Wednesday, April 24, 2024
3.1 C
Calgary

مقایسه ایالات متحده و کانادا در واکسیناسیون شهروندانشان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

در حالی که ایالات متحده به صورت روزانه حدود یک میلیون نفر را در برابر ویروس کرونا واکسیناسیون می‌کند، به‌نظر می‌رسد کانادا ناامیدکننده عمل کرده است.

کانادا از روز یکشنبه تا زمان انتشار این مطلب 816،557 دوز واکسن تزریق کرده است. در مقایسه، بر اساس اطلاعات مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های ایالات متحده، آخرین تعداد افراد واکسینه شده 20،537،990 بوده است.

به صورت سرانه، تاکنون ایالات متحده 5.2 درصد از جمعیتش را واکسیناسیون کرده است، درصورتی‌که این عدد در کانادا 1.1 است.

در مجموع، از 21 ژانویه 1،119،225 دوز واکسن به استان‌ها و مناطق تحویل شده است. با این وجود تنها 72.9 درصد از این دوزها تزریق شده است.

این میزان بسیار بیشتر از ایالات است. دولت ایالات متحده 49.6 درصد از 41،411،550 میلیون دوز تحویل داده شده در سراسر کشور را تزریق کرده است.

در حالی که همسایگان جنوبی کانادا با سرعت کمی واکسیناسیون را آغاز کردند، CDC به آسوشیتد پرس گفت که ایالات متحده به طور مداوم تعداد واکسیناسیون را افزایش می‌دهد و مقامات بهداشتی روز جمعه 1.6 میلیون دوز واکسن تزریق می‌کنند.

یکشنبه گذشته، دکتر Anthony Fauci، مشاور ارشد جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده در مورد COVID-19، هدف رئیس‌جمهور از 100 میلیون واکسیناسیون در 100 روز اول کارش را «کاملاً عملی» خواند.

کانادا به کمک توافق‌نامه‌هایی که با Pfizer-BioNTech، Moderna، AstraZeneca، Medicago، Sanofi-GlaxoSmithKline، Novavax و Johnson & Johnson انجام داده است، بیش از سایر کشورها به واکسن دسترسی دارد – به اندازه‌ای که بتواند کل جمعیت خود را سه مرتبه واکسیناسیون کند.

آیا کانادا مسیر را اشتباه رفته است؟ متخصصان می‌گویند لزوماً این‌طور نیست.

حمل و نقل واکسن Pfizer’s COVID-19 تأخیر داشته است، در حالی که این تولیدکننده دارویی بزرگ مراکزش را در اروپا گسترش می‌دهد، این امر می‌تواند به طور موقت سرعت ارسال و تحویل دوزها را کاهش دهد. 15 ژانویه به طور رسمی این تأخیرها تأیید شد.

«هرچه کیفیت بالاتری را در روند توزیع قرار دهید، زمان بیشتری طول خواهد کشید – شما باید فهرست اولویت خود را سازماندهی کنید و سپس افراد واجد شرایط را پیدا کنید.»

وی در ادامه گفت، بسیاری از افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به COVID-19 هستند، در خانه‌های مراقبت بلند-مدت زندگی می‌کنند، اما کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، پرستاران و کارگران ضروری نیز در لیست وجود دارند. همچنین اگر افرادی را که خودرو دارند و می‌توانند هزینه واکسن را بپردازند در اولویت قرار دهید، عملاً روند واکسیناسیون را سرعت بخشیدید.

مشکل ظرفیتِ کانادا برای واکسیناسیون نیست – سال گذشته، دولت فدرال گفت که آنها قادر هستند در یک فصل تقریباً 42 درصد از کانادایی‌ها را در برابر آنفولانزا واکسیناسیون کنند. با این وجود، نیاز به ذخیره‌سازی واکسن Pfizer’s COVID-19 مسئله ایجاد کرده است.

Ryan Imgrund، یک متخصص آمار که با بهداشت عمومی اوتاوا همکاری می‌کند، پیش از این گفته بود که سرعت پایین واکسیناسیون می‌تواند به الزام ذخیره‌سازی Pfizer نسبت داده شود، که نیاز به انجماد شدید در دمای بسیار کم 70- درجه سانتیگراد دارد. وی این روند کند را شرم‌آور خواند و در ادامه برنامه‌ریزی نامناسب کانادا را مورد انتقاد قرار داد.

«من متخصصین مراقبت‌های بهداشتی را می‌شناسم که داوطلبانه هفته‌ها و حتی بیش از یک ماه [جلوتر] برای کمک به استفاده از واکسن داوطلب شده‌اند. و حتی با آنها تماس گرفته نشده است.»

 

منبع: globalnews