Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

۸ واقعیت جالب در مورد جام جهانی ۲۰۱۸ پس از پایان مسابقات اول دور گروهی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالی که جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه هفته اول خود را به پایان رسانده و هر یک از تیم ها دستکم یک بازی انجام داده اند، واقعیات و اتفاقات جالبی در این مسابقات رخ داده که بسیار با آنچه از پیش تصور می شد تفاوت داشت.

برای مثال هیچکس پیش بینی نمی کرد که آلمان بازنده مسابقه با مکزیک باشد یا هیچ کس فکر نمی کرد که گل به خودی تا به این حد در رقم خوردن نتایج دخیل بوده و آقای گل مسابقات در هفته اول لقب بگیرد.

اما همه حواشی جالب جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در درون زمین رخ نمی دهد

۱- روسیه مکانی فوق العاده برای برگزاری جام جهانی است

تنش های سیاسی و دیگر مسایل مربوط به حکومت روسیه حتی پس از پایان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز پابرجا خواهند بود اما بدون شک بسیاری از کسانی که برای تماشای این مسابقات به روسیه سفر کرده اند با خاطراتی خوش و دوست داشتنی و تغییر دیدگاه محسوس نسبت به این کشور، روسیه را ترک خواهند گفت. مردم روسیه خندان ترین صورت های خود را در یک ماه اخیر داشته و به خوبی از تماشاگران و طرفداران تیم های خارجی استقبال کرده اند و در کل فضایی بسیار خوب در این کشور به بهانه جام جهانی حاکم شده است.

نوشیدنی خنک ارزان و هوای آفتابی دلچسب در بسیاری از شهرهای میزبان مسابقات نیز بر لذت مسافران از این سفر افزوده است. در حالی که سیستم حمل و نقل عمومی روسیه در سراسر نقاط مسکو به خوبی کار می کند، این شهر به یک پایگاه دوست داشتنی با امکان عبور و مرور بدون مشکل برای طرفداران تبدیل شده و ده ها هزار نفر در طول شب های مسابقات در حال رفت و آمد در شهر هستند به نحوی که همه چیز به یک کارناوال پر سروصدا و دوست داشتنی شبیه است.

۲- توپ مسابقات بهترین توپی است که جام جهانی به چشم می بیند

اسام الحدری، روز دوشنبه چنین گفت: ” ما قربانیان فیفا و فوتبال همواره در حال تغییر هستیم. اما فوتبال باید برای بازیکنان قابل قبول باشد تا دروازه بانان”. مربی او، هکتور کوپر، نیز ظاهراً از این گفته بازیکن خود شگفت زده شده و بدین ترتیب دروازه بانان بسیاری در مورد توپ جدید مسابقات اظهار نظر کرده اند. ایگور آکینفیف، دروازه بان تیم ملی روسیه، نیز یکی از دیگر کسانی است که در مورد توپ تل استار ۱۹ زبان به انتقاد گشوده است اما درک دلیل شکایت کردن آن ها از این توپ فوق العاده کمی سخت به نظر می رسد زیرا این توپ ظاهراً بهترین توپ فوتبالی است که تاریخ جام جهانی به چشم دیده است.

این توپ به خوبی تمامی تست های حرکتی را پشت سر گذاشته است. ضربات آزاد کریستیانو رونالدو، الکساندر گولووین و الکساندر کولاروف باعث ناکامی دروازه بانان حریف شده است زیرا این بازیکنان توانسته بودند بیشتر به تکنیک و توانایی خود متکی باشند و نه این که بابت پرواز و خط سیر توپ نگرانی داشته باشند.

