Wednesday, April 24, 2024
11.2 C
Calgary

تمدید ویزای دانشجویان بین‌المللی به منظور رفع کمبود نیروی کار کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

طبق اعلامیه دولت فدرال، کانادا تصمیم دارد به دلیل کمبود نیروی کار، دانشجویان بین‌المللی‌ که مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی آن‌ها بین ماه‌های ژانویه و دسامبر ۲۰۲۲ منقضی می‌شود را واجد شرایط دریافت ویزای کار باز تا سقف ۱۸ ماه معرفی کند.

دولت امیدوار است دانشجویان سابق بتوانند در مدت تعیین شده شانس خود را برای دریافت اقامت دائم بیشتر کنند و برای همیشه به نیروی کار کانادا ملحق شوند.

همچنین دانشجویان بین‌المللی متخصصی که به زودی مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی خود را از دست می‌دهند گزینه‌های اصلی رفع کمبود نیروی کار به شمار می‌روند. افرادی که قصد دارند اقامت دائم کانادا را بدست آورند می‌توانند از ابتدای ماه جولای برای دریافت ویزا اقدام کنند.

قرار است دولت فدرال تغییرات گسترده‌ای را در زمینه مهاجرت و نیروی کار اعمال کند.

شان فریزر، وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد قرعه کشی اکسپرس انتری نیز به زودی از سر گرفته می‌شود. وی در ادامه افزود اکسپرس انتری مناسب افرادی است که قصد دارند از طریق برنامه‌هایی همچون اِسکیل ورکر، برنامه‌های مهاجرتی مشاغل فنی کانادا، برنامه مهاجرتی تجربه کانادایی و برنامه انتخاب استانی به کانادا مهاجرت کنند.

فریزر در این خصوص می‌گوید: «رشد سریع اقتصادی امکان استخدام افراد جدید را برای کارفرمایان فراهم کرده و کانادا باید برای تقویت خود به تمامی گزینه‌های موجود توجه کند. مهاجرت علاوه بر اینکه می‌تواند به فارغ‌التحصیلان جدید و دیگر متقاضیان اجازه دهد با استفاده از فرصت‌های شغلی بتوانند زندگی خود را در کانادا از نو بسازند، نقش مهمی در رفع نیازهای ما به کاهش کمبود نیروی کار ایفا کند. این راهکار در کوتاه مدت مشکلاتمان را رفع می‌کند و در بلند مدت باعث شکوفایی کانادا می‌شود.»

به گفته این مقام دولتی در حالی که متقضیان منتظر نهایی شدن درخواست اقامت دائم هستند می‌توانند برای دریافت ویزای کار باز اقدام کنند و تا پایان سال ۲۰۲۴ مجوزهای معتبر را دریافت کنند. در این صورت ویزای متقاضیان پیش از اینکه به تمدید نیاز پیدا کند نهایی خواهد شد.

علاوه بر این، متقاضیان می‌توانند برای دریافت ویزای کار باز اعضای درجه یک خانواده‌ خود که در خارج از کانادا زندگی می‌کنند نیز اقدام کنند. شهروندان بین‌المللی نیز می‌توانند با استفاده از مجوزهای کاری خاص و بدون خروج از کانادا حضور خود را تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۳ تمدید کنند.

طبق بیانات فریزر درخواست افرادی که در سال گذشته برای تغییر اقامت موقت خود به اقامت دائم اقدام کرده بودند نیز بررسی خواهد شد. وی در ادامه افرادی که با ویزای کار در کانادا حضور دارند را برای دریافت اقامت دائم تشویق کرد.

در بیانیه شان فریزر به طور خاص به کمبود نیروی کار به دلیل شیوع همه‌گیری اشاره شده است. در حال حاضر صدها هزار موقعیت شغلی خالی در تمامی بخش‌های کشور وجود دارد.

این تصمیمات پس از آن گرفته شد که دولت کانادا با کاهش بی‌سابقه‌ درخواست مهاجرت روبه‌رو شد. محدودیت‌های سفر که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ اتخاذ شده بود نیز نقش مهمی در وضعیت فعلی ایفا می‌کند.

تعداد پرونده‌های مهاجرت کانادا از حدود ۱۱۱٬۹۰۰ پرونده در سپتامبر ۲۰۲۱ به ۴۸٬۰۰۰ پرونده در مارچ ۲۰۲۲ کاهش پیدا کرده است. آمارها نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۵۷٬۰۰۰ دانشجوی بین‌المللی سابق کانادا مقیم این کشور شده‌اند و بیش از ۸۸٬۰۰۰ نفر به طور مستقیم ویزای تحصیلی خود را به ویزای دائمی تغییر داده‌اند.

در حالی که دولت قصد دارد فرایند مهاجرت را از پیش آسان‌تر کند انتظار می‌رود اطلاعات بیشتر در هفته‌های آینده منتشر شود.

 

منبع: Dailyhive