می‌زنند] کمی خطرناک است.» این نظر دربارهٔ استفاده از دوزهای تقویتی بود.

کانادا هنوز به مرحلهٔ تایید دوزهای تقویتی پس از دو دوز اول نرسیده است، اما مسئولین کانادا از ۱ ژوئن، رویکردی تجربه‌محور را در پیش گرفته‌اند و طبق نظر کمیتهٔ مشورت ملیِ واکسیناسیون (NACI) عمل می‌کنند.

NACI دستورالعمل‌ها را به روز کرده و اجازهٔ استفاده از دوزهای تلفیقی برای ایمن‌سازی را داده است. در این سند می‌خوانیم:

«شواهد جدید نشان می‌دهند که تلفیق واکسن‌های مبتنی بر ویروس تضعیف‌شده و واکسن‌های mRNA با فاصلهٔ تزریق ۴ تا ۱۲ هفته از نظر ایمنی قابل قبول است و البته می‌تواند باعث بروز واکنش‌هایی در بدن شود که هر چه فاصله بین دو تزریق کمتر باشد، شدت آنها بیشتر خواهد بود.»

اداره بهداشت کانادا می‌گوید: «تلفیق واکسن‌ها ایدهٔ جدیدی نیست. واکسن‌های مشابه از تولیدکنندگان مختلف در زمان کمبود واکسن یا نیاز عمومی جایگزین می‌شوند. این امر در واکسیناسیون آنفولانزا، هپاتیت A و … رایج است.»

وزیر بهداشت اونتاریو نیز می‌گوید که این استان از توصیه‌های mRNA استفاده می‌کند و تلفیق واکسن‌های مختلف در روند ایمن‌سازی را طبق تجربهٔ ظاهرا موفق بریتانیا، اسپانیا و آلمان در پیش گرفته است.

«تلفیق دوزی از واکسن mRNA (فایزر و مدرنا) با واکسن آسترازنکا یا دیگر واکسن‌های mRNA امن است و به اهالی بیشتری در اونتاریو فرصت دریافت زودتر دوز دوم را می‌دهد.»

مسئولین بریتیش کلمبیا نیز نظر مشابهی دارند و پیوسته در حال جمع‌آوری اطلاعات جدید و رصد اوضاع هستند تا از موثر بودن رویکرد واکسیناسیون تلفیقی در این استان و بقیه دنیا مطمئن شوند.

تا اینجا طبق شواهد و تجربیات به نظر می‌رسد که تلفیق واکسن‌های مختلف کووید-۱۹ خطری برای سلامت افراد ندارد.

منبع: Daily Hive