Wednesday, May 8, 2024
6.7 C
Calgary

ثبت بالاترین میانگین دمای جهان در سال ۲۰۲۳

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دانشمندان علوم اقلیمی هشدار می‌دهند که گرم شدن کره زمین و وقوع پدیده ال نینو منجر به ثبت رکورد بالاترین دمای جهان در سال ۲۰۲۳ خواهند شد.

به گزارش خدمات هواشناسی ملی، پدیده ال‌ نینو، در زبان اسپانیایی به معنی پسر، یکی از ناهنجاری‌های آب و هوایی است که به اختصار به آن انسو (ENSO) گفته می‌شود. انسو پدیده‌ای جوی – اقیانوسی است که نشان از تغییرات دوره‌ای دمای سطح اقیانوس آرام دارد.

در طول ال‌ نینو، سرعت بادهای غربی بر روی خط استوا کاهش پیدا می‌کند، آب‌های گرم به سمت شرق هدایت می‌شوند و در نهایت دمای سطح اقیانوس آرام افزایش پیدا می‌کند.

در پدیده لا نینا، در زبان اسپانیایی به معنی دختر، بادهای شدید آب‌های گرم را به سمت غرب هدایت می‌کنند که باعث بالا آمدن آب سرد اعماق اقیانوس و در نهایت کاهش دمای سطح آب می‌شوند.

این چرخه‌های آب و هوایی هر چند سال یکبار و برای چندین ماه رخ می‌دهند. هر کدام از چرخه‌های آب و هوایی لا نینا و ال نینو علاوه بر اینکه می‌توانند شدت متفاوتی داشته باشند، تأثیر قابل‌توجهی بر میانگین دمای جهان می‌گذارند.

بالاترین میانگین دمای جهان در سال ۲۰۱۶ و به دلیل ایجاد پدیده ال نینوی بسیار شدید به ثبت رسیده است.

پدیده لا نینا در سال گذشته برای سومین سال پیاپی رخ داده است. با این وجود، پروفسور جیمز هانسون از دانشگاه کلمبیا معتقد است لا نینا برای سال چهارم رخ نخواهد داد.

الگوهای آب و هوایی منتشر شده توسط سازمان تغییرات اقلیم کوپرنیک بیانگر بازگشت ال نینو در اواخر تابستان ۲۰۲۳ است.

کارلو بونتمپو، مدیر سازمان کوپرنیک، گفت: «به طور معمول ال نینو با افزایش بی‌سابقه دمای جهان همراه است. هنوز مشخص نیست که این پدیده در سال ۲۰۲۳ رخ می‌دهد یا در سال ۲۰۲۴، اما بی‌شک این پدیده رخ خواهد داد.»

به گفته فریدریم اوتو، از امپریال کالج لندن، در صورتیکه ال نینو وسعت پیدا کند دمای هوای ۲۰۲۳ رکورد دمای ۲۰۱۶ را خواهد شکست. در حالی که در سال گذشته تلاش‌های بین‌المللی فراوانی در راستای کاهش انتشار جهانی CO2 انجام گرفته، سوزاندن سوخت‌های فسیلی توسط انسان همچنان ادامه دارد.

 

 

منبع: Dailyhive