Friday, April 26, 2024
3.6 C
Calgary

اتومبیل خودران اپل سال 2024 معرفی می‌شود

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شرکت اپل در حال کار بر روی تکنولوژی اتومبیل خودران خود می‌باشد و سال 2024 را برای تولید خودرویی مسافربری با تکنولوژی باتری کاملا جدید در نظر دارد.

این پروژه که تایتان نامیده می‌شود از سال 2014 آغاز شده است. پیش از این اپل یکبار از اجرای پروژه عقب‌نشینی کرد و می‌خواست تنها بر روی بخش نرم‌افزاری تمرکز کند.

داگ فیلد، کارمند سابق اپل که در تسلا فعالیت داشته، در سال 2018 برای کمک به پروژه دوباره به این شرکت بازگشت و در سال 2019 با اخراج 190 کارمند از تیم آن را متحول کرد. از آن تاریخ پروژه تایتان پیشرفت قابل‌توجهی کرده و اکنون تا ساخت یک اتومبیل شخصی برای بازار انبوه فاصله چندانی ندارد.

همزمان شرکت اپل بر روی یک باتری نسل جدید نیز کار می‌کند که هزینه ساخت را کاهش داده و مسافت قابل طی کردن با اتومبیل را افزایش می‌دهد. اپل می‌خواهد از طراحی monocell استفاده کند که کاهش اندازه باتری با حفظ توان فعلی یا افزایش توان باتری با حفظ اندازه آن را ممکن می‌سازد. علاوه بر این اپل در حال تست تکنولوژی شیمیایی جدیدی بنام LFP یا لیتیوم-آهن-فسفات در باتری‌ها است که خطر داغ شدن را کاهش داده و در مقایسه با دیگر انواع باتری لیتیوم-یون ایمن‌تر است. منابع آگاه باتری جدید اپل را بسیار نوآورانه خوانده‌اند و آن را با معرفی اولین آیفون مقایسه می‌کنند.

چرخه تامین قطعات یکی از بزرگترین چالش‌های اپل در راه تبدیل شدن به خودروساز جدید است. 17 سال طول کشید تا تسلا خودروهایی با دامنه سود پایدار تولید کند و مطمئنا این موضوع بر استراتژی اپل تاثیر اساسی می‌گذارد.

از طرفی مشخص نیست این اتومبیل کجا و توسط چه کسی مونتاژ خواهد شد. برخی از مشارکت شرکتی دیگر گفته‌اند و از طرفی احتمال دارد اپل از بلندپروازی‌های خود کاسته و سیستم خودران را بر روی اتومبیل خودروسازی دیگر نصب کند.

طبق اطلاعات بدست آمده در بخش‌هایی از سیستم خودران اپل مانند سنسورهای lidar که تصویر سه‌بعدی جاده را ایجاد می‌کنند از قطعات شرکت‌های دیگر استفاده شده است. البته محصولاتی چون iPhone 12 Pro و iPad Pro به سنسورهای lidar مجهز هستند و امکان استفاده از آن‌ها در اتومبیل نیز وجود دارد.

باید منتظر بود و دید اپل تا چه حد به این برنامه زمانی متعهد مانده و آیا در مسیر تبدیل شدن به جدیدترین شرکت خودروسازی موفق خواهد بود یا خیر.

منبع: The Guardian