Thursday, March 28, 2024
-1 C
Calgary

آیا پوشیدن ماسک از شما در برابر کروناویروس حفاظت می‌کند؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با گسترده‌تر شددن شیوع کروناویروس برای بسیاری این سوال پیش آمده که آیا پوشیدن ماسک می‌تواند از ابتلا به کروناویروس جلوگیری کند یا خیر.

دکتر ویلیام شافنر متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه Vanderbilt تنسی می‌گوید اگر ماسک جراحی معمولی به صورت دارید هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

با اینحال یک ماسک مخصوص به نام N95 می‌تواند از افراد در برابر کروناویروس محافظت کند. این ماسک در مقایسه با انواع جراحی ضخامت بیشتری دارد اما دکتر شافنر و مرکز مقابله و کنترل بیماری‌ (CDC) استفاده عمومی از آن را توصیه نمی‌کنند. دلیل آن نیز مشکلاتی است که افراد در پوشیدن طولانی‌مدت ماسک با آن‌ها روبرو می‌شوند.

به گفته دکتر شافنر نفس کشیدن از داخل ماسک N95‌ به دلیل ضخامت زیادی که دارد دشوار بوده و شخص نیاز است به دفعات زیاد نفس‌های کوتاه بکشد و همزمان مراقب باشد هوای آلوده به شکل تصادفی از اطراف ماسک وارد آن نشود. در نتیجه داخل آن سریعا گرم و مرطوب می‌شود که بسیار آزاردهنده است.

او افزود: من در صورت نیاز می‌توانم نیم ساعت این نوع ماسک را به صورت داشته باشم اما پس از آن باید به اتاق ایزوله رفته، آن را از صورت خود بردارم و چند نفس عمیق بکشم تا برای ورود مجدد به محیط آلوده آماده باشم.

دکتر شافنر می‌گوید بهتر است شهروندان با وجود امکان سفارش آنلاین ماسک N95 آن را خریداری نکنند زیرا در صورت افزایش تقاضای شهروندان برای این نوع ماسک نیروهای درمانی و افرادی که در تماس مداوم با بیماران هستند و نیاز بیشتری دارند برای تهیه آن دچار مشکل خواهند شد.

ماسک‌های جراحی برای محافظت فرد در برابر تنفس پاتوژن‌ها و آلاینده‌ها موثر هستند اما نمی‌توانند از ورود ویروس‌ها جلوگیری کنند. علاوه بر این ماسک‌های جراحی به خوبی به صورت نمی‌چسبند و هوای آلوده از اطراف بینی و گونه‌ها می‌تواند وارد شود.

دکتر شافنر با اشاره به این که بسیاری از افراد به دلیل داشتن علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا برای جلوگیری از انتقال بیماری ماسک‌های جراحی را می‌پوشند گفت راه‌حل بهتر نرفتن به محیط‌های عمومی است.

با اینحال CDC به بیماران COVID-19 توصیه اکید می‌کند تا برای کاهش احتمال انتقال بیماری به دیگران حتما ماسک بپوشند. علاوه بر این به گفته CDC کارکنان درمانی و دیگر افرادی که با مبتلایان در تماس مداوم هستند نیز باید ماسک به صورت داشته باشند.

CDC تاکید کرده افراد پس از هربار استفاده از ماسک‌های جراحی باید آن‌ها را دور بیاندازند.

به گفته CDC خارج نشدن از خانه، شستن مداوم دست‌ها با صابون، لمس نکردن چشم‌ها، دهان و بینی با دست آلوده، تماس نداشتن با افراد بیمار و لمس نکردن هرگونه جسم و سطح که احتمال آلودگی آن‌ها وجود دارد بهترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس هستند.

علاوه بر این مشاهدات نشان داده که پوشیدن ماسک صورت برای حیوانات خانگی نیز مانع از ابتلای آن‌ها به کروناویروس نمی‌شود. براساس گزارشی که در تاریخ 5 مارس در روزنامه South China چاپ شده یک سگ خانگی در هنگ‌کنگ با وجود داشتن ماسک به کروناویروس مبتلا شده است. البته متخصصان تاکید می‌کنند که این بیماری از طریق حیوانات خانگی به انسان منتقل نمی‌شود و شهروندان نباید نگران باشند. با اینحال افراد بیمار بهتر است با حیوانات خانگی نیز تماس نداشته باشند چون احتمال آن می‌رود بتوانند بیماری را به آن‌ها انتقال دهند.

منبع: Live Science