Thursday, April 18, 2024
-1.2 C
Calgary

اجاره یا خرید خودرو: کدام گزینهٔ بهتری است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بیایید فرض کنیم که دنبال خرید یک خودروی جدید هستید و می‌دانید که چه مدلی را می‌خواهید. اما چطور بایستی برای داشتنش خرج کنید: خرید یا اجاره؟

تامین مالی خرید آن می‌تواند اقساط ۶۰۰ دلاری روی دوش‌تان بگذارد، در حالی که اجارهٔ خودرو (Lease) با پرداخت ۳۵۰ دلار در ماه شدنی ست. (البته، شاید بخواهید با همان ۶۰۰ دلار یک خودروی لوکس با امکانات بیشتر اجاره کنید.)

این سوال هرگز قدیمی نمی‌شود و هر کسی دیدگاه خودش را دارد. یکی از بزرگترین وسوسه‌های اجاره خودرو این است: «پرداخت ماهانه به صرفه‌تر است.» اما مشکلی هم هست: «اگر همیشه بخواهید خودرو اجازه کنید، همیشه هم اقساط ماهانه خواهید داشت.»

اما بیایید تفاوت بین وام خرید خودرو و اجاره ماهانه خودرو را بررسی کنیم.

اگر می‌خواهید یک خودرو بخرید و پول نقد برای پرداخت ندارید، مجبورید وام خرید خودرو بگیرید. فرض کنیم هیچ پیش‌پرداختی برای وام لازم نیست. اگر قیمت خودرو ۳۰,۰۰۰ دلار باشد، بایستی وامی به همین ارزش دریافت کنید و شاید برای قرض کردنش نرخ بهره هم به آن تعلق بگیرد.

اما با اجاره خودرو، به جای قرض گرفتنِ پولی برابر با کل ارزش خودرو، شما فقط بابت مدتی که خودرو را در اختیار دارید هزینه استهلاکش را می‌پردازید. با یک قرارداد اجاره سه ساله و با فرض اینکه در پایانش ارزش خودرو به ۱۵,۰۰۰ دلار کاهش یابد (معروف به «ارزش باقی‌مانده»)، شما بایستی هزینه ارزش کاسته شده را تقبل کنید، که مساوی ست با ارزش اولیه منهای ارزش باقی‌مانده.

در این مورد، ارزش کاسته شده مساوی با ۱۵,۰۰۰ دلار است، که اقساط ماهانه‌اش کمتر از یک وام ۳۰,۰۰۰ دلاری خواهد بود حتی اگر دوره پرداخت آن کوتاه‌تر باشد. به همین دلیل است که اقساط اجاره معمولا کمتر از بازپرداخت وام است.

پس با اجاره کردن، شما ذهن آسوده‌ای خواهید داشت. در ضمن امکان ارتقا هم دارید: از آنجایی که قراردادهای اجاره معمولا بین ۲ تا ۴ سال هستند، تقریبا همیشه این خودروها مشمول تضمین خودروسازند و رانندگی با آنها بی‌مشکل خواهد بود. در واقع سال‌های اجاره بهترین سال‌های عمر یک خودرو هستند. وقتی هم اجاره خودروی فعلی تمام شود، می‌توانید آن را با یک مدل جدید تعویض کنید و از مُد روز جا نمانید.

در آن طرف، اگر با دریافت یک وام ۵ ساله خودرویی را بخرید، پرداخت‌های ماهانه شما بعد از ۵ سال تمام می‌شود. دیر یا زود شما به نقطهٔ سر-به-سر خواهید رسید و از اقساط وام آزاد می‌شوید.

البته، باید هزینه‌های جانبی دیگر را هم در نظر بگیرید. در طولانی‌مدت، هزینه نگهداری و سرویس خودرو و تعویض قطعات مصرفی هم اضافه می‌شود. البته، افرادی که رانندگی مسئولانه‌ای دارند و توجه کافی را به نگهداری از قطعات و مواد مصرفیِ خودرو می‌کنند، با خرید خودرو ضرر نخواهند کرد زیرا ارزش خودرویشان بهتر حفظ می‌شود.

هیچ قانونی نیست که شما را مجبور کند خودروی خریده‌شده را تا آخر عمر استفاده کنید. اگر در پی ارتقا باشید، گزینه فروش خودروی فعلی همیشه در پیش روی شما ست. بعد از چند سال، ارزش نقدی خودرو بیش از رقم باقی‌مانده از وام خواهد بود که این می‌تواند برای پیش‌پرداختِ خرید خودروی بعدی استفاده شود.

پس طبق معمولِ همهٔ انتخاب‌ها یک دوراهی وجود دارد:

«با اجاره، شما تا همواره باید هزینه‌ای ثابت بپردازید ولی در عوض اقساطتان کوچکترند و نگران خرابی خودرو نیستید. اما با خرید خودرو، به شرط نگهداری صحیح و وسوسه نشدن برای ارتقای مداوم، می‌توانید در بلندمدت سود کنید.»

راستی اگر اقساط ماهیانه ذهنتان را بیشتر از بقیه مسائل مشغول کرده‌اند، می‌توانید اینطوری هم به خرید خودرو فکر کنید: بعد از مدتی بازپرداخت وام تمام می‌شود و اقساط به ۰ دلار کاهش می‌یابند. جذاب نیست؟

حساب و کتاب

خب، بیایید مقایسه‌ای ۱۰ ساله بین خرید خودرو و اجاره خودرو انجام دهیم (هزینه‌ها مربوط به قبل از مالیات هستند).

سناریوی اجاره خودرو

  • قیمت خودرو: ۳۴,۰۰۰ دلار
  • جزئیات قرارداد اجاره: ۳۶ ماهه، مسافت مجاز ۲۴,۰۰۰ کیلومتر در سال، بدون پیش پرداخت با نرخ بهرهٔ ۱.۹ درصد و برخی مزایا.
  • اقساط اجاره: حدود ۵۲۰ دلار برای ۱۰ سال، با فرض دریافت خودروی جدید بعد از پایان اجاره مدل فعلی.
  • هزینه مالی اجاره طی ۱۰ سال: ۶۲,۴۰۰ دلار.

سناریوی وام خرید

  • قیمت خودرو: ۳۴,۰۰۰ دلار
  • جزئیات قرارداد وام: ۶۰ ماهه، بدون پیش‌پرداخت، با نرخ بهرهٔ ۰ درصد، مزایای متنوع.
  • اقساط ماهانه: ۶۰۰ دلار، برای ۵ سال.
  • هزینه مالی بازپرداخت وام: ۳۶,۰۰۰ دلار.
  • هزینه تسمه تایم و تنظیم‌کننده، پمپ آب در سال پنجم: ۱,۵۰۰ دلار
  • تعویض پَد و روتورِ ترمز برای سه سال: ۳,۰۰۰ دلار
  • تعویض قطعات معیوب و دستمزد سرویس‌کار در ۱۰ سال: ۱۰,۰۰۰ دلار
  • کل هزینه وام، نگهداری و تعمیرات: ۵۰,۵۰۰ دلار

وقتی این دو سناریو را با هم مقایسه کنیم، صرفهٔ وام نسبت به اجاره ۱۱,۹۰۰ دلار برای یک دورهٔ استفادهٔ ۱۰ ساله می‌شود.

با رعایت همین الگو می‌توانید شرایط وام‌ها و اجاره‌های مختلف را بهتر مقایسه کنید و در نهایت تصمیم مناسب‌تری بگیرید. آیا استفادهٔ بی‌دغدغه برای‌تان مهم است یا صرفهٔ اقتصادی؟

منبع: The Globe and Mail