Tuesday, March 19, 2024
8.4 C
Calgary

اقداماتی که از نظر متخصصان باید درصورت مشکوک بودن به ابتلا اومیکرون انجام دهید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با توجه به اینکه هم اکنون سویه اومیکرون، بیشتر از هر سویه دیگری از ویروس کرونا کشور را درگیر خود کرده است، به احتمال زیاد تاکنون علائم خفیفی از آن را تجربه کرده و یا در نزدیکانتان افرادی را دیده اید که علائمی از آن را از خود نشان داده باشند.

دکتر ترسا تام، مقام ارشد بهداشت عمومی می گوید: با وجود آنکه خطر بستری شدن در بیمارستان برای مبتلایان به اومیکرون نسبت به باقی سویه های کرونا کمتر است، اما افزایش تعداد مبتلایان، می تواند باعث بستری بیشتر افراد در بیمارستان شده و به دنبال آن، افراد بیشتری نیز نیازمند بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه باشند.

«در حالی که مطالعات اخیر نشان می‌دهد خطر بستری شدن در بیمارستان برای اومیکرون در مقایسه با سویه دلتا کمتر است، شتاب فوق العاده بالای شیوع آن و حجم عظیم موارد جدید روزانه ابتلا به آن، می تواند باعث افزایش تعداد موارد وخیم و تقویت بیماری‌های شدید بشود.»

دکتر شزما میتانی، از جمله پزشکان اورژانس ادمونتون، ازافزایش تعداد کودکان و بزرگسالانی که به بیمارستان‌ها آمده و پاسخ آزمایش کووید-19 آن ها مثبت می‌شوند می گوید: «من در چند وقت اخیر شاهد افزایش چشمگیری در تعداد مراجعان دارای علائم تنفسی هستم. بنابراین، سرفه، آبریزش بینی، تب و گلودرد، همگی می توانند نشانه هایی از ابتلای قطعی به اومیکرون باشند.»

میتانی، که در بخش اورژانس بزرگسالان و کودکان بیمارستان Royal Alexandria  و همچنین بیمارستان کودکان Stollery کار می کند، هشدار می دهد که حتی این علائم جزیی را هم نادیده نگیرید.

اگر فکر می کنید در معرض سویه اومیکرون قرار داشته اید، در ادامه چند مورد از کارهایی که طبق نظر متخصصان بهداشتی باید انجام بدهید آورده ایم:

اول از همه، باید به دنبال چه علائمی در خود باشید؟

اوایل ژانویه، یکی از مقامات سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد  شواهد نشان میدهد که سویه اومیکرون اکثرا موجب علائم خفیفی در افراد می شود. علائم سرماخوردگی مانند گلودرد، احساس خستگی، آبریزش بینی، سرفه، تب و بدن درد همگی می‌توانند نشانه‌هایی از ابتلای شما به گونه جدید کرونا باشند. دکتر میتانی تأکید کرد: «حتی یک گلودرد کوچک  نیز میتواند مهم باشد،آن را نادیده نگیرید».

او افزود از دست دادن حواس بویایی و چشایی در موارد ابتلا به اومیکرون کمتر دیده شده است، بنابراین اگر این حواس را از دست نداده اید دلیل محکمی بر عدم ابتلا شما به کرونا نیست.

خود را قرنطینه کنید

دکتر میتانی می گوید: اولین کاری که باید انجام دهید این است که خود را قرنطینه کنید.

تا زمانی که احساس بدی ندارید و به نظرتان نمی آید که به مراقبت های بیمارستانی نیاز داشته باشید، تنها خود را قرنطینه کنید.”

اگر در یک محیط عمومی مانند محل کار یا یک گردهمایی  علائمی را در خود احساس کردید، از اینکه  جمع را ترک کرده و به منزلتان بازگردید خجالت نکشید، مهمترین کار این است که تماس خود با مردم و اطرافیانتان به حداقل برسانید.

