Thursday, April 18, 2024
1.2 C
Calgary

جدیدترین مطالعه درباره میزان ماندگاری COVID-19 روی پوشاک

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

براساس مطالعه‌ای جدید ویروس COVID-19 می‌تواند بر روی پوشاک معمولی تا سه روز زنده بماند و ممکن است پزشکان و پرستاران آن را بر روی لباس به منزل ببرند.

این تحقیق توسط دانشگاه De Montfort انگلستان انجام شده و در آن میزان ماندگاری ویروس‌های مشابه COVID-19 بر روی سه نوع پارچه پلی‌استر، پلی‌کتان و کتان 100% مورد بررسی قرار گرفته است.

کتی کیرد میکروبیولوژیست و مسئول تحقیقات بیماری‌های عفونی DMU در اینباره گفت: ابتدای پاندمی اطلاعات چندانی درباره ماندگاری ویروس روی پارچه‌های گوناگون نداشتیم. مطالعات ما نشان داده سه نوع پارچه اصلی مورد استفاده برای پوشاک کادر درمان امکان انتقال ویروس را داشته و شانس انتقال به منزل وجود دارد. همچنین نحوه شست‌وشوی صحیح این پوشاک را بررسی کردیم.

محققان قطرات حاوی ویروس را بر روی سه پارچه ریخته و مدت زمان ماندگاری آن‌ها را بررسی کرده‌اند. پلی‌استر ضعیف‌ترین عملکرد را داشته و تا 72 ساعت ویروس را زنده نگاه می‌دارد. کتان 100% و پلی‌کتان نیز بترتیب حدود 24 و 6 ساعت ویروس را حفظ می‌کنند.

مطالعات پیشین ماندگاری ویروس روی سطوحی چون پلاستیک، استیل ضدزنگ و موادی از این دست را سنجیده و دانش ما درباره پوشاک زیاد نبود. سال گذشته مرکز بیماری‌های ایالات‎‌متحده دستورالعملی برای پوشیدن دستکش در هنگام جابجایی لباس‌های آلوده منتشر کرد.

بگفته لیرد کارکنان درمان نباید طبق دستورالعمل‌های قدیمی اجازه شست‌وشوی پوشاک در منزل را داشته باشند. طبق یافته‌های مطالعه شست‌وشوی پوشاک در دماهای بالای 67 درجه سانتی‌گراد ویروس را کاملا نابود می‌کند اما اکثر ماشین‌های لباس‌شویی خانگی چنین دمایی ندارند و پوشاک کاملا پاک نخواهد شد. در صورت رعایت این نکته می‌توان لباس‌های آلوده را بدون نگرانی با دیگر البسه شست.

بگفته تیم تحقیقاتی بهترین راهکار شست‌وشوی پوشاک کادر درمان در بیمارستان‌ها یا خشکشویی‌های صنعتی است. در این صورت خطر انتقال ویروس به منزل حداقل خواهد شد.

منبع: healthing.ca