Saturday, April 20, 2024
0.7 C
Calgary

آخرین توصیه‌ها درباره استفاده از ماسک در دوران پاندمی

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

ماسک به ابزاری حیاتی برای بقای بشر تبدیل شده و در یکسال اخیر جان میلیون‌ها انسان را نجات داده است. در ادامه به پرسش‌هایی اساسی درباره‌ ماسک پاسخ می‌دهیم.

نحوه صحیح پوشیدن ماسک

آیا باید دو ماسک پوشید؟

گزارش ماه فوریه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات‌متحده نشان داده که پوشیدن دو ماسک یا افزودن لایه‌ای اضافی در زیر آن موجب افزایش اثربخشی خواهد شد. البته اینکار همیشه لازم نبوده و چنانچه قصد حضور در اماکن شلوغ یا پرخطر را دارید بهتر است آن را انجام دهید.

نحوه استفاده موثر از ماسک چگونه است؟

مهمترین نکته پوشاندن کامل دهان و بینی است. برخی ماسک‌ها قابلیت تنظیم دقیق بروی گوش و بینی را دارند و پوشیدن ماسک اضافی نیز می‌تواند مفید باشد. بگفته آژانس سلامت فدرال گره زدن کش‌ها نیز تاثیر ماسک را افزایش می‌دهد.

آیا زدن ماسک تاثیر منفی روی تنفس دارد؟

هرچند پوشیدن ماسک تنفس را دشوار می‌کند اما تاثیری روی میزان اکسیژن دریافتی و کیفیت تنفس نخواهد گذاشت. مولکول‌‎های اکسیژن و دی‌اکسیدکربن بسیار کوچک بوده و آزادانه از ماسک عبور می‌کنند.

چه کسانی از زدن ماسک معاف هستند؟

کودکان زیر دو سال، افراد دارای مشکل تنفس و شهروندانی که توانایی برداشتن ماسک از صورت خود را ندارد می‌توانند ماسک نزنند.

روش ایمن برداشتن ماسک چیست؟

تا جای ممکن ماسک را لمس نکنید زیرا آلاینده‌ها روی سطح آن قرار می‌گیرند. از بندهای ماسک یا ناحیه زیر چانه برای برداشتن و جابجایی استفاده کرده و پس از تماس دستان خود را ضدعفونی کنید.

در صورت عطسه یا سرفه چه باید کرد؟

ماسک می‌تواند همچون لایه‌ای محافظ عمل کرده و جلوی انتشار ترشحات را بگیرد. از طرفی درون ماسک خیس شده و اثربخشی آن کاهش خواهد یافت. در این حالت هوا از ماسک عبور نکرده و تنفس از اطراف انجام می‌شود. بهتر است یک پاکت کاغذی همراه داشته باشید تا ماسک خیس را درونش بگذارید. بعلاوه همیشه یک ماسک یدک در جیب بگذارید.

اگر بازدم سبب خشکی چشم یا بخار کردن عینک شد چه کنیم؟

قرار نگرفتن صحیح ماسک روی صورت و عبور هوا از روی بینی سبب این مشکلات می‌شود. ساده‌ترین راه تنظیم ماسک یا استفاده از چسب زخم برای ثابت کردن ماسک و بستن منافذ است. شستن عینک با آب و صابون یا محلول‌های ضدبخار نیز می‌تواند موثر باشد.

اگر ماسک موجب آکنه شد چه باید کرد؟

حساسیت‌های پوستی در یکسال گذشته افزایش یافته و بسیاری بخاطر کیفیت پایین جنس ماسک یا اصطحکاک آن با پوست در استفاده‌های طولانی‌مدت دچار عوارض شده‌اند. از محصولات تقویت‌کننده پوست استفاده کرده و تا جای ممکن لوازم آرایشی که سبب کثیف شدن ماسک و بساه شدن منافذ تنفس پوست می‌شوند، مصرف نکنید. ماسک را تمیز نگاه داشته و از انواع ابریشمی استفاده کنید. ابریشم خاصیت ضد میکروبی داشته و برای کسانی که پوست حساس دارند، بهتر است.

انواع ماسک

چه نوع ماسک‌هایی بهتر هستند؟

ماسک N95 موثرترین نوع بوده و برای کادر درمان و گروه‌‍‌های آسیب‌پذیر توصیه می‌شود. عموم شهروندان می‌توانند از ماسک‌های جراحی و یا انواع چندلایه و پارچه‌ای استفاده کنند. بنابر توصیه CDC ماسک‌های صورت باید دو یا چند لایه قابل تنفس (الیاف مخصوص یا پارچه قابل شست‌وشو مانند کتان) داشته باشند.