۳- کارت قرمزهای کمتر

سیستم کمک داور ویدیویی نشان داده که بسیار می تواند مفید و مثمر ثمر باشد تا حقی از تیم ها ضایع نشود هر چند استفاده نکردن از آن در برخی صحنه ها نیز جنجال آفرین شده است. برای مثال اعضای تیم فوتبال انگلیس شاکی شده اند که چرا در طول مسابقه با تونس و در حالی که هری کین ۲ بار در درون محوطه جریمه سرنگون شده، از کمک داور ویدیویی استفاده نشده است. البته که باید این سیستم و نحوه استفاده از آن بهتر و کامل تر شود اما در کل نتایج استفاده از این سیستم مثبت بوده است.

برای مثال اولین کارت قرمز این مسابقات در مسابقه پانزدهم از جیب داور بیرون آمده و به کارلوس سانچز، بازیکن تیم کلمبیا در همان دقایق اولیه مسابقه با ژاپن داده شد که از تاثیرات خوب و مثبت سیستم کمک داور ویدیویی بوده است. این تعداد مسابقه تنها با یک کارت قرمز از زمان مسابقات جام جهانی سال ۱۹۸۶ تاکنون بی سابقه بوده است.

۴- ساختار سه مهاجمی موثر به نظر نمی رسد

کاش فوتبال به این آسانی بود که بهترین بازیکنان را کنار هم می چیدیم و آن ها به همین سادگی و به خوبی به یک اره برقی خوفناک تبدیل می شدند که هر خط دفاعی را از سر راه بر می داشتند. تیم فرانسه با انتظارات قابل درک و مشابهی نسبت به دیگر تیم ها به روسیه گام گذاشت و همه در مورد استعدادهای نوظهوری که در این تیم وجود داشت و این که به چه روش هایی می توان به بهترین شکل ممکن از این همه استعداد شگرف استفاده کرد سخن می گفتند. دیدیه دشام، سرمربی تیم ملی فرانسه، در انتخاب سه مهاجم که همه از سرعت و تکنیک بالایی برخوردارند بسیار شجاعانه عمل کرد.

در تئوری هیچ تیمی دوست نداشت در برابر ترکیبی از کیلیان امباپه، آنتوان گریزمان و عثمان دمبله بازی کند اما در عمل این ترکیب کاملاً ناموفق بود و هماهنگی بین این سه آن طور که انتظار می رفت عمل نکرد. پیدا کردن بازیکنان مهاجم برای بازیکنان بازیساز و خط میانی بسیار سخت بود و فاصله زیادی بین این ۳ بازیکن و خط میانی وجود داشت. فرانسه در بازی آغازین خود با استرالیا به هیچ عنوان با حرارت و قدرت حمله نمی کرد و اگر این تیم بخواهد به توازن و بهترین شکل ممکن خود دست یابد باید تمرینات بیشتری را انجام دهد.

۵- تاکنون مشکل خاصی در موضوع نژادپرستی و خشونت رخ نداده است

اگر باعث چشم زدن آرامش این مسابقات نشود باید بگوییم که به نظر می رسد جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بدون هیچ نگرانی خاصی در حال انجام است؛ نگرانی هایی از قبیل شعارها و رفتارهای نژادپرستانه و هر نوع خشونتی که در یورو ۲۰۱۶ دیدیم که می تواند، در صورت وقوع، باعث ناامیدی روس ها و خدشه وارد شدن به اعتبار این تورنمنت معتبر فوتبال شود. در این میان به نظر می رسد که تنها مشکل تیم انگلیس حلمه حشرات موذی و سگ های وحشی بوده است.

بدترین خطر برای محل اقامت تیم ملی انگلیس در شهر سن پترزبورگ ظاهراً حمله سگ های وحشی است که در جنگل های اطراف پرسه می زنند. یکی از اعضای تیم رسانه های همراه تیم ملی انگلیس که با دوچرخه در حال عبور از این مناطق بود با تعدادی از این سگ ها مواجه شده و حدود ۳ کیلومتر توسط آن ها مورد تعقیب قرار گرفت.

