Thursday, March 28, 2024
-4.1 C
Calgary

پیش‌بینی‌هایی خواندنی درباره دههٔ ۲۰۲۰

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

هر چند اینجا برای شما از آینده می‌نویسیم، ولی پیش‌بینی‌های آینده را آنقدر جدی نگیرید که غیرقابل تغییر باشند. آمادهٔ موج‌های زیادی از تغییر، غافلگیری و رویدادهای پیش‌بینی ناپذیر باشید.

در سال ۲۰۰۰ چه کسی می‌توانست پیش‌بینی حوادث ۱۱ سپتامبر یا بحران اقتصادی ۲۰۰۸ را بکند؟ یا کی بود که بتواند انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری امریکا را حدس بزند؟ یا حتی انتخاب دونالد ترامپ، موج پوپولیسم در صحنه سیاست دنیا، جدایی انگلیس از اتحادیه اروپایی، یا سیاست‌های تهاجمی چین و روسیه؟

در سال‌های اخیر بخشی از نظم فراگیری که بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفته بود، بر هم خورده است. نظمی که توانسته بود جلوی درگیری‌های بزرگ بعدی را بگیرد و شرایط را برای بالا رفتن استانداردهای زندگی فراهم کند.

از شروع قرن جدید بیش از ۱ میلیارد نفر از فقر بیرون آمده‌اند، یعنی روزی ۱۳۷,۰۰۰ نفر! که بسیاری از آنها در چین هستند. اما در همین بحبوحه چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که هنگ‌کنگ درگیر تظاهرات برای دمکراسی بیشتر می‌شود و آثارش دامان چین را هم می‌گیرد؟

هر چند آینده پشت مِهی قطور مخفی ست، اما نمی‌توان بر وسوسهٔ پیش‌بینی غلبه کرد.

۱. تحولات بزرگ در حوزهٔ بهداشت و سلامت

health-tech-3-640x424.png

همان‌طور که اوبر و لیفت سفرهای درون‌شهری را متحول کردند، حالا در سایهٔ اپیدمی کووید-۱۹ فرصت‌های بی‌شماری برای کارآفرینان در حوزه سلامت و بهداشت وجود دارد.

مشکل اصلی این صنعت، بسته بودن آن است. اگر مدل بازار آزاد در اینجا هم پیاده شود تغییرات بزرگی را خواهیم دید که البته دولت‌ها، بیمه‌گران و کارفرمایان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پولی که مردم از جیب خودشان برای خدمات درمانی می‌پردازند آنقدر زیاد است که کم کم دارد به صنعت جهانگردی نزدیک می‌شود. بیمه‌های شرکتی که سهمی را از درآمد کارمندان برمی‌دارند، روز به روز فراگیرتر می‌شوند

با این همه پول، شاهد خدمات جدیدی خواهیم بود که امکان مقایسه هزینه‌ها را به مردم می‌دهند. دیگر کسی چشم بسته به کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها اعتماد نمی‌کند و همه به دنبال مقایسه نتایج روش‌های درمانی خواهند بود.

بازار آزاد کاری را می‌کند که هیچ دولتی نتوانسته: کاهش هزینه‌های درمانی و افزایش کیفیت آنها. این در حالی ست که تا امروز هیچ دلیلی برای نوآوری و تضمین روش‌های درمانی نداشته‌ایم.

ضمن اینکه بازار آزاد باعث افزایش نوآوری و کشفیات درمانی-دارویی می‌شود که دستاورد کمی نیست.

۲. تغییر جدی در سیاست‌های مالی و مالیاتی

xmoney-tax.jpg.pagespeed.ic.d9nWjwB7yQ.jpg

هیچ عقل سلیمی را پیدا نمی‌کنید که هر روز معیارهای وزن و طول و دما را تغییر دهد. مثل بگوید که هر اینچ به جای ۲.۵۴ سانتی‌متر، مساوی ۵.۰۵ سانتی‌متر است و ۱ کیلوگرم نه ۲.۲ پوند، بلکه ۴.۴ پوند است. حتی فکر کردن به آن هم مسخره است، نه؟

با این حال هر روز و هر سال شاهدیم که دولت‌ها با دستکاری نرخ پول ملی‌شان بازارهای مختلف را دستکاری می‌کنند. نوسان ارزها، مانع از رشد می‌شود زیرا جلوی سرمایه‌گذاری بیشتر را می‌گیرد، و سرمایه‌گذاری کمتر کیفیت زندگی را پایین می‌آورد.

