Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

جولای 2021 گرم‌ترین ماه ثبت شده در تاریخ کرهٔ زمین

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

امواج پی‌درپی گرما باعث شدند تا جولای امسال به گرم‌ترین ماه کره زمین در حدود 150 سال اخیر تبدیل شود.

براساس گزارش انجمن National Oceanic and Atmospheric (یا NOAA) میانگین دمای جهانی طی ماه گذشته 16.73 درجه سانتی‌گراد بوده که 0.01 درجه سانتی‌گراد از رکورد پیشین در جولای 2016 بالاتر است.

این رقم در مقایسه با میانگین دمای قرن بیستم (15.8 درجه سانتی‌گراد) 0.93 درجه بیشتر است و بنابراین جولای 2021 گرم‌ترین ماه کره زمین از 142 سال قبل تا امروز می‌باشد.

ریک سپینارد مدیر NOAA در اینباره گفت: «متاسفانه در شرایط بسیار بدی هستیم. جولای معمولا گرم‌ترین ماه سال است اما جولای 2021 گرم‌ترین ماه ثبت شده در طول تاریخ ‎بود. این رکورد حاصل تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی ست.»

بگفته NOAA در نیمکره شمالی دماهای سطحی 1.54 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین بوده و رکورد سال 2012 را هم شکسته است.

قاره آسیا گرم‌ترین ماه جولای را تجربه کرده و در اروپا دومین ماه گرم تاریخ را شاهد بودیم (پس از جولای 2010). در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، آفریقا و اقیانوسیه نیز رکورد دما در میان ده رده نخست تاریخ آنها جای گرفت.

در قطب شمال نیز مساحت یخ‌ها بسیار کاهش یافت و چهارمین رکورد پایین پوشش یخ در ماه جولای در طول 43 سال گذشته ثبت شد.

بگفته NOAA با توجه به داده‌های ماه گذشته احتمالا 2021 در میان 10 سال گرم دنیا قرار می‌گیرد.

این آژانس خاطرنشان می‌کند که گرمای بسیار شدید امسال در نتیجه تغییرات بلندمدتی بوده که گزارش 6 آگست IPCC به آن‌ها اشاره کرده است.

اسپینارد در واکنش به این گزارش گفت: «دانشمندان سرتاسر جهان جدیدترین ارزیابی خود از روند تغییرات آب‌وهوایی را ارائه داده‌اند. این یک گزارش تکان‌دهنده از سوی IPCC بوده که نشان می‌دهد بشر موجب تغییرات آب‌وهوایی شده و تاثیرات ناشی از آن به سرعت در حال تشدید هستند.»

منبع: Daily Hive