Friday, April 26, 2024
4.8 C
Calgary

کانادا ۲۱ مورد ابتلا به سویه کراکن را تأیید کرد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

آژانس بهداشت عمومی کانادا ۲۱ مورد جدید ابتلا به سویه XBB.1.5 کووید-۱۹، با نام غیررسمی کراکن  (Kraken) شناسایی کرده است. این سویه از ایالات متحده وارد کانادا شده است.

سویه کراکن که برای اولین بار در اکتبر ۲۰۲۲ شناسایی شده زیرشاخه سویه امیکرون است. به گفته آژانس بهداشت عمومی کانادا ۰.۶٪ نمونه‌های آزمایش شده سویه کراکن بوده‌اند.

آخرین به‌روزرسانی تعداد موارد ابتلا در کانادا قرار است در تاریخ ۶ ژانویه منتشر شود.

بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) چیزی حدود ۴۰٪ از موارد ابتلا به کووید-۱۹ از تاریخ ۲۴ تا ۳۱ دسامبر سویه کراکن بوده است. این سویه در ایالت‌های شمال شرقی آمریکا شیوع بیشتری داشته به‌طوری‌که ۷۵٪ از کل موارد ابتلا در هفته گذشته به سویه کراکن مبتلا شده‌اند.

به گفته دکتر آشیش جها، هماهنگ‌کننده پاسخ کووید-۱۹ کاخ سفید، سویه کارکن با قدرت بیشتری به ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین) اتصال پیدا می‌کنند و همین موضوع باعث مسری‌تر شدن این سویه شده است. بر اساس گفته‌های دکتر آشیش جها میزان خطرناکی سویه کراکن کووید-۱۹ هنوز مشخص نشده است.

آژانس بهداشت عمومی می‌گوید: «سویه XBB.1.5 به‌صورت پراکنده در کانادا شناسایی شده است و البته این سویه نگران‌کننده‌ نیست. آژانس بهداشت عمومی کانادا با بررسی داده‌های جدید می‌تواند نرخ رشد این سویه را تخمین بزند.»

سویه کراکن یکی از سویه‌های فرعی کووید-۱۹ است. سویه‌های فرعی دیگر این ویروس شامل Centaurus، Gryphon و Cerberus‌ می‌شود.

 

 

منبع: Dailyhive