خلاصه اینکه بی‌ثباتی باعث نگرانی مردم درباره سرمایه‌هایشان می‌شود و آنها فقط یک راه دارند، تبدیل سرمایه‌ها به چیزهایی مثل طلا، نقره، زمین و خانه. اتفاقی که دقیقا به دنبال بحران اقتصادی ۲۰۰۸ هم رخ داد، درست پس از آنکه دولت ایالات متحده عمدا ارزش دلار را کاهش داد و بی‌رویه پول چاپ کرد.

شاید این پیش‌بینی را هیچ‌کجای دیگر نخوانده باشید: تا سال ۲۰۳۰ دولت‌های جهان دوباره استاندارد طلا را انتخاب می‌کنند و طلا را به عنوان پشتوانه ارزهای خود اندوخته خواهند کرد. سیاست و روشی که از ۴,۰۰۰ سال پیش در جریان بوده و ریچارد نیکسون آن را کنار گذاشت و ما را به مصیبت انداخت.

و در مورد مالیات، واقعیت این است که مالیات کمتر، باعث شکوفایی اقتصادی می‌شود و هیچ‌چیزی مثل شکوفایی اقتصاد، باعث پیشرفت جوامع نیست. برخلاف کاندیداهای دمکراتی که در امریکا سودای افزایش مالیات‌ها را دارند، به نظر می‌رسد اکثر دولت‌های دنیا به دنبال کاهش مالیات برای افزایش فعالیت‌های اقتصادی‌اند، که به نوبه خود باعث افزایش درآمدهای مردم می‌شود و رفاه را بالا می‌برد.

مطالعهٔ تاریخ مکتوب اقتصاد دنیا نشان می‌دهد که ارزهای قوی و مالیات‌های پایین، باعث شکل‌گیری اقتصاد‌های سالم‌تری می‌شوند. درست برعکس چیزی که امروز در دنیا داریم و می‌بینید که با یک سوزن (اپیدمی کووید-۱۹) چطور حباب آنها ترکیده است.

۳. تحول در نحوهٔ قانون‌گذاری و نقش دولت

Depositphotos_25184919_m-2015-940x600.jpg

برخی از سیاست‌گذاران به دنبال اینند که با قانون‌گذاری برای هر زاویه‌ای از زندگی، دیگر نیازی به داوری و مسئولیت‌پذیری نباشد. به خاطر همین رویکرد است که بسیاری از دولت‌ها پاسخگوی کارشان نیستند و کاری از پیش نمی‌برند.

پیش‌بینی می‌کنیم که این رژیم‌های قانون‌گذاری سختگیرانه در دنیا از هم فرو بپاشند و در عوض رویکردها یا اهدافی ساده جایشان را بگیرند. مسئولیت بر عهده افرادی قرار خواهد گرفت که بهترین راه را برای انجام کارها و حل مشکلات پیدا کنند.

اگر نتیجه خوبی نگیرند چه؟ حذف می‌شوند و عواقب کارهایشان را می‌پذیرند و دیگر بهانهٔ معروف «من فقط از قوانین پیروی می‌کردم!» را نخواهند داشت.

برای مثال دولت استرالیا، صدها صفحه قوانین مربوط به خانه‌های سالمندان را حذف کرد و به جایشان چند صفحه قوانین کلی را تصویب کرد که باعث بهبود چشمگیر کیفیت این مکان‌ها شد.

۴. تغییرات جدی در حوزه آموزش عالی

iStock_000023460306_Large.jpg

به نظر می‌رسد افزایش وحشتناک بدهی‌های مربوط به وام دانشجویی، بالاخره به آخر برسد. دیگر مردم به این راحتی زیر بار خدمات پرهزینه دانشگاه‌های پرطمطراق نخواهند رفت و مراکز آموزشی هم مجبور می‌شوند بخشی از بار وام‌ها را بر دوش بگیرند.

هزینه‌های آموزشی رشد مضحکی داشته‌اند که با هیچ متر و معیاری قابل توجیه نیست. در اینجا یک مثال خوب هست: دانشگاه Purdue زیر نظر مدیرش آقای میچ دَنیِلز، پیشروی این حوزه بوده و هزینه تحصیل در این دانشگاه، امروزه از سال ۲۰۱۳ هم کمتر است!