هم اکنون برخی از استان‌ها مانند کبک، بریتیش کلمبیا و انتاریو، قوانین و محدودیت های مرتبط با قرنطینه خود را برای افرادی که کاملاً واکسینه شده و حالا به کووید-19 مبتلا شده اند، به پنج روز کاهش داده‌اند. اگر تمامی علائم پس از این پنج روز برطرف شدند، اجازه دارند به فعالیت های عمومی خود بازگردند.

در اکثر استان ها، برای افرادی که به طور کامل واکسینه شده و با فردی که نتیجه آزمایش آنها مثبت بوده در تماس بوده اند، الزام قانونی برای قرنطینه کردن خود وجود ندارد، اما دکتر میتانی می گوید به نظر او، بهتر است فرد همچنان خود را به مدت پنج روز قرنطینه کرده و علائم خود را به طور مداوم چک کند.

تست بدهید

دومین کاری که باید انجام دهید، دادن تست کرونا است.

معمولاآزمایشات آنتی ژن رپید برای تمام افراد دارای علائم و یا بدون علائم در دسترس است. با این حال، ممکن است با توجه به تقاضای زیادی که این روز ها برای این دسته از آزمایشات وجود دارد، انجام آن برایتان سخت باشد.

دکتر میتانی همچنین بر این باور است که این تست های رپید احتمال نشان دادن پاسخ منفی کاذبشان بسیار بالاست. ماه دسامبر، سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدار داد که این آزمایشات ممکن است همیشه به درستی ابتلای فرد به اومیکرون را تشخیص ندهند .

او توضیح داد: ” ما به ویزه درمورد سویه اومیکرون، شاهد موارد بسیاری بوده ایم که حتی با وجود علائم مشخص نیز، زمان و چندین تست متوالی نیاز بوده است تا نتیجه تست رپید فرد مثبت به دست بیاید. بنابراین صرفا منفی بودن پاسخ تست رپیدتان ملاکی برا آلوده نبودنتان نیست.”

او افزود: تا زمانی که علائم دارید باید به قرنطینه کردن خود ادامه داده و در زمانی که از خود علائمی نشان دادید، هر 24 تا 48 ساعت یکبار آزمایش رپید دهید.

همچنین می توانید آزمایش PCR بدهید، اگرچه استان هایی مانند بریتیش کلمبیا از افراد بی علائم می خواهند به دلیل جلوگیری از ایجاد صف های طولانی، از انجام آزمایش PCR صرف نظر کنند.

چگونه می توان اومیکرون را در خانه درمان کرده و مطمئن شد که نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست ؟

دکتر میثانی می گوید:” مایعات زیاد بنوشید و استراحت کنید.”

او با بیان اینکه داروهایی مانند Tylenol و Advil می‌توانند کمک کنند، توصیه کرد: «اگر تب داشتید از یک تب بُر استفاده کنید و اگر بدن درد دارید، میتوانید از داروهای ضد درد استفاده کنید.

همچنین جنیفر جکسون، پرستار ثبت شده در دانشگاه کلگری، به مردم توصیه می کند که نحوه تنفس خود را کنترل کرده و زیر نظر داشته باشند.

او توضیح داد: ” در اکثر اوقات ماهیچ توجهی به نفس هایی که می کشیم نمی کنیم.اگر زمانی نفس کشیدنتان از این حالت خارج شده و متوجه صدا یا تغییر نحوه آن شدید، باید بیشتر حواستان به آن باشد.”

اگر انجام کارهای روزمره مانند دوش گرفتن یا پختن غذا برایتان سخت شده است، طبق صحبت های جکسون، باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

دکتر میثانی افزود: باید مراقب از دست دادن آب بدنتان نیز باشید. ممکن است استفراغ و اسهال نیز در کنار علائم کووید-19 به خصوص در میان کودکان مشاهده شود.

دکتر می‌گوید: “اگر نمی‌توانید از مایعات زیادی استفاده کنید و در طول دوران قرنطینه خانگی، حالتان بدتر شد، آنوقت باید به مراقبت های پزشکی  و بیمارستان ها مراجعه نمایید.”

منبع: Dailyhive