Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

سه رییس جمهوری سابق امریکا داوطلب تزریق واکسن کووید-۱۹ شدند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بیل کلینتون، جورج بوش و باراک اوباما می‌گویند که حاضرند داوطلبانه واکسن کروناویروس را دریافت کنند تا همهٔ مردم امریکا تشویق شوند و خود را در برابر این ویروس که تا امروز قاتل ۲۷۵,۰۰۰ امریکایی است، واکسینه کنند.

باراک اوباما در یکی از اپیزودهای The Joe Madison Show از تولیدات SiriusXM گفت: «قول می‌دهم وقتی واکسن کافی به همه افراد گروه‌های پرخطر رسید، من هم آن را تزریق کنم.»

«شاید حتی به طور زنده در تلویزیون این کار را بکنم تا همه مردم بدانند که به علم پشت آن باور دارم.»

البته شاید این کار هنوز شدنی نباشد زیرا سازمان غذا و داروی امریکا بایستی ابتدا مجوز استفاده اضطراری از دو واکسن فایزر و مدرنا را صادر کند، که انتظار می‌رود در همین ماه انجام شود.

سپس طبق تخمین‌ها، ۲۰ میلیون دوز از هر واکسن برای استفاده تا پایان سال میلادی در دسترس خواهد بود. هر دو واکسن، بایستی در دو نوبت به افراد تزریق شوند، بنابراین در ماه‌های اول با کمبود در توزیع آن روبرو خواهیم بود.

طبق نظر کمیتهٔ مشورتی واکسیناسیون در امریکا، ابتدا کارمندان بخش بهداشت و ساکنین خانه‌های سالمندان بایستی واکسینه شوند زیر در گروه پرخطر قرار دارند. جمعیت این دو گروه حدود ۲۴ میلیون نفر از ۳۳۰ میلیون شهروند امریکا ست.

JPEG FED VACCINE AMARTHUR jpg

رییس جمهوری سابق، آقای بیل کلینتون هم گفته که «قطعا» این واکسن را «به محض آنکه تایید شود و در دسترس قرار گیرد» دریافت خواهد کرد. سخنگوی او خانم آنجل اورینا می‌گوید: «ایشان حاضر است تزریق واکسن را در جلوی دوربین‌ها انجام دهد تا مردم امریکا به آن اعتماد بیشتری پیدا کنند.»

مدیر برنامه‌های آقای جورج بوش، فرِدی فورد نیز به CNN گفته که این رییس جمهوری سابق امریکا اخیرا خواهان ملاقات با دکتر آنتونی فائوچی، متخصص ارشد امریکا در زمینه بیماری‌های واگیردار، و دکتر دبرا بِرکس، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در زمینه کووید-۱۹ شده و «می‌خواهد در زمان مناسب واکسن را دریافت کند تا اعتماد مردم جلب شود.»

فورد به CNN گفت: «البته ابتدا باید واکسن‌ها مجوز دریافت کنند و سپس پرزیدنت بوش با خوشحالی جلوی دوربین‌ها واکسینه خواهد شد.»

غیر از این سه نفر، تنها رییس جمهور سابق امریکا که در قید حیات است، جیمی کارتر است که در سن ۹۶ سالگی مردم را تشویق کرده این واکسیناسیون را انجام دهند.

بنیاد کارتر در بیانیه‌ای گفته: «جیمی کارتر و همسرش روزالین، امروز حمایت کامل خود از واکسن کووید-۱۹ را اعلام کردند و همه را به دریافت آن در اسرع وقت تشویق می‌کنند.» ولی به تزریق آن جلوی دوربین‌ها اشاره نشده که با توجه به کهولت سن پرزیدنت کارتر، طبیعی است.

حمایت چهره‌های سرشناس امریکایی در زمانی بیان می‌شود که کووید-۱۹ در یک روز جان ۳,۱۰۰ امریکایی را گرفته و بدون یک واکسن موثر، هیچ شانسی برای توقف آن وجود ندارد. برای اولین بار در امریکا تعداد بستری‌های بیمارستانیِ این بیماری نیز از ۱۰۰,۰۰۰ نفر گذشته که سیستم درمانی این کشور را زیر فشار شدیدی گذاشته است.

همه این اتفاقات در حالی می‌افتد که رییس جمهوری فعلی امریکا، دونالد ترامپ، هنوز درگیر ادعاهای خود درباره تقلب در انتخابات امریکا و نیز اعطای عفو مکتوب به نزدیکان خود برای محافظت از آنها پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش است.

ترامپ پیشتر در تابستان گفته بود: «قطعا حاضرم در صورتی که از من تقاضا شود، واکسن را دریافت کنم. البته اگر اولین نفر باشم، ممکن است مرا به خودخواهی متهم کنند. بنابراین شاید هم آخرین نفر باشم.»

البته که ترامپ هم تولید سریع این واکسن را یک موفقیت و از دستاورهای عملیات WARP SPEED می‌داند که در ابتدای پَندمی، با هدف تولید سریع واکسن و داروهای موثر درمانی، توسط دولتش اعلام شد.

جو بایدن، رییس جمهوری منتخب امریکا نیز در مصاحبه‌ای با CNN هشدار داده که مردم بایستی تا بهار سال آینده نکته‌های ایمنی از جمله استفاده از ماسک را رعایت کنند وگرنه امکان مرگ ۲۵۰,۰۰۰ امریکایی دیگر تا زمان آماده شدن دوزهای کافی این واکسن‌ها وجود دارد.

منبع: Global News