Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

چگونه بدن خود را در برابر کروناویروس مقاوم‌تر کنیم؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

از ریه‌ها محافظت کنید

شما باید از هرآنچه به ریه‌ها آسیب وارد می‌کند دوری کنید. اگر دخانیات مصرف می‌کنید آن را کنار گذاشته و دیگران را نیز در معرض دود ناشی از آن خود قرار ندهید. روشن کردن آتش نیز در صورتی که دچار آلرژی هستید می‌تواند به ریه‌های شما آسیب برساند. یکی از مزایای قرنطینه کاهش آلاینده‌های موجود در هوا و افزایش کیفیت هوای شهرها بوده است. تمرین‌های ورزشی نیز به سلامت ریه‌ها کمک می‌کند.

سیستم ایمنی را تقویت کنید

هیچ روش جادویی برای افزایش توان سیستم ایمنی بدن وجود ندارد اما پزشکان همواره رعایت برخی نکات را گوشزد کرده‌اند که از میان آن‌ها باید به کاهش مصرف الکل، انجام تمرین‌های ورزشی، خواب کافی و کاهش اضطراب اشاره کرد. داشتن رژیم غذایی متنوع با مقادیر فراوان سبزیجات و میوه نیز مهم است. شواهد اندکی نیز درباره تاثیر مثبت مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارد. نکته مهم دیگر که با قرنطینه تشدید شده کاهش ویتامین D در بدن است. از آن‌جایی که دریافت نور خورشید سخت‌تر از گذشته شاید مصرف قرص ویتامین D با تجویز پزشک به شما کمک کند.

در صورت مشاهده علائم بلافاصله استراحت کنید

چنانچه علائم بیماری را در خود احساس کردید بلافاصله استراحت کنید. بدن به تمام انرژی برای مبارزه با ویروس و عفونت نیاز دارد. فعالیت خود را به پختن غذا و انجام مسائل بهداشتی کاهش دهید. در چنین شرایطی نباید برای رفتن به رختخواب منتظر احساس خستگی بمانید. استراحت کردن و مصرف غذای کافی بیشترین کمک را به بدن شما خواهد کرد.

آب زیاد بنوشید

به طور معمول باید بین دو تا سه لیتر آب در طول شبانه‌روز نوشیده شود. چنانچه احساس تب می‌کنید احتمال آن‌که بدن شما با کم‌آبی مواجه شود زیاد است. در این مواقع تا جایی که می‌توانید آب بنوشید و اجازه ندهید بدن احساس تشنگی کند. اگر پس از مصرف آب به اندازه کافی توالت نمی‌روید بدن شما دچار کم‌آبی شده و باید با پزشک خود مشورت کنید.

چگونه تب را کنترل کنید

در صورت داشتن تب بجای مصرف Ibuprofen از Paracetamol استفاده کنید. برخی شواهد نشان داده که مصرف دارو‌های ضدالتهاب مانند Ibuprofen باعث کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و بدتر شدن علائم کروناویروس می‌شوند. استفاده از Paracetamol برای کاهش تب و دردهای عضلانی بهتر است و حتما با پزشک خود نیز مشورت کنید.

 به روش‌های غیرعلمی و شایعات گوش نکنید

توصیه‌های غلط بسیاری در اینترنت وجود دارند که نباید به آن‌ها توجه کرد. مثلا در بسیاری از سایت‌ها گفته شده مصرف ویتامین C می‌تواند باعث درمان کروناویروس شود اما این حقیقت ندارد. ویتامین C در بیمارستانی در چین و آن هم در دزهای بسیار بالا برای درمان مورد آزمایش قرار گرفته و تفاوت بسیاری با مصرف قرص‌های ویتامین C دارد. پس به یاد داشته باشید مصرف این قرص‌های به شما کمکی نخواهد کرد و باید از مصرف دزهای بسیار بالا نیز جدا خودداری کنید. علاوه بر این خوردن superfood ها مانند غذاهای alkaline که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شوند کاملا غیرعلمی و بی‌تاثیر هستند. خوردن سیر نیز به کاهش دوره سرماخوردگی کمک می‌کند اما از ابتلا به آن جلوگیری نخواهد کرد و هیچگونه شواهدی درباره تاثیر درمانی آن بر روی کروناویروس وجود ندارد.

تمرین‌های تنفس انجام دهید

معمولا تمرین‌های تنفس برای بیماران مبتلا به آسم و کسانی که دچار ذات‌الریه بوده‌اند تجویز می‌شوند. هدف اصلی آن‌ها کمک به باز نگاه داشتن ریه‌ها است تا تمام مواد زائد و عفونی از آن تخلیه شوند. COVID-19 موجب عفونت در کیسه‌های هوای حاشیه ریه‌ها شده و به آن‌ها آسیب می‌زند. به همین دلیل ظرفیت ریه‌های کاهش می‌یابد. چنانچه توانسته‌اید پس از ابتلا بیماری آن را کنترل کنید انجام تمرین‌های تنفسی می‌تواند به شما کمک کند. برای این کار نفس عمیق کشیده و آن را در ریه‌های خود نگاه دارید. این کار سبب آزاد شدن بخش‌های عفونی، پاتوژن‌ها، مواد مخاطی و جلوگیری از سفت شدن این لایه‌ها می‌شود. در ادامه هوای را از ریه‌های خود تخلیه کنید. البته این تمرین تنها برای کسانی که نیاز به مراجعه به بیمارستان نداشته‌اند توصیه شده، در غیراینصورت باید حتما تحت نظر پزشک باشید (این تمرین می‌تواند علائم را در افرادی که دچار تنگی نفس مزمن هستند تشدید کند). هیچگونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهند انجام اینگونه تمارین افراد سالم را در برابر ویروس مقاوم‌تر می‌کند. تا جای ممکن از راه بینی نفس بکشید. رطوبت موجود در بینی بسیاری از ذرات اضافی و ویروس‌ها را به دام می‌اندازد.

سعی کنید به صورت دمر بخوابید

یکی از کارهایی که در بخش مراقبت‌های ویژه انجام می‌شود دمر خواباندن بیماران است. کادر درمانی افرادی که با دستگاه‌ تنفس می‌کشند را به صورت دمر می‌خوابانند. البته این روش برای بیمارانی که دچار علائم حاد نیستند توصیه نمی‌شود اما چنانچه قادر به انجام این کار باشید به تنفس شما کمک خواهد کرد. دمر خوابیدن برای افراد سالمند، ناتوان، دارای مشکلات حرکتی و باردار توصیه نمی‌شود. با اینحال هیچگونه شواهدی که نشان دهد انجام این کار به بهبود وضعیت تنفسی بیماران کمک می‌کند وجود ندارد.

منبع: The Guardian