Thursday, March 28, 2024
-1.7 C
Calgary

اگر پس از بهبود کرونا این علائم مشاهده شد به پزشک اطلاع دهید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

تاکنون حدود 1.12 میلیون نفر از 40 میلیون مبتلای COVID-19 جان خود را بر اثر بیماری از دست داده‌اند که رقم بسیار بالایی می‌باشد. اما بنظر می‌رسد رهایی یافتن از ویروس لزوما به معنای پایان مشکلات نیست.

مطالعات جدید نشان داده بسیاری از بهبودیافتگان دچار علائم پیچیده و خطرناکی بنام Long COVID می‌شوند. در این صورت افراد علائم گوناگونی را پس از درمان ویروس بروز خواهند داد.

این علائم از عارضه کشنده‌ای بنام سندروم التهاب چند سیستمی در کودکان (MIS-C) یا بزرگسالان (MIS-A) خبر می‌دهند که معمولا با بروز علائم نچندان جدی و حتی بدون هشدار قبلی بروز می‌کند.

به گزارش NBC News یکی از علائم اساسی این سندروم حساسیت پوستی همراه با جوش و خارش است. ویروس کرونا خود دارای علائم پوستی غیرعادی چون Covid Toe است اما این نوع حساسیت پوستی پس از بهبود نمایان خواهد شد.

در مردی 45 ساله ساکن نیویورک که علائم پوستی را بروز داده نقاط گرد به رنگ قرمز تیره بر روی کف دستان و کف پاها، چشمان صورتی و لب‌های خشک مشاهده شده است. چنین علائمی نشانه بروز MIS-A هستند.

معمولا افراد بالغ نشانه‌های اولیه MIS-A را نادیده می‌گیرند اما علاوه بر حساسیت‌ پوستی گاهی علائمی مانند تب، درد قفسه سینه، مشکلات قلبی و مشکلات دستگاه گوارش نیز بروز می‌کند. با اینحال نشانه اصلی بیماری COVID-19 یعنی تنگی نفس مشاهده نمی‌شود. نتیجه تست‌های PCR این بیماران منفی بوده اما تست آنتی‌بادی آن‌ها مثبت می‌باشد که از درمان عفونت کرونا خبر می‌دهد.

پزشکان هنوز توضیح دقیقی برای علت بروز عفونت در بدن بیماران بهبودیافته نیافته‌اند ولی چیزی که مشخص است کشنده بودن هر دو عارضه MIS-C و MIS-A می‌باشد.

درمان قطعی برای این عفونت‌ وجود ندارد اما کودکان مبتلا به MIS-C معمولا با تزریق وریدی ایمونوگلوبولین (نوعی درمان آنتی‌بادی) که هیچ ارتباطی با درمان COVID-19 ندارد بهبود می‌یابند. افراد بالغ نیز استرویید و بازدارنده‌های interleukin-6 را دریافت می‌کنند.

برخی پزشکان آنتی‌بادی‌های تولید شده پس از ابتلا به کروناویروس را علت ابتلا به MIS-A می‌دانند اما شواهدی برای تایید این مدعا وجود ندارد.

پس در صورت مشاهده علائم بالا پس از بهبود عفونت کرونا حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

منبع: BGR