Friday, April 19, 2024
-2.3 C
Calgary

اولین فسیل نوزاد T-Rex در آلبرتا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

محققان توانستند پنجه انگشت کوچک یک نوزاد T-Rex را در مورینِ آلبرتا و استخوان فکش را در مونتانا پیدا کنند. این یافته‌ها در تحقیقی به سرپرستی گِرگ فانستون در تاریخ 25 ژانویه، در مجله Canadian Journal of Earth and Sciences منتشر شد.

هنگامی که تیم برای اولین بار حفاری خود را آغاز کرد، T. Rex چیزی نبود که آنها به دنبالش بودند.

مارک پاوِرز، دانشجوی دکتری در دانشگاه آلبرتا، می‌گوید: «ما در مورین، آلبرتا، به دنبال ترودونتیدس (دایناسورهای گوشت‌خوار) بودیم و و دلایل احتمالی وجود تعداد زیادی دندان بسیار نادر در این منطقه را بررسی می‌کردیم. ما حتی از وجود چنین فسیل کوچکی باخبر نبودیم.»

آنها در حین حفاری پنجه کوچک را کشف کردند و مراحل دقیق جمع‌آوری آن را از زمین آغاز کردند. پاوِرز می‌گوید: «این مراحل شامل برداشتن کیسه‌های رسوب از سایت و سپس شکستن آن با آب و الک کردن مواد می‌شد. پس از جمع‌آوری مواد، شروع به آزمایش کردیم.»

وی در ادامه افزود: «برای انجام این کار، تعداد بسیاری از فسیل‌های حیوانات که در همان سنگ‌ها و همان زمان وجود داشتند را بررسی کردیم تا ببینیم آیا می‌توانیم تشخیص خود را ثابت کنیم یا خیر. این فرآیند به منظور شناسایی دقیق‌ فسیل از اهمیت فراوانی برخوردار است. در حقیقت شما باید یک کارآگاه باشید و تمام سرنخ‌های موجود را بررسی کنید.»

هزاران استخوان جداشده از T-Rex پیدا شده است، اما هرگز هیچ فسیلی از مرحله جنینی مشاهده نشده است. عوامل زیادی وجود دارد که چرا یافتن این فسیل‌ها در چنین سنین جوانی بسیار نادر است.

«تیرانوسوروس‌ها به سرعت رشد کردند، بنابراین حتی در 3 سالگی نیز به اندازه گرگ یا حتی بزرگ‌تر بوده‌اند. تصور می‌شود حیوانات کوچک قبل از به وجود آمدن از هم می‌پاشند یا از بین می‌روند. این امر باعث می‌شود یافتن نمونه‌هایی فسیلی در مراحل رویانی یا تشکیل تخم چالش‌برانگیز شود. اسکلت‌های ظریف قبل از اینکه در موقعیتی قرار بگیرند که بتوانند فسیل تشکیل شود، احتمالاً با آب روان یا شکار شکارچیان شکسته شده‌اند.»

در حالی که در حال حاضر ده‌ها اسکلت تیرانوسوروس وجود دارد، یافتن فسیل یکی از آنها که بسیار جوان است درک بهتری را از دایناسور گوشتخوار فراهم می‌کند.

تاکنون نامی برای این فسیل انتخاب نشده است، اما مارک پاوِرز به‌طور غیررسمی نام مکانی که در آن کشف شده را رویش گذاشته است. پاوِرز آن را Tyrannical Tyke کوچولو نامیده است.

 

منبع: dailyhive