Thursday, April 18, 2024
2.5 C
Calgary

آلبرتا: افزایش مصرف الکل و نارسایی‌ کبد در دوران پاندمی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بررسی محققان دانشگاه کلگری نشان داده که نرخ بستری بیماران مبتلا به نارسایی کبد در آلبرتا، طی دوران پاندمی، دوبرابر شده است. افزایش مصرف مشروبات الکلی در این مدت علت این امر می‌باشد.

بگفته دکتر عبدل‌عزیز شاهین، دستیار پروفسور دانشکده پزشکی کلگری و سرپرست این مطالعه، افزایش مصرف الکل با بروز بیماری کبد در استان رابطه‌ای آشکار دارد.

شاهین می‌گوید: «به یاد دارم در دوران پاندمی صف مقابل فروشگاه‌های مشروبات الکلی طولانی‌تر از صف فروشگاه‌های مواد غذایی بود. همانجا به این نتیجه رسیدم که حضور شهروندان در خانه‌ باعث افزایش مصرف مشروبات الکلی خواهد شد. پس از آن با همکارانم تحقیقی درباره تاثیر پاندمی بر مصرف مشروبات الکلی و بروز نارسایی کبد در شهروندان را آغاز کردیم.»

براساس این مطالعه میزان بستری بیماران هپاتیت ناشی از الکل در آلبرتا تقریبا دو برابر افزایش یافته است. پیش از پاندمی این نرخ 11.6 بیمار در هر 10,000 پذیرش بود، اما هم‌اکنون این رقم به 22.1 بیمار در هر 10,000 پذیرش رسیده است.

میانگین سن بیماران نیز طی دوران پاندمی از 48 به 43 سال کاهش یافت.

با اینحال شاهین اعتقاد دارد که تاثیر دقیق افزایش مصرف الکل بر سلامتی شهروندان هنوز روشن نیست.

او افزود: «با اینکه نرخ مراجعه بیماران افزایش یافته اما بخاطر وضع محدودیت‌ها در موج نخست پاندمی، احتمالا بسیاری دیگر از مراجعه به بیمارستان خودداری کرده‌اند. بنابراین رقم فعلی تنها نوک کوه یخ است.»

نظرسنجی Canadian Centre on Substance Use and Addiction نشان داده که از هر چهار کانادایی 35 تا 54 سال یکی طی ماه نخست پاندمی بیش از حد مشروبات الکلی نوشیده است. ازجمله دلایل این رفتار نبود برنامه روزانه منظم برای زندگی و کار، خستگی، بی‌حوصلگی و استرس عنوان شده است.

بگفته شاهین هپاتیت ناشی از الکل می‌تواند باعث بروز نارسایی شدید کبد، پیوند کبد و حتی مرگ بیماران شود. البته این بیماری با تغییر رفتار و سبک زندگی قابل درمان است. نوشیدن مقادیر کمتر الکل به کبد و دیگر بخش‌های حیاتی بدن فرصت خواهد داد تا خود را ترمیم کنند.

در صورت مشاهده علائم این بیماری یا دیگر عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر، کمک‌های لازم را از این طریق پیگیری کنید.

منبع: CTV News