Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

درخواست اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا به کشورهای بیشتری گسترش می‌یابد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از روز 31 دسامبر اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا شامل اثر انگشت و عکس افراد که با عنوان بیومتریک شناخته می‌شود در مورد همه افراد اهل قاره آسیا، آسیا-اقیانوسیه و آمریکا اعمال خواهد شد. این دومین مرحله از طرح سراسری گرفتن اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا است که از اواخر جولای شروع شد و در مرحله اول برای متقاضیان اروپایی، خاورمیانه‌ای و آفریقایی اعمال شد.

ثبت اثر انگشت و عکس توسط دولت کانادا به منظور شناسایی هویت متقاضیان ویزای گردشگری، مجوز کار یا تحصیل، اقامت دائم شامل کاندیداهای متقاضی ورود اضطراری به کانادا یا پناهندگان سیاسی  استفاده می‌شود. این بدان معنا است که متقاضیان بین سنین 14 و 79 سال باید اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا را ارائه دهند به جز در مورد پناهندگان سیاسی که در موردشان محدودیت سنی وجود ندارد.

مسافرینی که از کشورهای معاف از ویزا می‌آیند و به عنوان گردشگر با همراه داشتن یک مجوز الکترونیکی معتبر مسافرتی (eTA) از کانادا دیدن می‌کنند لازم نیست اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا ارائه دهند.

چرا متقاضیان باید اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا ارائه کنند؟

جمع‌آوری داده‌های مربوط به اطلاعات بیومتریک دولت کانادا را قادر می‌سازد تا فرایند ثبت درخواست متقاضیان را تسهیل کند و در این راستا مسیر ورود به کانادا را برای مسافران با ریسک پایین امنیتی ساده کند. مقامات صادرکننده ویزا از داده‌های بیومتریک برای تایید هویت مسافران استفاده می‌کنند.

تاییدیه اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا همچنین کار را برای کسی که در صدد جعل کردن، دزدیدن یا استفاده از هویت فرد دیگری است مشکل‌تر می‌کند و نیز مشکلات یا خطاهای ایجاد شده در روند ثبت اسم، تاریخ تولد یا محل تولد اشخاصی که در این اطلاعات با یکدیگر مشابهت دارند را حل وفصل می‌کند و در آخر این که هویت شخص را در دفعات بعدی ثبت درخواست برای ورد به کانادا تایید می‌کند و در نتیجه ورود مجدد به خاک کانادا برای آن شخص آسان‌تر می‌شود.

متقاضیان در کجا می‌توانند اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا ارائه کنند؟

داده‌های بیومتریک را می‌توان در هر کدام از مراکز ثبت درخواست ویزا (VAC) که توسط دولت کانادا تایید شده است ارائه کرد و روند تکمیل این اطلاعات تنها چند دقیقه طول می‌کشد. هزینه ثبت اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا برای متقاضیانی که اولین بار است تقاضای دریافت ویزا دارند 85 دلار کانادا و برای متقاضیان ویزای خانوادگی 170 دلار کانادا است.

فرایند تکمیل اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا تنها در صورتی انجام می‌شود که متقاضی تقاضای خود را در مراکز رسمی درخواست ویزا ثبت کرده باشد و هزینه‌های مربوط به آن را نیز پرداخت کرده باشد یا در صورتی که متقاضی بعد از ارائه تقاضای خود به صورت اینترنتی یا توسط ایمیل یک نامه حاوی دستورالعمل‌های مربوط به داده‌های بیومتریک از جانب سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) دریافت کند.

دولت کانادا در راستای تلاش‌های خود برای تسهیل طرح جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا مراکز جدید ثبت درخواست ویزا در نواحی مختلف تاسیس کرده است  و در نقاط مختلف اروپا سرویس‌های انتقالی برای جمع‌آوری داده‌های بیومتریک ایجاد کرده است. کانادا در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد حداقل 149 مرکز ثبت درخواست ویزا در 99 کشور تا نوامبر 2019 است.

افراد مقیم در ایالات متحده که دارای وضعیت اقامتی قانونی هستند می‌توانند اطلاعات بیومتریک خود را در هر کدام از مراکز معتبر پشتیبانی درخواست ویزا به ثبت برسانند. از سال 2019 متقاضیان در صورتی که شخصا اقدام به ثبت تقاضای ویزای کانادا کنند قادر خواهند بود اطلاعات خود را در مراکز گزینشی ثبت اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا ارائه کنند. تا آن زمان سازمان (IRCC) همه متقاضیان ویزا، مجوز کار یا تحصیل یا اقامت دائم در کانادا را از ارائه اطلاعات بیومتریک معاف کرده است.

هرچند برخی از دانشجویان بین‌المللی یا کارگران موقت ممکن است مجاز باشند که تقاضای خود را ثبت کنند و اطلاعات بیومتریک خود را در گذرگاه‌های مشخص شده برای ورود به خاک کانادا ارائه دهند.متقاضیان برای ویزای گردشگری و مجوز تحصیل یا کار ملزم خواهند بود که صرفا هر 10 سال یک‌بار اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کنند.

نگرانی‌ها در رابطه با حریم خصوصی

شناسایی اطلاعات بیومتریک به دولت کانادا کمک می‌کند که از بروز موارد زیر پیشگیری کند:

جعل و دزدی هویت

  • شناسایی مجرمین و جلوگیری از ورود آن‌ها به کانادا
  • جلوگیری از ورود مجدد اشخاص دیپورت شده به کانادا بدون داشتن مجوز ورود
  • جلوگیری از ورود مجدد پناهندگانی که قبلا رد شده‌اند به کانادا با استفاده از اسناد هویتی جعلی

اثر انگشت متقاضیان از روزی که اطلاعات مربوط به آن را ثبت کنند تا مدت 15 سال بعد نگهداری می‌شود و بعد از گذشت این دوره زمانی پاک خواهند شد. دولت کانادا اظهار می‌کند که اطلاعات بیومتریک برای ویزای کانادا با بالاترین درجه امنیت و حفظ حریم خصوصی نگهداری و جا به جا می‌شوند و این امنیت از طریق رمزگذاری داده‌ها انجام می‌شود.

سازمان (IRCC) ممکن است اطلاعات بیومتریک متقاضیان را به دولت‌های آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و انگلستان فاش کند. این کار در راستای قوانین حریم خصوصی  و آزادی‌های مدنی و حقوق بشر در کانادا انجام می‌گیرد که شامل منشور حقوق بشر و آزادی کانادا است.

منبع: cicnews