جوان‌ها نباید برای ادامه تحصیل مجبور به تحمل بدهی سنگین شوند و در عوض باید به مشاغلی دسترسی یابند که امروزه کمبود نیروی کار دارند. و دوره‌های آنلاین برای تحصیلات تکمیلی هم باید همیشه در دسترس باشند تا آنها در جا نزنند.

۵. مشکلات جدی در سیاست‌های امریکایی

merlin_132778542_34b27106-49d9-44d1-82fc-aca5c6080ab7-jumbo.jpg

سیاست‌های اقلیمی، هویتی، قضایی، آزادی بیان، و تعداد زندانیان؛ فقط چند نمونه از مواردی‌اند که امروزه در صحنه انتخابات امریکا مورد بحثند. انتخابات ۲۰۲۰ امریکا با وجود شروعی سرد و بحران کرونا، می‌تواند به صحنهٔ گفتگویی جدی درباره چهرهٔ آیندهٔ این کشور تبدیل شود.

این صحنه چندان هم ناآشنا نیست. در دهه‌های ۱۸۵۰ و ۱۸۹۰، و ۱۹۳۰ و ۱۹۷۰ هم بحث بر سر «روح امریکا» در گرفته بود و این کشور به عنوان پرچمدار دنیای آزاد نقش مهمی در آینده جهان خواهد داشت.

انتخابات امریکا به ما نشان می‌دهد که دنیا در دهه آینده به کدام سو خواهد رفت.

۶. تحولی در سیاست‌های نظارتی و حریم خصوصی

westworld-s3-key-art_c_courtesyhbo_web1.jpg

اکنون در بسیاری از کشورهای غربی، نگرانی بابت سیاست‌های نظارتی دولت‌ها وجود دارد که البته
در مقایسه با سیاست کشورهایی مثل چین، رنگ می‌بازند.

در چین، به زودی تمام حرکات‌های هر یک از شهروندان در هر نقطه‌ای از کشور، زیر رصد می‌رود، ضبط می‌شود و برای همیشه نگهداری خواهد شد.

در دیگر کشورها هنوز به اینجا نرسیده‌ایم ولی صبر کنید. به خصوص بحران کووید-۱۹ باعث شده که دولت‌ها بهانهٔ معقولی برای گسترش وسایل نظارتی خود پیدا کنند.

پیش‌بینی می‌کنیم که به زودی بازار وسایل نظارتی در ابعاد کوچک، بسیار پرفروش شود. نانو-دوربین‌ها، نانو-میکروفن‌ها، و چیزهای دیگری که حریم خصوصی ما را به محاق خواهند فرستاد.

۷. هند و سیاست ملی‌گرایی هندوها

TELEMMGLPICT000219613858_trans_NvBQzQNjv4BqpVlberWd9EgFPZtcLiMQfy2dmClwgbjjulYfPTELibA.jpeg

دولت هند به رهبری آقای نارِندرا مودی در حال سرکوب مسلمان‌ها ست، تقریبا همانطور که هیتلر به برتری نژاد ژرمن باور داشت، او هم هند را برای هندوها می‌خواهد و این باعث درگیری‌های زیادی شده است.

اگر این سیاست باعث یک انفجار اجتماعی شود، که با توجه به جمعیت ۲۰۰ میلیونی مسلمان‌ها در هند بعید نیست، اقتصاد همه دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۸. انرژی‌های پاک

0.jpeg

استفاده از انرژی خورشیدی، بادی، و همینطور سوخت‌های فسیلی تحت تاثیر تقاضای زیاد از طرف چین، هند و دیگر کشورهای در حال توسعه برای خودروها، کامیون‌ها، و غیره، افزایش چشمگیری خواهد یافت.

اما پیش‌بینی می‌کنیم که همچنان بیشترین سهم در تولید برق را سوخت‌های فسیلی خواهند داشت که این تاثیری منفی بر گرمایش زمین خواهد داشت و فقط یک چیز می‌تواند ما را نجات دهد: یک کشف علمی بزرگ و جهشی عظیم در یکی از فناوری‌های تولید انرژی پاک.

منبع: Forbes