Friday, April 19, 2024
1.4 C
Calgary

به اوج رسیدن بارش شهابی برساوشی طی هفته جاری

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اگر عاشق آسمان شب و رویدادهای نجومی هستید روزهای آتی را نباید از دست بدهید.

براساس اعلام American Meteor Society بارش شهابی برساوشی (Perseid meteor shower) از تاریخ 14 جولای تا 1 سپتامبر 2022 در آسمان قابل مشاهده بوده و بهترین زمان برای تماشای این بارش شهابی از تاریخ 11 تا 13 آگست است.

البته کامل بودن ماه در طول این روزها تماشای شهاب‌سنگ‌ها را دشوار کرده و طلوع Supermoon در روز پنجشنبه 11 آگست به رصد کمک نخواهد کرد. با اینحال می‌توان تعداد قابل توجهی شهاب‌سنگ را با وجود ماه کامل در آسمان دید.

در اطلاعیه ناسا آمده: “با توجه به درخشان بودن شهاب‌های Perseids معمولا خطی نورانی پس از عبور شهاب از اتمسفر در پشت آن‌ها ایجاد می‌شود. بارش Perseids به دلیل عبور ستاره دنباله‌دار 109P/Swift-Tuttle در 133 سال پیش از مدار خورشید پدید آمد. این بارش هرسال با سقوط ذرات بجای مانده از این ستاره دنباله‌دار به جو زمین قابل مشاهده است.”

تماشای این بارش شهابی هیچگونه خطری ندارد. بارش برساوشی با ورود ذرات غبار در ابعاد میلی‌متری به اتمسفر زمین با سرعت‌های فراصوت و در حدود 60 کیلومتر در ثانیه پدیدار می‌شود.

در توضیحات دانشگاه Western University درباره بارش برساوشی آمده: “با وجود کوچک بودن ذرات غبار، آن‌ها هنگام برخورد با مولکول‌‎های هوا انرژی بسیار زیادی از خود آزاد می‌کنند. الکترون‌های اتم‌های اتمسفری و ذرات شهاب طی این برخورد شکسته شده و همین پدیده باعث درخشش آن‌ها در آسمان می‌شود.”

بنابراین اگر قصد تماشای این پدیده نجومی جذاب در آسمان تابستانی را دارید حتما در مکانی به دور از آلودگی‌های نوری و با آسمان صاف کمپ زده و تا صبح از این نمایش درخشان لذت ببرید.

منبع: Daily Hive