Wednesday, April 24, 2024
11.2 C
Calgary

دانشمندان می‌گویند که راهی برای افزایش ۳۰ برابری سرعت حرکت نور در فضای باز یافته‌اند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

افزایش سرعت حرکت نور، اصلا مگر شدنی ست؟ گویا که هست.

دانشمندان در دانشگاه مرکزی فلوریدا می‌گویند که راهی یافته‌اند تا پالس‌های نور را با سرعتی ۳۰ برابر سرعت عادی نور به جلو بفرستند، یا حتی آن‌ها به عقب فرابخوانند.

آقای آیمن اَبورادی (Ayman Abouraddy) از پژوهشگران این دانشگاه در بیانیه‌ای نوشته است:

«حالا ما قادریم سرعت پالس نور را کنترل و تنظیم کنیم، و این کار را با ورود به خودِ پالس و بازآراییِ انرژی آن انجام می‌دهیم، طوری که مشخصات فضا و زمانِ آن پالس با هر نسبتی قابل ترکیب هستند.»

«ما از نتایج به دست آمده خیلی خوشحالیم، و امیدواریم که این فقط نقطهٔ شروع تحقیقاتمان برای آینده باشد.»

ارتعاش فوتون‌ها

اشتباه نکنید: این یک ادعای علمی بسیار بزرگ است که کاربردهایی بیش از متعجب ساختن ما دارد. افرادِ پشتِ این پژوهش می‌گویند که این دستاورد علمی قادر است یک انقلاب در صنعت ارتباطات نوری (Optical Communication) ایجاد کند.

آقای اَبورادی و همکارانش نتایج تحقیق‌شان را در ژورنالِ معتبر Nature Communications منتشر کرده‌اند، و در جایی یک دستگاه به نام «مدوله‌ساز کیهانی نور» (Spatial Light Modulator)  را توصیف می‌کنند که می‌تواند پالس‌های نور را با سرعتی سریع‌تر یا کُندتر از سرعت عادی نور ارسال کند، یا حتی آنها را رو به عقب برگرداند.

خروج از فیبر

در سال ۲۰۰۶، محققین کار مشابهی را با ارسال نور در فیبرهای نوری انجام داده بودند. حالا این گروه جدید می‌گوید که همان ترفند علمی-تکنولوژیک را برای ارسال نور در فضای باز توسعه داده است.

آقای اَبورادی می‌گوید:

«این اولین نمایش واضح از توانایی کنترل سرعت یک پالس نور در فضای باز است. و درها را برای توسعهٔ کاربردهای بسیاری باز می‌کند که برای مثال، ساخت بافرِ نوری فقط یکی از آنها ست. اما مهمتر از همه این است که روش ما ساده، قابل تکرار و با ثبات است.»

مثل همیشه فاصله زیادی هست بین کشف‌های علمی و محصولات مصرفی یا صنعتی. در این مورد، امیدواریم که این فاصله با سرعت نور —یا حتی ۳۰ برابر آن— طی شود.

منبع: Futurism