البته شیوع گونه‌های جدید ویروس سبب شده تا مقامات بهداشتی استفاده از ماسک‌های پزشکی توسط شهروندان را توصیه کنند.

آیا می‌توان از ماسک دارای دریچه بازدم استفاده کرد؟

استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود. این نوع برای محیط‌های گرم و غبارآلود طراحی شده و قطرات آلوده می‌توانند از دریچه عبور کنند. به این ترتیب جلوی انتشار COVID-19 را نمی‌گیرد.

آیا استفاده از دستمال گردن کارایی دارد؟

این شیوه در دوران پاندمی محبوبیت پیدا کرده و بعنوان جایگزینی ایده‌آل برای ماسک‌های سنتی شناخته می‌شود. قابلیت تنفس و نداشتن کش مزایای دستمال گردن هستند. استفاده از دستمال‌ گردن دولایه تا 90 درصد از ذرات موجود در هوا را فیلتر خواهد کرد و کارایی بیشتری از ماسک‌های پارچه‌ای دولایه دارد.

آیا شیلد پلاستیکی جای ماسک را می‌گیرد؟

استفاده از شیلد بدون ماسک موثر نیست. این ابزار برای محافظت از چشمان طراحی شده و استفاده از عینک می‌تواند جایگزین آن شود.

چطور از سلامت ماسک مطمئن شویم؟

ماسک را در برابر خورشید یا منابع نوری دیگر بگیرید؛ اگر نور از ماسک عبور کند کارایی لازم را نخواهد داشت. راه دیگر آن است که سعی کنید با ماسک شمع را فوت کنید؛ اگر موفق شوید ماسک بی‌استفاده است.

کی و کجا ماسک بزنیم

آیا پس از ابتلا به کرونا و بهبود کامل باید ماسک بزنیم؟

بله، زیرا همچنان می‌توانید ویروس را به دیگران انتقال دهید. بعلاوه مدت زمان دقیق ماندگاری آنتی‌بادی در بدن مشخص نیست و ممکن است دوباره بیمار شوید.

آیا پس از واکسن زدن باید ماسک زد؟

بله، فعلا باید این کار را بکنید. بدون شک افزایش واکسیناسیون سبب رشد ایمنی جمعی و تغییر شرایط می‌شود، اما تا آن زمان افراد واکسینه شده می‌توانند ویروس را به دیگران انتقال دهند.

آیا در صورت حفظ فاصله فیزیکی باید همچنان ماسک زد؟

بگفته کارشناسان ویروس کرونا می‌تواند تا فاصله دو متری و یا حتی بیشتر از فردی به فرد دیگر منتقل شود. پس حفظ فاصله فیزیکی باید توامان با زدن ماسک باشد. البته در فضای باز و در صورت رعایت فاصله فیزیکی می‌توان از ماسک استفاده نکرد.

آیا هنگام تمرین بدنی باید ماسک زد؟

استفاده از ماسک هنگام فعالیت بدنی در باشگاه‌های بدنسازی و فاضاهای بسته الزامیست اما در فضای باز محدودیت‌ها کاهش می‌یابد. اگر در پارک می‌دوید می‌توانید ماسک نزنید. البته بهتر است ماسک همراهتان باشد تا در صورت نیاز از آن استفاده کنید. رعایت فاصله سه متری هنگام فعالیت بدنی بدون ماسک لازم است.

نگهداری از ماسک

چگونه ماسک را ضدعفونی کنیم؟

بیمارستان‌ها ماسک‌های N95s را با بخار هیدروژن‌پراکسید و پرتو فرابنفش ضدعفونی و دوباره استفاده می‌کنند. شهروندان نیز می‌توانند با استفاده از حرارت خشک لوازم برقی آشپزخانه مانند زودپز ماسک‌ها را ضدعفونی کنند.

راه‌حل‌ ساده‌تر قرار دادن ماسک در معرض نور خورشید برای مدت زمان محدود است. البته تابش طولانی آفتاب می‌تواند سبب پوسیدگی ماسک و کاهش کارایی آن شود.

بطور کلی تا زمانی که ماسک خیس، مرطوب و کثیف نشده می‌توان آن را استفاده کرد. ماسک‌های پارچه‌ای را با آب و صابون شسته و پس از خشک کردن دوباره بپوشید. اسپری مواد ضدعفونی تنها موجب پوسیدگی و کاهش کارایی ماسک‌ها خواهد شد، پس از این کار اجتناب کنید.

بطورکلی باید با ماسک‌ مانند لباس زیر رفتار کرد، هر روز آن‌ها را تعویض نموده و بشویید.

منبع: The Washington Post