Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

راه‌اندازی بزرگترین کارخانه جذب CO2 جهان در ایسلند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

یک کارخانه عظیم جذب دی‌اکسیدکربن از اتمسفر و ذخیره آن طی فرایندی پایدار، فعالیت خود را از چهارشنبه گذشته در ایسلند آغاز کرد.

کارخانه Orca را استارتاپ سوییسی Climeworks AG با هدف کاستن از آثار منفی گازهای گلخانه‌ای بر کره‌زمین ساخته و گامی مهم بمنظور توسعه این صنعت جدید محسوب می‌شود.

بنابر اعلام Climeworks این واحد ظرفیت جذب سالانه 4,000 تن دی‌اکسیدکربن را دارد. گازهای جمع‌آوری شده بصورت ایمن و دائمی طی فرایند شیمیایی Carbfix (شریک آکادمیک و صنعتی آن‌ها در ایسلند) ذخیره‌سازی می‌شود.

در این فرایند گاز حاوی CO2 با آب ترکیب و سپس به اعماق زمین پمپ می‌شود. در ادامه این محلول در سنگ به دام افتاده و طی فرایندی طبیعی و معدنی که دو سال زمان می‌برد به سنگ تبدیل خواهد شد.

هرچند این واحد در حال حاضر تنها قادر به جذب مقادیر ناچیز از آلاینده‌های تولیدی توسط بشر است، اما طی سال‌های آینده قصد افزایش ظرفیت عملیاتی خود به ۱ مگاتن را دارد.

گزارش اخیر Intergovernmental Panel on Climate Change سازمان ملل درباره افزایش رویدادهای شدید آب‌وهوایی ناشی از گرمایش جهانی طی سال‌های آینده هشدار داده است. کارشناسان بر لزوم کاهش محسوس تولید گازهای گلخانه‌ای و حذف همیشگی دی‌اکسیدکربن از آن‌ها تاکید می‌کنند.

ساخت این واحد از می 2020 و با تکیه بر فناوری ماژولار شروع شد. برای این منظور واحدهای کوچک جمع‌آوری CO2 در کنار یکدیگر قرار گرفته و کل مجموعه را شکل داده‌اند.

موقعیت استراتژیک شرکت و قرارگیری آن در مجاورت نیروگاه زمین‌گرمایی ON Power’s Hellisheiði باعث شده تا انرژی موردنیاز آن بطور کامل از منابع تجدیدپذیر تامین شود.

بگفته Climeworks این تکنولوژی را می‌توان براحتی در نقاط مختلف دنیا راه‌اندازی کرد. کافیست دو فاکتور دسترسی به منابع انرژی تجدیدپذیر و شرایط زمین‌شناسی لازم برای ذخیره گاز را دارا باشند.

کریستوف گیبالد، مدیرعامل و بنیانگذار Climeworks، در اینباره گفت: Orca گامی مهم برای توسعه صنعت جذب مستقیم آلاینده‌ها از هوا ست و نقشه آن را می‌توان در آینده توسعه داد. هنوز تا صفر شدن تولید گازهای آلاینده فاصله داریم، اما Orca ما را به آن نزدیک کرده است.

البته برخی دانشمندان امیدواری ایجاد شده به چنین تکنولوژی‌هایی را بیش از حد کاذب می‌دانند و بر این باورند که باید حتما تولید گازهای آلاینده در کنار استفاده از چنین فناوری‌هایی، به طرز چشمگیر کاهش یابد.

منبع: Independent