Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

دولت کانادا ظرفیت تست کرونا را دو برابر می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت فدرال و دولت‌های استانی کانادا که انتظار شروع موج دوم کرونا را دارند در صدد افزایش ظرفیت تست برای ماه‌های آتی‌اند طوری که قادر به تست ۲۰۰,۰۰۰ نفر در روز باشند تا در صورت جهش آمارها، از انتقال ویروس جا نمانند.

با اینکه در هفته‌های اخیر ظرفیت افزایش یافته اما هنوز از هدف دو برابری دولت‌ها دور است. علاوه بر بودجه‌های استانی، دولت فدرال هم قول کمک مالی در موارد مربوط به پَندمی را داده است.

۴.۲۸ میلیارد دلار برای استان‌ها اختصاص یافته تا ظرفیت تست و رصد ناقلان را افزایش دهند. علاوه بر این، دولت فدرال به طور مداوم به نمایندگی از دولت‌های استانی در حال خرید اقلام پشتیبانی مرتبط با تست است.

سخنگوی اداره سلامت کانادا می‌گوید که مدل‌های آماری دولت را به این نتیجه رسانده‌اند که حدود ۲۰۰,۰۰۰ تست در روز مورد نیاز است که به گفته او ظرفیت کشوری تا پاییز به این عدد خواهد رسید و البته هر استانی هم هدف خودش را دارد.

برای نمونه، کبک می‌خواهد به ظرفیت ۳۵,۰۰۰ تست در روز برسد، اما تا ۱۷ سپتامبر فقط با قادر به انجام ۲۰,۰۰۰ تست در روز بوده است.

از نظر عملیاتی، چالش اصلی به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول ابزارهای جمع‌آوری میدانی نمونه‌ها، محل‌های نمونه‌گیری (مثل داروخانه‌ها) و نیروی انسانی لازم است و بخش دوم عملیات داخل آزمایشگاه‌ها شامل مواد، دستگاه‌های مورد نیاز و البته نیروی انسانی است.

اکنون که ظرفیت تست کشور ۹۲,۰۰۰ نفر در روز است، تنها حدود ۷۰,۰۰۰ تست انجام می‌شود و این چالش دیگری را هم نمایان می‌کند: ترغیب گروه‌های هدف به انجام تست برای جلوگیری از گسترش بیماری.

گروه‌های هدف می‌توانند قشرهای در معرض خطر مثل گارسون‌ها، خدمه کافه‌ها، معلمین، و کارمندان فروشگاه‌های عمومی باشند. انجام منظم تست برای آنها بسیار کلیدی است چراکه در کانون انتقال کووید-۱۹ قرار دارند.

اما بالا بردن ظرفیت تست به تنهایی کافی نیست مگر آنکه سرعت نتیجه‌گیری هم بالاتر برود. اینجا ست که دقت تست سریع برای افراد فاقد علایم پایین می‌آید اما حداقل می‌تواند باری را از دوش سیستم بردارد.

کیت‌های تست در منزل که اکنون در ایالات متحده موجودند، می‌توانند تحول بزرگی به وجود آورند. هر چند نتایج آنها به دقت تست‌های PCR آزمایشگاهی نیست اما باز هم قادر به کاهش بار سیستم آزمایشگاهی‌اند.

البته اداره بهداشت می‌گوید که کیت‌های تست در منزل نتیجه قطعی ندارند و باید یک وسیله آزمایشی به حساب بیایند و در صورت مثبت بودن نتیجه آنها، حتما تست PCR هم انجام شود.

روند تایید تست‌های سریع برای دولت فدرال یک چالش سیاسی شده است و از طرف احزاب رقیب تحت فشار است. تاکنون دو تست سریع تایید شده‌اند و سومی هم برای مصارف تحقیقاتی استفاده می‌شود.

Screen Shot 1399 07 08 at 5 19 01 PM

دولت می‌گوید از آنجایی که اکنون سرعت انتقال کروناویروس نسبتا پایین است، اکنون وقت خوبی برای انجام تست‌های تجمیعی است. در این روش نمونه‌های جمع‌آوری شده به چند گروه تقسیم شده، هر گروه یکبار تست می‌شود و در صورتی که نتیجه آن مثبت بود، تک تک نمونه‌های داخل آن گروه جداگانه نیز تست می‌شود. این روش نیز به افزایش سرعت کمک می‌کند.

منبع: Global News