Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

نکاتی ساده و کاربردی برای مراقبت از خود و كودكان در برابر کروناویروس

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

این روزها همه ما در هر جایی هشدارهایی مختلفی درباره COVID-19 که معمولا آن را با نام کرونا می‌شناسیم، شنیده‌ایم. همچنین آمارهای مختلفی هم درباره تعداد مبتلایان و حتی کسانی که به خاطر ابتلا به این بیماری از دنیا رفته اند را آن قدر خوانده ایم که به قدر کافی نگران شده ایم.

بروشورهای مختلف و اینفوگرافیک های جذابی که از طریق شبکه های اجتماعی دیده ایم، همه حاوی اطلاعاتی برای مبارزه با این بیماری و چگونگی محافطت در برابر آن است اما وقتی در یک کلان شهر بزرگ زندگی کنید، آیا رعایت همه این نکات راحت است؟
مثلا در هنگام استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی که جز جدایی ناپذیر زندگی ما آدم های امروزیست، امکان این وجود دارد که به هیچ عنوان با هیچ قسمتی تماس فیزیکی برقرار نکنیم؟ حال فرض کنید که یک کودک که مدرسه می رود، وقتی سوار بر اتوبوس می شود ممکن است چند جا را لمس کند!

گروه های پر خطری که ابتلا شدنشان به این بیماری می تواتد منجر به مرگ آن ها شود، افراد بسیار جوان، افراد مسن و یا بیماران هستند اما در این میان نمی توان از کودکان غافل شد مخصوصا که اگر کمی هم بیمار باشند.

برای این که در برابر این بیماری خود و خانواده تان را ایمن نگه دارید، دستور العمل جادویی وجود ندارد اما می توان با رعایت نکاتی ساده از ابتلا به کرونا و یا دیگر انواع سرماخوردگی ها به راحتی جلوگیری کرد.

مثلا می توان بر اساس دستورالعملی که سازمان بهداشت جهانی WHO منتشر کرده، دست ها را مرتبا و به خوبی بر اساس مراحل 12 گانه ای شست و آن را به کودکان هم یاد داد.


بله! می دانیم که آموزش این شکل از شستن دست به کودکان کاملا چالش برانگیز است اما از یاد نبرید که با این کار می توانید، خطر ابتلا به این بیماری را به شدت کاهش دهید.

اتفاقا این کار بسیار ساده است و اگر از راهنمای مصور WHO هم استفاده نمایید، کودکانتان راحت تر این مراحل را فرا خواهند گرفت.

اگر هم در حین شستن دست ها به صورت اصولی حوصله تان سر می رود، پیشنهاد می کنیم مثلا آهنگی مثل تولدت مبارک را بخوانید تا زمان برایتان زودتر سپری شود.

جالب است بدانید که حتی یک پزشک که اهل اتاوا است، برای کودکان قافیه های شعری محبوب را که در مهدکودک می خوانند را بازنویسی کرده تا کودکان در حین شستن دستانشان با آن سرگرم شوند.

برای توضیح بهتر و ساده تر چگونگی شروع ویروس کرونا، Weiman Kow اینفورگرافیکی طراحی کرده که به آسانی همه چیز همچون نحوه استفاده از ضدعفونی کننده دست و یا استفاده از ماسک را به خوبی در آن توضیح می دهد. خوشبختانه، این تصویر به زبان های مختلف ترجمه شده است و مردم زیادی در سراسر جهان می توانند از آن استفاده نمایند.

می دانید که نحوه انتقال کرونا بیشتر از طریق تماس و ارتباط افراد با یکدیگر اتفاق می افتد. علاوه بر آن، از طریق سرفه و عطسه و انتقال بزاق از طرف فرد بیمار نیز این ویروس به سرعت پخش خواهد شد و اتفاقا اگر این ویروس از طریق موارد گفته شده بر روی سطوحی مشترکی همچون دکمه آسانسور، میله های مترو، تلفن های عمومی و یا صفحه کلید خودپرداز بانک ها منتقل شوند، باز هم بسیار خطرآفرین هستند.


یادتان باشد که کودکان هم به نوبه خود در مهد کودک و در هنگام استفاده از وسایل مشترک، در معرض ابتلا هستند.

حال برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از تصاویر آموزشی همچون این عکس می توانید یاد بگیرید که از ماسک به عنوان یک وسیله پیشگیری کننده در برابر کسانی که عطسه و سرفه می کنند استفاده کنید، از لمس صورت خود خودداری کنید، در هنگام عطسه و سرفه دهان و بینی خود را به خوبی بپوشانید، از رفتن به اماکن شلوغ بپرهیزید، سطوح را به خوبی شسته و ضدعفونی نمایید و اگر بیمار هستید در خانه بمانید.

یادتان باشد که همه این ها موارد ساده ای هستند که ما در شرایط عادی آن ها را رعایت می کنیم و در حال حاضر التزام به انجام آن ها، برای سلامت ما و اطرافیانمان ضروری تر از هر وقت دیگری است.

منبع: cbc