Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

بهترین سهام کانادایی برای سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۹

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

چطور سهام کانادایی را برای سرمایه‌گذاری پربازده در سال ۲۰۱۹ شناسایی کنیم؟ این سوالی است که در این مقاله به آن پاسخ می‌دهیم.

امسال پانزدهیم سالی است که Canadian Business به انتخاب سهام ممتاز می‌پردازد و برای این کار از معیارهای مختلفی استفاده می‌کند.

هر سهم و هر صنعت جداگانه ارزیابی می‌شوند و داده‌ها برای استفاده ترکیبی در کنار هم قرار می‌گیرند. ابتدا ارزش‌های ذاتی هر سهم و سپس چشم‌انداز رشد آن بررسی می‌شود. سهامی که در هر دو بخش امتیاز چشمگیری داشته باشند، احتمال رشد موفق‌تری دارند و از این رو لقب «سهام ممتاز» را می‌گیرند.

فهرست «سهام ممتاز» در بلندمدت عملکرد خوبی داشته و به طور متوسط سالی ۱۲.۲٪ رشد را از ۲۰۰۴ به بعد تجربه کرده است که البته این نرخ رشد بدون در نظر گرفتن اثر بازخرید سهام و سود پرداختی به آنها محاسبه شده است.

مجموع رشد این فهرست در این ۱۵ سال به گونه‌ای بوده که اگر ۱۰۰,۰۰۰ دلار سرمایه خود را بین سهام ممتاز ۲۰۰۴ تقسیم می‌کردید و آن را برای ۱۴ سالِ متعاقب به سهام پیشنهادیِ سال جدید منتقل می‌نمودید، الآن ۵۰۱,۰۰۰ دلار می‌بود. یعنی رشد بیش از ۵ برابریِ سرمایه‌گذاری اولیه.

این در حالی ست که سرمایه‌گذاری در شاخص مرکب S&P/TSX در همین مدت سرمایه شما را از ۱۰۰,۰۰۰ به ۱۷۴,۰۰۰ دلار افزایش می‌داد.

البته این رشد درخشان هر سال اتفاق نیفتاده است. مثلا پارسال سهام ممتاز ۱۴.۴٪ از ارزش خود را از دست دادند، در حالی که شاخص مرکب S&P/TSX حدود ۵.۴٪ افت کرد. این پنجمین بار در طول پانزده سال اخیر بود که سهام ممتاز از بازار عقب می‌ماندند ولی در بلندمدت رشد آنها کاملا برتر بوده است.

در این روزها بازار سهام کانادا در وضعیت اصلاح قیمت‌ها ست و شاخص مرکب S&P/TSX از اوج قبلی خود ۱۰٪ عقب نشسته است.

چنین اصلاح‌هایی قابل پرهیز نیستند و سرمایه‌گذاران باید خود را برای آنها آماده کنند. هر چند در کوتاه‌مدت احتمال عقب‌نشینی بیشتر قیمت‌ها هم وجود دارد اما به نظر می‌رسد که در میان‌مدت و بلندمدت رشد بسیار خوبی را خواهیم داشت.

سرمایه‌گذارِ خوب، سرمایه‌گذارِ صبور است.

یافتن سهام ممتاز

برای دستچین کردن بزرگترین سهام در کانادا، ابتدا سهامی با «ارزش بازارِ کوچک، قیمت پایین، یا رفتار غیرعادی» حذف شده‌اند و سپس بر اساس تحلیل آمار درآمد شرکت‌ها از طریق سرویس بلومبرگ، فهرستی از ۲۰۰ سهم تهیه شده است.

این ۲۰۰ سهم بزرگ از دو جنبه طبقه‌بندی شده‌اند. ابتدا ارزش ذاتی سهم از منظر سرمایه‌گذاری بررسی شده است. سپس جذابیت آن از منظر پتانسیل رشد زیر ذره‌بین رفته است.

ارزش و پتانسیل رشد یک سهم با محاسبات پیچیده به دست می‌آیند، و صرفا بر ریاضیات استوارند. احساسات، حس ششم و علایق فردی در این رتبه‌بندی جایی ندارند. اعداد در جدولی قابل فهم برای افراد آماتور و حرفه‌ای قرار گرفته است که در انتهای مقاله قرار دارد.

سهامی با بهترین چشم‌انداز رشد نمرهٔ A گرفته‌اند و گزینه‌های بعدی با B و C رتبه‌بندی شده‌اند. در آخر آنهایی که امکان بهبود نسبی را دارند امتیاز D و F گرفته‌اند.

