Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

آیا داشتن رابطه جنسی در دوران کرونا خطرناک است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تحقیقات جدید نشان داده که ویروس کرونا علاوه بر دستگاه تنفس، کلیه‌ها، قلب و دستگاه گوارش به بخش‌های دیگر بدن نیز حمله می‌کند. در مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده محققین موفق به مشاهده ویروس در نطفه مردان شده‌اند. حال این سوال مطرح می‌شود که رابطه جنسی در این روزها تا چه حد خطرناک است؟

این مطالعه که اوایل ماه می در نشریه JAMA Network Open منتشر شده از 38 مرد ساکن شانگهای (برخی دارای علائم و برخی بدون علائم) که تست COVID-19 همگی مثبت بوده، استفاده کرده است. محققین پس از بررسی نمونه‌های نطفه موفق به مشاهده نشانه‌هایی از حضور ویروس را در شش مورد یا 16 درصد شرکت‌کنندگان شده‌اند.

چهار نفر از این افراد دارای علائم COVID-19 بوده‌اند اما دو نفر به تازگی بهبود یافته و علائمی نداشتند.

در مقاله‌ای که نیویورک‌تایمز در اینباره منتشر کرده به این نکته اشاره می‌شود که دانشمندان چینی اجزای ژنتیکی SARS-CoV-2 را در نمونه‌ها مشاهده کرده‌اند اما بیماری‌زا بودن را اثبات نمی‌کنند.

دکتر استنلی پارلمان پروفسور میکروبیولوژی، ایمونولوژی و اطفال در دانشگاه Iowa گفت: نتایج این تحقیق بسیار جالب است اما مشاهده اجزای سازنده و غیرفعال COVID-19 به معنی بیماری‌زا بودن نیست.

از طرفی تحقیق مذکور مشخص نمی‌کند که ویروس تا چه مدت در نطفه باقی می‌ماند. همچنین دو بیمار بهبودیافته که نتیجه آن‌ها مثبت شده تنها دو تا سه روز از بهبودشان می‌گذشته است.

طبق مطالعه‌ دیگری که در ماه اپریل در نشریه Fertility and Sterility منتشر شده در نمونه نطفه 34 مرد ساکن ووهان چین که یک ماه از بهبودشان گذشته هیچگونه علائمی از ویروس دیده نشده است.

به توصیه‌های مسئولان بهداشتی درباره رابطه جنسی در دوران کرونا‌‍ که در زیر آمده حتما توجه کنید:

  • COVID-19 در ترشحات خارج شده هنگام سرفه و عطسه و همینطور بزاق و مخاط افراد مبتلا وجود دارد و باید از بوسیدن، لمس کردن و هرگونه تماس با بیماران خودداری کنید.
  • چنانچه تمام مسائل بهداشتی و محدودیت‌ها توسط شما و شریک جنسی شما رعایت شده و علائمی از بیماری ندارید، برقراری رابطه خطری نخواهد داشت.
  • از برقراری رابطه با افراد جدید و ناشناس جدا پرهیز کنید.
  • ویروس از طریق سیستم گوارشی افراد مبتلا دفع می‌شود و رابطه مقعدی خطر ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهد.
  • استفاده از کاندوم و dental dam باعث کاهش تماس با بزاق و مدفوع در زمان رابطه دهانی و مقعدی شده و توصیه می‌شود.
  • در صورت مشاهده علائم بیماری در شریک جنسی خود حتما موضوع را با پزشک مطرح کنید.