Thursday, April 18, 2024
1.6 C
Calgary

مدیر BioNTech: واکسن فایزر/بیونتک ۲۴ ساعت پس از تایید به کانادا می‌رسد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا در شرایط مناسبی است تا خیلی زود واکسن فایزر و بیونتک را تایید کند—و پس از آن، به گفته مدیر بیونتک محموله‌ها به سرعت راهی کانادا می‌شوند.

آقای شان مارِت، مدیر ارشد مالی و تجاری در کمپانی آلمانیِ بیونتک (BioNTech) که در همکاری با کمپانی امریکایی فایزر موفق به توسعه یکی از بهترین واکسن‌های کووید-۱۹ شده، می‌گوید:

«بیایید بریتانیا را به عنوان نمونه استفاده کنیم، ما ساعت ۱ صبح خبر تایید واکسن را گرفتیم. سپس ظرف ۲۴ ساعت اجازهٔ ترخیص محموله‌ها از انبار را صادر و ارسال را شروع کردیم.»

«با توجه به گفتگوهایی که داشته‌ایم، مطمئنیم که کانادا هم در وضعیت خوبی است و می‌تواند خیلی زود این واکسن را تایید کند.»

محصولِ فایزر/بیونتک که اخیرا در بریتانیا برای استفاده اضطراری چراغ سبز گرفت، ممکن است در همین یکی دو هفته در کانادا هم تایید شود. هم‌اکنون اداره بهداشت کانادا در حال بررسی نتایج مربوط به چهار واکسن، از جمله محصول فایزر، و واکسن‌های مدرنا، آسترازِنِکا، و جانسن هستند.

آقای مارت می‌گوید: «بعد از دریافت مجوز، ما محموله‌ها را از انبار ترخیص و ارسال می‌کنیم چراکه قبلا مقدار کافی برای تحویل به کانادا را تولید و انبار کرده‌ایم.»

تایید رسمی واکسن یکی از گام‌های کلیدی اولیه در طرح دولت برای شروع واکسیناسیونِ سراسری است.

وزیر تدارکات کانادا خانم آنیتا آناند می‌گوید: «ما در حال مذاکره بر سر تاریخ دقیق تحویل واکسن پس از مجوز وزارت بهداشت هستیم و بدون اتلاف وقت، سیستم‌های ترابری را آماده کرده‌ایم تا بین تایید و توزیع واکسن وقفه‌ای نباشد.»

پروژه‌ای معادل فرود انسان بر ماه

آقای مارِت می‌گوید که برنامهٔ توزیع واکسن از لحاظ دقت و پیچیدگی معادل بیولوژیکِ فرود انسان روی ماه است.

«در چنین وضعیتی باید همه کارها را درست انجام دهید، از جمله زمان‌بندی‌ها را. معمولا اینطور کارها چند روزی پس و پیش می‌شوند… اما در تجربه همکاری با بریتانیا، همه چیز دقیق و طبق برنامه پیش رفته است.»

خانم آناند جمعه از قرارداد دولت کانادا با FedEx Express خبر داد که ضامن حمل‌و‌نقل واکسن‌های کووید-۱۹ در سرتاسر کشور خواهد بود.

اما واکسن فایزر/بیونتک مستقیما توسط خود این کمپانی تحویل خواهد شد زیرا بایستی در تمام مراحل قبل از تزریق در دمای منفی ۷۰ درجه سانتی گراد نگهداری شود. دولت کانادا می‌گوید که تا امروز فضای سردخانه‌ای کافی برای نگهداری ۳۳.۵ میلیون دوز واکسن را رزرو کرده است.

مارِت می‌گوید:

«ما با همکاری فایزر یک جعبه طراحی کرده‌ایم که واکسن درون آن تحویل می‌شود و شما می‌توانید از آن به عنوان فریزر منفی ۷۰ درجه استفاده کنید. دو بار در روز می‌شود درِ جعبه را برای برداشتن واکسن باز کرد، و به شرط آنکه یخِ داخلش را تجدید کنید تا ۱۵ روز قابل استفاده است.»

«ما واقعا از نتایج خیره‌کننده تست اولیه واکسن روی داوطلبین شوکه شدیم، ۹۵ درصد کارایی در جلوگیری از علایم کووید-۱۹، آن هم برای واکسنی که به جای چند سال در دو ماه توسعه یافته، یک شروع عالی است.»

دیدار جاستین ترودو با نخست‌وزیرانِ استان‌ها

مدیران سازمان بهداشت کانادا می‌گویند که ۶ میلیون دوز از واکسن‌های فایزر و مدرنا در ۳ ماه نخست ۲۰۲۱ به کانادا خواهد رسید. هر دو واکسن نیز باید در دو نوبت تزریق شوند، بنابراین ۳ میلیون نفر از گروه‌های پرخطر در اول صف قرار دارند.

اما برخی استان‌های کانادا در زمینه نحوه توزیع اختلاف نظر دارند؛ در حالی که بعضی از آنها می‌خواهند توزیع واکسن بر اساس تراکم جمعیت باشد، برخی دیگر می‌خواهند که برای توزیع شدت پندمی در هر استان مد نظر قرار گیرد.

برای گفتگو درباره این موضوع و هماهنگی بیشتر برای توزیع واکسن، قرار شده که روز پنج‌شنبه آقای جاستین ترودو با همتایان استانی خود دیدار کند و از توانمندی آنها برای پیشبرد این طرح بزرگ مطمئن شود.

منبع: CBC News