Thursday, March 28, 2024
0.3 C
Calgary

منبع کاهوهای آلوده به باکتری اشریشیا کلی پیدا شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

مقامات ایالات متحده فکر می‌کنند رد منبع کاهوهای آلوده‌ای را گرفته‌اند که در شیوع اخیر بیماری اشریشیا کلی (E. coli) دخیل بودند. به نظر می‌رسد کاهوهای رومی که در ناحیه سواحل مرکزی کالیفرنیا کشت می‌شوند عامل ایجاد بیماری بوده‌اند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) معتقد است که رد منبع شیوع اخیر بیماری اشریشیا کلی را گرفته است که نوعی بیماری روده‌ای است. این سازمان روز دوشنبه اعلام کرد که کاهوهای رومی مرتبط با شیوع بیماری به نظر متعلق به ناحیه سواحل مرکزی کالیفرنیا هستند. او افزود از این پس کاهوهای رومی کشت شده در هر ناحیه باید برچسبی داشته باشند که رویش تاریخ برداشت محصول و ناحیه کشت آن نوشته شده باشد تا مردم بدانند که آیا خوردنشان بی‌خطر است یا خیر.

سازمان تحقیقات غذایی کانادا (CFIA) اعلام کرد به تحقیقات خود را در هماهنگی با سازمان سلامت عمومی کانادا (PHAC) و سازمان بهداشت کانادا (HC) در رابطه با شیوع کنونی بیماری اشریشیا کلی ادامه می‌دهد اما به فعالان در عرصه صنایع غذایی کانادا از جمله واردکنندگان توصیه کرده است تا اطلاع ثانوی از واردات کاهوهای رومی از نواحی مشکوک به بیماری که توسط سازمان FDA شناسایی شده‌اند خودداری کنند.

سازمان CFIA همچنین در حال به کارگیری معیارهای کنترلی بیشتری است تا مطمئن شود که محصولات کشت شده در ناحیه سواحل مرکزی کالیفرنیا وارد کانادا نشوند که از جمله این اقدامات بررسی وسیع‌تر محصولاتی است که عازم کشور کانادا هستند.

از ماه اکتبر به بعد حدود ۲۲ نفر در آنتاریو، کبک و نیوبرانسویک (Brunswick) مبتلا به بیماری اشریشیا کلی شده‌اند. تعداد ۴۳ نفر هم در ۱۲ ایالت آمریکا دچار این بیماری شده‌اند.

تغییرات مربوط به برچسب محصولات

سازمان FDA به مردم ایالات متحده توصیه می‌کند از خوردن کاهوهای رومی که برچسب مشخصی شامل اطلاعات مربوط به محل کشت محصول ندارند خودداری کنند. برای آن دسته از کاهوهای رومی که بسته‌بندی نشده‌اند، از کشت‌دهندگان و خرده‌فروش‌ها خواسته می‌شود تا از طریق ثبت محصول اطلاعات آن‌ها را ارسال کنند.

کشت کاهوهای رومی اخیرا از ناحیه سواحل مرکزی کالیفرنیا به مناطق مخصوص کشت زمستانی، عمدتا آریزونا (Arizona)، فلوریدا (Florida)، مکزیکو (Mexico) و دره Imperial واقع در کالیفرنیا منتقل شده است.

این مناطق زمستانی موقعی که بیماری شایع شده بود هنوز زیر کشت نرفته بودند. سازمان FDA همچنین خاطرنشان کرد کاهوهای رومی که با استفاده از کود شیمیایی پرورش یافته‌اند و نیز کاهوهای رومی رشد یافته در گلخانه‌ها جزو محصولات آلوده به این بیماری نیستند.

تنظیم مقررات مربوط به برچسب خوردن محصولات همزمان با درخواست صنایع تولید مواد غذایی از سازمان FDA جهت محدودتر کردن فوری حوزه هشدار آلودگی کلید خورد تا بدین شکل از هدر شدن کاهوهای رومی که به تازگی برداشت شده‌اند جلوگیری شود. یک گروه فعال در صنعت غذایی اعلام کرد که مردم می‌توانند به زودی در همین هفته شاهد برچسب محصولات باشند. این گروه خاطرنشان کرد که برچسب زدن روی محصولات اختیاری است و این گروه تعمیم دادن معیار برچسب خوردن روی سایر سبزیجات و محصولات کشاورزی را مورد نظارت قرار خواهد داد.

سازمان FDA گفت صنایع غذایی اقدام به استاندارد کردن فرایند برچسب خوردن کاهوهای رومی خواهد کرد و نیز گزینه‌های طولانی‌مدتی را برای برچسب زدن به سایر محصولات کشاورزی درنظر خواهد گرفت.

رابرت ویتاکر (Robert Whitaker)، رئیس بخش علم وتحقیقات موسسه بازاریابی محصولات کشاورزی Produce Marketing Association گفت برچسب زدن روی کاهوهای رومی می‌تواند به محدود کردن حوزه هشدارهای آتی در این زمینه کمک کند و سبب بازگشت اعتماد عمومی به تولیدکنندگان و دولت بعد از شیوع سایر بیماری‌ها شود. او افزود:

کاهوهای رومی به عنوان یک گروه از محصولات کشاورزی سالی پر از بدشانسی پیش رو داشته‌اند.

سازمان FDA هنوز نتوانسته است منبع آلودگی را در شیوع اخیر بیماری شناسایی کند.

اگرچه کاهوهای رومی کشت شده در منطقه یومای ایالت آریزونا (Yuma, Ariz) در شیوع اخیر بیماری مذکور نام برده نشده‌اند اما در مورد شیوع بهاری اشریشیا کلی که بیشتر از ۲۰۰ نفر را بیمار کرده و سبب فوت ۵ نفر شد مقصر شناخته می‌شوند. آب آلوده آبیاری محصولات که  نزدیک محل نگهداری احشام بوده است بعدها به عنوان منبع احتمالی شیوع بیماری شناخته شد.

سبزیجات نیز در شیوع اشریشیا کلی در سال گذشته دخیل شناخته شدند. محققان آمریکایی هرگز مشخص نکردند که دقیقا کدام دسته از سبزیجات سالادی ممکن بوده در بروز این بیماری‌ها نقش داشته باشند که حول وحوش همان دوره زمانی از سال رخ داد که امسال هم شاهد بودیم اما مقامات کانادایی کاهوهای رومی را به عنوان منبع شایع بیماری در این کشور تشخیص دادند.
منبع: cbc