گروه برگزیدهٔ سهام که حداقل یک A یا B در دو بخش «ارزش ذاتی» یا «پتانسیل رشد» گرفته‌اند، وارد تالار سهام ممتاز می‌شوند.

سنجیدن ارزش

سرمایه‌گذاران بازار سهام شکارچیانی هستند که به دنبال خرید سهام قوی با قیمت ارزانند. به همین خاطر سهامی را ترجیح می‌دهند که نسبت قیمت به ارزش دفتری (P/B) آنها کوچک باشد.

P/B ارزش سهام یک کمپانی را نسبت به ارزش دارایی‌های آن (در صورت فروش نقدی دارایی‌ها به ارزش دفتری) نشان می‌دهد.

وقتی P/B کوچک باشد نشانه این است که سهام کمپانی با قیمتی زیر ارزش دارایی‌های آن به فروش می‌رسد. برای اینکه امتیاز ارزشِ یک کمپانی بالا باشد باید نسبت P/B آن نسبت به همتاهایش در همان صنعت، پایین باشد.

هر چند دارایی‌ها خیلی خوبند، اما نبایستی از سودآوری غافل شد. به همین خاطر ترجیح ما برای سرمایه‌گذاری سودآور، شرکت‌هایی‌اند که نسبت قیمت-به-درآمد (P/E) آنها هم مناسب باشد.

دارایی‌های محسوس و غیرمحسوس خوبند ولی آنها را بایستی در کنار سود سنجید. برای همین است که باید P/E را در ۱۲ ماه اخیر در نظر گرفت.

برخی شرکت‌ها سود خود را انباشته می‌کنند و برخی دیگر آن را خیلی سریع بین سهامداران تقسیم می‌کنند. این است که امتیاز اضافه‌ای به این شرکت‌ها تعلق می‌گیرد.

در ضمن برای سرمایه‌گذاری بهتر باید مطمئن شویم که شرکت‌ها بدهی انباشته ندارند و از استقراض برای بهبود وضعیت خود نسبت به رقبا استفاده نکرده‌اند.

همه این عوامل در کنار هم ارزش یک سهم را تعیین می‌کنند. از بین ۲۰۰ سهمی که در این جا بررسی شده‌اند فقط ۲۰ شرکت نمرهٔ A گرفته‌اند.

موتور رشد

سرمایه‌گذارانی که دنبال کسب سود از رشد سهامند به شرکت‌هایی جذب می‌شوند که نسبت سود هر سهم (EPS) و نسبت درآمد هر سهمِ آنها در ۳ سال اخیر رشد مناسبی داشته است.

همچنین رشد کل دارایی‌های کمپانی در یک سال گذشته هم بایستی نمایندهٔ پیشرفت کسب‌و‌کار آن باشد.

در حالی که رشد فروش و درآمد دو مولفهٔ عالی هستند، بایستی آنها را نسبت به کل بازار سنجید. برای همین است که امتیاز بالاتر به کمپانی‌هایی تعلق می‌گیرد که رشد قوی‌تری نسبت به بقیه بازار داشته‌اند.

علاوه بر این، باید مطمئن شد که کمپانی‌ها خیلی هوشمندانه سرمایهٔ خود را مدیریت می‌کنند. به همین خاطر است که بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) (یا میزان کارایی یک شرکت در خلق سود خالص نسبت به آوردهٔ سهامداران) هم اهمیت ویژه‌ای دارد.

رتبهٔ کمپانی‌هایی که ROE آنها نسبت به آوردهٔ صاحبان بیشتر باشد، بالاتر است.

رشد بی‌منطق قیمت یک سهم هم می‌تواند خطرساز باشد. پس برای پرهیز از یک ریسک بزرگ، بایستی شرکت‌هایی را مد نظر قرار داد که نسبت قیمت-به-فروش (P/S) آنها کم تا متوسط باشد.

P/S نسبت قیمت سهم به میزان فروش کمپانی را نمایش می‌دهد. بهتر است از سرمایه‌گذاری روی شرکت‌هایی که سهامشان دچار حبابِ هیجانی شده است و توجیه منطقی پشت رشد آنها نیست، پرهیز کنیم.

در پایان، با این توضیحات به فهرست شرکت‌های پیشنهادی می‌رسیم.

فهرست سهام ممتاز کانادایی ۲۰۱۹

منبع: Canadian Business