Friday, April 19, 2024
4 C
Calgary

چرا شهر ویستلر پیشتاز اجاره خانه‌های مسافری کانادا در Airbnb است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در بیشتر بخش‌های کانادا، اگر شما به محله‌ای بروید و بفهمید که تقریبا ۲۰ درصد خانه‌هایش در Airbnb به مسافرین اجاره داده می‌شوند —و تقریبا دو سوم خانه‌ها صاحبانی با چندین خانه دارند— با خودتان فکر می‌کنید که یک انقلاب سیاسی به پا شده است.

اما در ویستلر، بریتیش کلمبیا، چطور؟

شهردار ویستلر آقای جک کرامپتون می‌گوید: «عمدا چنین وضعیتی داریم.»

از بین ۱۷ شهر کانادا که CBC News اطلاعات ثبت خانه‌هایشان در Airbnb را بررسی کرده، ویستلر که در ۱۲۰ کیلومتری شمال ونکوور است، بالاترین نرخ ثبت خانه‌ها در Airbnb، و دومین نرخ ثبت چند خانه توسط یک نفر را دارد.

اما، با اینکه در ویستلر وفور خانه‌ها در Airbnb را داریم و از آن طرف هم کمبود محسوس خانه‌های ارزان‌قیمت به چشم می‌آید، Airbnb اصلا نگران اینکه هدف شکایت —حتی از طرف صنعت هتل‌داری— قرار بگیرد، نیست.

آقای سعد حسن، رئیس اتحادیه هتلداران ویستلر می‌گوید:

«شهرداری ویستلر تمام تلاشش را می‌کند، در حقیقت از بسیاری جهات یک الگو برای بقیه است.»

«البته همیشه مشکل اجرا وجود دارد، و دقیقا در همین مرحله هم باید حواسمان جمع باشد.»

منطقه‌بندی خاص شهر

استفاده فراوان از Airbnb دلایل سیاسی ندارد بلکه به خاطر قوانین خاص منطقه‌بندی شهر است که چندین دهه قبل تصویب شد. دلیل وضع این قوانین چیست؟ کمک به توریست‌ها و کارگران فصلی که برای کار در منطقهٔ اسکی به ویستلر می‌آیند.

آقای کرامپتون که در انتخابات قبلی هیچ رقیبی نداشت، می‌گوید: «ما دو نوع اجاره داریم. یکی برای کمک به ساکنین، و دومی برای کمک به توریسم.»

2016-3-phone-scenic.jpg

در مناطقی که خانه‌ها مجوز اجارهٔ مسافری دارند و در مجاورت تله‌کابین‌ها هستند، اصلا عجیب نیست که ۲۵ تا ۳۰ آپارتمانِ یک خیابان در Airbnb فهرست شده باشند.

اما در محله‌های مسکونی، به ندرت خانه‌ها در Airbnb ثبت شده‌اند و استثناها هم معمولا روی Airbnb امتیاز ندارند که اجارهٔ آنها را ریسکی می‌کند.

یک دلیل کمبود خانه‌های Airbnb در محله‌های مسکونی، قانون ۲۰۱۷ است که مالکین را مجبور می‌کند از شهرداری مجوز کسب‌و‌کار بگیرند تا بتوانند اجاره‌های مسافری انجام دهند، و مجوز کار در محله‌های سنتی را هم ندارند.

آقای کرامپتون می‌گوید: «ما کاملا به موفقیت رسیده‌ایم. با نوسازی ابزارهای قانونی و شفاف‌سازی مناطق قابل اجاره به توریست‌ها، شهروندان ما با خیال راحت کار می‌کنند.»

Screen Shot 1398-02-19 at 7.49.39 PM.png

میزبان‌ها از وضع بازار می‌گویند

آقای بیل لی که موفق‌ترین میزبان Airbnb در ویستلر است، بیش از ۴,۲۰۰ نظر (Review) از میهمانان برای ۲۱ ملک خود و خانواده‌اش گرفته است.

بسیاری از میهمان‌های او هرگز آقای لی را ندیده‌اند. او سه نفر را برای تحویل خانه‌های تحت مدیریتش استخدام کرده و می‌گوید که Airbnb آنقدرها هم برای صاحب خانه‌ها مثبت نبوده است.

«چند تا از آپارتمان‌های ما در دهکدهٔ ویستلر هستند، هر چند بخش‌بندی  شهرداری آنها را برای اجارهٔ موقت مجاز دانسته است اما تا قبل از Airbnb راحت اجاره نمی‌رفتند، اما حالا وضع بهتر شده است.»

خانم شریل واترز پذیرش در ویستلر را از سال ۲۰۰۴ آغاز کرده و حالا خدمات پذیرش و تحویل برای بیش از ۵۰۰ خانه را انجام می‌دهد که برخی از آنها در Airbnb ثبت شده‌اند.

news_whistler1-1-a2527f65da9e9267.jpg

او می‌گوید که Airbnb فرهنگ اجارهٔ توریستی را تغییر نداده زیرا قوانین منطقه‌بندی و رزرو آنلاین چیزهایی بوده‌اند که ویستلر از قبل برایشان آماده بوده است. اما حجم تقاضا برای اجاره افزایش یافته است.

واترز می‌گوید: «۱۰ سال قبل، مالکین از طریق وبسایت‌های اختصاصی خودشان توریست‌ها را رزرو می‌کردند ولی حالا Airbnb انتخاب اول است.»

به نظر واترز اجرای مناسب قوانین باعث شده که تاثیرگذاری آنها بیشتر شود. همانطور که قبلا گفتیم، اینجا شهرداری به اجارهٔ خانه‌های مسافری کاملا متفاوت از بقیه شهرها نگاه می‌کند.

«ونکوور به اندازه اینجا علاقه‌ای به خانه‌های مسافری ندارد. منظورم این است که عادت ندارند، این سبک اجاره یک‌جورهایی مختص ویستلر است.»

منبع: CBC News