Thursday, March 28, 2024
1 C
Calgary

کروناویروس می‌تواند در دوران حاملگی به جنین منتقل شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

پزشکان فرانسوی اولین مورد انتقال COVID-19 از مادر به جنین را تایید کردند. مغز این پسربچه به دلیل ابتلا به ویروس در رحم مادر دچار عفونت شده بود.

این یافته درحالی در نشریه Nature Communications منتشر شده که پیش از این مواردی از ابتلای کودکان در رحم مادر به COVID-19 گزارش، اما به تایید نرسیده بود.

دانیل دلوکا مدیر بخش مراقبت‌های ویژه کودکان و نوزادان در بیمارستان Antoine Beclere پاریس درباره این گزارش گفت: متاسفانه شکی نداریم که انتقال ویروس در رحم مادر رخ داده است. پزشکان باید بدانند چنین انتقالی هرچند نادر اما امکان‌پذیر است.

این زن 23 ساله در تاریخ 24 مارچ به بیمارستان اعلام کرده بود علائمی چون تب و سرفه شدید در سه‌ماهه سوم بارداری داشته است. ابتلای او به COVID-19 کمی پس از وضع حمل تایید شد.

تنها سه روز پس از تایید ابتلای مادر به کروناویروس پزشکان با تماشای تصاویر سر نوزاد متوجه علائم بیماری شده و بسرعت او را در بخش مراقبت‌های ویژه تحت نظر قرار دادند.

نتیجه آزمایش خون و مایعات ریه‌ نوزاد ابتلای او به COVID-19 را تایید کرد و پزشکان با انجام آزمایشات بیشتر توانستند انتقال ویروس از خون مادر به نوزاد را تایید کنند.

دکتر دلوکا در ادامه افزود: علت آن‌که انتقال ویروس در رحم مادر پیش از این تایید نشده بود لزوم انجام نمونه‌گیری‌های متعدد است. شما نیاز با آزمایش خون مادر، خون نوزاد، خون بند ناف، جفت و مایع آمنیوتیک دارید که کاری بسیار دشوار می‌باشد.

طبق بررسی‌ها ویروس‌ در جفت بیش از دیگر نقاط مشاهده شده است. وجود تعداد زیادی گیرنده‌ (مشابه آن‌چه در ریه‌ها وجود دارد و ویروس از طریق آن‌ها به سلول‌های انسانی حمله می‌کند) احتمالا علت این امر می‌باشد.

هرچند وضعیت این نوزاد در ابتدا خوب بود اما در روز سوم دچار تحرکات شدید عصبی و وضعیت تغذیه‌ بد شد. اسپاسم‌های عضلانی سر، گردن و قوس کمر نوزاد را به سمت عقب برمی‌گرداند. چنین علائمی در برخی از مبتلایان مننژیت نیز دیده می‌شود. اسکن‌های MRI علائم gliosis که از عوارض آسیب عصبی می‌باشد را نشان داد که گاهی به آسیب مغزی منجر می‌شود.

با اینحال نوزاد بدون تجویز داروهای ضدویروس معمول بهبود یافت و بدون هیچگونه کمک پزشکی به وضعیت نرمال بازگشت.

اندرو شنان پروفسور زنان و زایمان در King’s College لندن در واکنش به این گزارش گفت: در 95 درصد از 244 نوزاد متولد شده از مادران مبتلا به COVID-19 هیچگونه علائم بیماری مشاهده نشده است. به این ترتیب می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که COVID-19 در حاملگی خطری جدی برای مادر و کودک محسوب نمی‌شود. با اینحال لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پزشکی تا زمان یافتن واکسن اجتناب‌ناپذیر است.

منبع: The Guardian