۶- تیم برزیل باید انسجام و اطمینان بیشتری داشته باشد

تنها یک اشتباه و لغزش کوچک رخ داد اما تیته، بازیکنانش و بیش از ۲۰۰ میلیون جمعیت روسیه اصرار دارند که گل خورده برابر سوییس می توانست با اعلام خطا روی مدافع برزیل مردود اعلام شود. اما بعد از دریافت گل، تیم برزیل به یکباره از هم پاشید. به یکباره کنترل آن ها روی بازی به مدت ۱۵ دقیقه از بین رفت. به نظر می رسید که این موضوع با ریتم و نحوه بازی تیم برزیل در ارتباط باشد که فوتبالی با نهایت احساس را بازی می کنند.

تیته در مورد استرس، فشار فراوان و نگرانی های ناشی از اولین بازی صحبت کرد و اینکه چگونه سلسائو در دور قبلی، فینال را با چشمانی اشکبار ترک کرد. اما برزیل بار دیگر در لحظات پایانی تمرکز و انسجام خود را به دست آورد و با تمام قدرت به دروازه سوییس فشار وارد کرد. بازیکنان تیته استعداد لازم برای پیروزی در این مسابقات را دارند اما بزرگ ترین نبردی که آن ها دارند با آرامش درونی خودشان خواهد بود.

۷- آمارهای گل جالب جام جهانی تاکنون

در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تنها بعد از انجام ۱۵ مسابقه، شاهد گل هایی از روی ضربه آزاد بودیم که از تمام گل های زده شده از این ضربات در جام جهانی قبلی در برزیل بیشتر است. خوان کوینترو، الکساندر کولاروف، کریستیانو رونالدو و الکساندر گولووین هر کدام یک گل از روی ضربه آزاد به حریفان خود زده اند. تاکنون ۹ پنالتی گرفته شده در حالی که تعداد کل پنالتی ها در جام جهانی گذشته ۱۳ مورد بوده است و ۲۲ گل از ۳۸ گلی (۵۵ درصد) که در دور اول مسابقات گروهی به ثمر رسیده از روی ضربات شروع مجدد بوده است.

گل های بازی کلمبیا و ژاپن به طور کامل از روی ضربات شروع مجدد زده شدند بدین ترتیب که دو گل ژاپن از روی نقطه پنالتی و ضربه کرنر زده شده و تنها گل کلمبیا نیز از روی یک ضربه آزاد به دست آمد. بدون شک استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی نقش قابل توجهی در افزایش تعداد پنالتی های گرفته شده داشته است اما برای دیگر اتفاقات مربوط به گل هنوز پاسخ معقولی وجود ندارد.

۸- حمله صلح طلبانه آمریکای جنوبی به روسیه

در حالی که حضور پرشور و پرتعداد طرفداران تیم های آمریکای جنوبی در جام جهانی برزیل کاملاً قابل قبول و منطقی بنظر می رسید اما مشاهده می شود که در روسیه نیز تعداد بسیار زیادی از طرفداران تیم های آمریکای شمالی حضور داشته و شهرها و استادیوم های این کشور را به تسخیر خود درآورده اند. برای مثال و بر اساس بلیط بازی هایی که فروخته شده، کشور پرو در میان تیم های پرطرفدار جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در رتبه هشتم قرار دارد و طرفداران این تیم در مسابقه با دانمارک، استادیوم موردوویا آرنا را به خانه خود تبدیل کرده بودند.

همچنین کلمبیا با ۶۵٫۲۳۴ بلیط رسمی فروخته شده برای این دور از مسابقات تقریباً دو برابر انگلیس بلیط فروشی کرده است و حضور پرشوری در مسابقه اخیرشان در برابر تیم ژاپن داشتند. به نظر می رسد که تماشای مسابقه فوتبال تیم هایشان، برای طرفداران تیم های آمریکای جنوبی معنا و مفهوم بسیار قوی تری نسبت به طرفداران تیم های اروپایی دارد و آن ها فداکاری ها و مشقت های بسیار بیشتری را برای تماشای بازی تیم محبوب خود انجام داده اند.

منبع: theguardian