Wednesday, April 24, 2024
11.2 C
Calgary

بالاترین نرخ تورم از ۲۰ سال گذشته تا کنون در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) که بیانگر تغییر قیمت‌ها درسبد بازار کالاها و خدمات خریداری شده به وسیله خانواده‌ها است و همچنین شاخص اصلی تورم در کانادا از دو دهه گذشته پیشی‌ گرفته است.

نرخ CPI کانادا در ماه سپتامبر به ۴.۴ درصد رسیده و نسبت به سال گذشته قیمت‌ها در هر گروه اصلی افزایش یافته است. حمل و نقل، مسکن و قیمت موادغذایی از عوامل اصلی افزایش نرخ تورم به شمار می‌روند.

طبق داده‌های ثبت شده توسط سازمان آمار کانادا، بالاترین نرخ تورم با ۴.۷ درصد به فوریه ۲۰۰۳ تعلق دارد و پس از آن تا کنون کانادا این میزان از تورم را تجربه نکرده است.

حمل و نقل

هزینه‌ حمل و نقل با افزایش ۹.۱ درصدی بیشترین نقش را در افزایش تورم ایفا می‌کند. قیمت بنزین نسبت به سپتامبر سال گذشته ۳۲.۸ درصد افزایش یافته است. طبق آمار StatsCan قیمت بنزین به دلیل عدم اطمینان از تقاضای جهانی نفت و کووید-۱۹ نسبت به ماه قبل ۰.۱ درصد کاهش یافته است. مردم نیز هزینه بیشتری را برای خرید وسایل نقلیه شخصی پرداخت کرده‌اند و قیمت‌ این وسایل نقلیه نسبت به سال گذشته ۷.۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

موادغذایی

قیمت موادغذایی نیز یکی از عوامل موثر در افزایش تورم محسوب می‌شود. قیمت موادغذایی با افزایش ۲.۷ درصدی در ماه آگوست، ۳.۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. موادغذایی خریداری شده از فروشگاه‌ها در ماه سپتامبر ۴.۲ درصد و غذاهای خریداری شده از رستوران‌ها نیز در همین ماه ۳.۱ درصد افزایش یافته است.

قیمت گوشت یکی از بزرگترین عوامل تأثیرگذار در دسته‌بندی خوراک به شمار می‌رود. قیمت محصولات گوشتی ۹.۵ درصد افزایش داشته که این افزایش با سرعت زیادی از آوریل ۲۰۱۵ مشاهده می‌شود. قیمت مرغ تازه یا منجمد و گوشت گاو به ترتیب ۱۰.۳ درصد و ۱۳.۰ درصد افزایش یافته است.

گوشت خوک ۹.۵ درصد و گوشت فرآوری شده ۶.۲ افزایش یافته است. قیمت بیکن نیز ۲۰ درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش سالانه از ژانویه ۲۰۱۵ محسوب می‌شود. همچنین در غذاهای دریایی رشد سالانه ۶.۲ درصدی مشاهده می‌گردد. محصولات لبنی، از جمله کره و پنیر، ۵.۱ درصد و تخم‌مرغ نیز ۵.۴ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر قیمت سبزیجات در ماه سپتامبر ۳.۲ درصد کاهش یافته است. براساس StatsCan کاهش قیمت سبزیجات ناشی از کاهش قیمت گوجه فرنگی بوده که ۲۶.۱ درصد کاهش یافته است.

مسکن

شاخص هزینه مالکان خانه‌ها نسبت‌ به سپتامبر سال گذشته ۱۴.۴ درصد افزایش یافته که مربوط به خانه‌های جدید می‌شود. هزینه‌های بیشتر ساخت‌وساز و همچنین نرخ پایین بهره بانک‌ در روند رو به رشد تورم در دسته‌بندی مسکن نقش دارند.

اطلاعات منطقه‌ای

در حالی که در ماه سپتامبر قیمت‌ها با سرعت بیشتری از ماه آگوست در شش استان افزایش یافته، سرعت افزایش قیمت‌ها در آلبرتا، نیوفاندلند و لابرادور کمتر بوده است. طبق اطلاعات آمار کانادا کاهش درآمد صنعت گردشگری در نیوفاندلند و لابرادور و کاهش هزینه‌های تسهیلات رفاهی در آلبرتا در سرعت پایین افزایش تورم این مناطق نقش داشته است.

با این وجود هزینه آموزش در آلبرتا افزایش یافته است و دانش‌آموزان با افزایش ۵.۷ درصدی شهریه‌ها مواجه شده‌اند. داده‌های جمع‌آوری شده مربوط به تابستان گذشته یعنی زمانی است که نرخ تورم کانادا نسبت به یک دهه گذشته با سرعت فراوانی افزایش یافته است.

 

 

منبع: Dailyhive