Tuesday, April 16, 2024
-0.3 C
Calgary

مرکز آمار کانادا: احتمال استفاده مردان از کانابیس دو برابر زنان است

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در بین ۵ میلیون کانادایی که در ۳ ماه اخیر استفاده از ماریجوانا (Cannabis) را تجربه کرده‌اند، تقریبا تعداد مردان دو برابر زنان است. این اعداد را مرکز آمار کانادا در پژوهش ملی کانابیس به دست آورده است.

در این بررسی مشخص شده که احتمال استفاده از ماریجوانا در بین ۲۱٪ از مردها «تقریبا دو برابر» از زنان (۱۲٪) است. نتایج این تحقیق با بررسی ۱۶٪ از مردم کانادا به دست آمده که اداره آمار می‌گوید از کانابیس استفاده می‌کنند.

اختلاف درصد مصرف بین دو جنسیت، تقریبا در تمام گروه‌های سنی حتی افراد مسن بالای ۶۵ سال تقریبا مشابه بوده است.

این داده‌ها در نیمه اول ۲۰۱۹ به دست آمده‌اند و نشان می‌دهند که احتمال مصرف هر روزه بین مردها ۸٪ و بین زن‌ها ۴٪ است. به همین شکل، احتمال مصرف ثابت هفتگی و ماهانه نیز بین مردها بالاتر از زن‌ها است. البته مصرف تفریحی بین مردها و زن‌ها مشابه است.

اداره آمار کانادا می‌نویسد: «تقریبا یک-سوم از کانادایی‌ها (زن‌ها و مردها) گفته‌اند که در گذشته به مصرف کانابیس پرداخته‌اند ولی امروزه مصرف‌کننده نیستند.»

اداره آمار می‌گوید که ۵۹٪ از زنان هرگز علف نکشیده‌اند و این آمار بین مردها ۵۱٪ است.

برخی از این اختلاف مصرف بین دو جنسیت، به چرایی و چگونگی مصرف این مواد برمی‌گردد و برخی دیگر به روش خرید آنها.

وقتی دلیل مصرف تفریحی یا پزشکی باشد، زنان مصرف یکسانی با مردان دارند. ۵۲٪ از مردها گفته‌اند که دلیل مصرفشان غیرپزشکی است و ۳۰٪ می‌گویند که هم مصرف پزشکی و هم غیرپزشکی داشته‌اند، و «۲۰٪ می‌گویند که فقط به دلایل پزشکی (با نسخه و بی نسخه) مصرف می‌کنند.»

مصرف مواد خشک شده (گل و برگ) و حشیش بین مردها بیشتر رایج است.

بیش از ۷۷٪ از شرکت‌کنندگان در این پژوهش گفته‌اند که در نیمه اول ۲۰۱۹ از مواد خشک‌شده استفاده کرده‌اند و ۲۶٪ از مواد خوراکی، ۲۰٪ از مواد مایع، ۱۹٪ از کارتریج‌های روغنی و دستگاه‌های وِیپ (Vape)، و ۱۶٪ از حشیش یا کانابیس کریستال استفاده داشته‌اند.

کانابیس خشک‌شده —گل‌ها— خیلی بین مردان رایج است. ۸۲٪ از آنها از این نوع مواد استفاده می‌کنند در حالی که آمار بین زنان ۶۷٪ است. و وقتی پای مصرف حشیش و کریستال در بین باشد مردها (۱۹٪) از زن‌ها (۱۲٪) جلوترند. ۴۹٪ از مردها فقط و فقط از گل‌های خشک‌شده استفاده می‌کنند، این درصد بین زنان ۴۱٪ است.

در مقابل، زنان دو برابر مردان از موادی غیر از گل و علف خشک‌شده استفاده می‌کنند. یعنی محصولاتی مثل خوردنی‌ها، کارتریج‌های روغنی و وِیپ.

در این پژوهش معلوم شد که بیشتر افراد (۸۶٪ از مردان و ۶۲٪ از زنان) فقط با استفاده از سیگارپیچ و فندک به مصرف می‌پردازند و به سراغ روش‌های دیگر نرفته‌اند.

و در حالی که فقط نیمی از مصرف‌کننده‌ها مواد خود را از مراکز مجاز و قانونی می‌خرند، نزدیک به یک-چهارم کانادایی‌هایی که در ۲۰۱۹ مصرف‌کننده بوده‌اند، می‌گویند که پولی بابت تهیه مواد نداده‌اند. جالب اینکه زنان بیشتر از مردان (۲۹٪ در مقابل ۲۲٪) در معرض مصرف رایگانند، یعنی که کانابیس به آنها تعارف می‌شود.

منبع: Daily Hive