Thursday, March 28, 2024
-1.9 C
Calgary

نرخ ابتلا به کووید19 در کانادا بیشتر از آمریکا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با وجود اینکه تعداد مبتلایان به کووید-19 در آمریکا حیرت‌آور است اما آمارهای اخیر نشان می‌دهد نرخ شیوع این ویروس در کانادا از همسایه جنوبی خود بالاتر است.

دانشگاه جان هاپکینز با کنار هم گذاشتن تعداد مبتلایان هر دو کشور در طی هفت روز روند شیوع را به تصویر کشیده است. متخصصان می‌گویند استفاده از واکسن‌های مختلف و وجود گونه‌های قابل‌انتقال‌تر این بیماری در کانادا باعث ایجاد این وضعیت و تفاوت شده است. اما مقایسه آماری موارد ابتلا در هر دو کشور چیز دیگری می‌گوید.

دکتر زین چاگلا، پزشک بیماری‌های عفونی و دانشیار دانشگاه مک مستر، معتقد است شرایط کانادا در همۀ جوانب از آمریکا بدتر است. وی می‌گوید هنگام ارزیابی شرایط کنونی آمریکا باید عواملی مانند نرخ بالای مرگ‌ومیر کووید-19 در هر یک میلیون نفر را مورد توجه قرار داد. در تاریخ 9 آوریل، هنگامی که کانادا در بازه زمانی هفت روزه به طور میانگین 2.97 مرگ‌ومیر را در هر یک میلیون نفر مشاهده می‌کرده، این عدد برای کانادا 0،85 بوده است.

سینتیا کار، متخصص بیماری‌های اپیدمی، می‌گوید داده‌های به دست آمده با هشدار آژانس بهداشت عمومی کانادا در 19 فوریه مطابقت دارد. در آن زمان آژانس مدلی را نشان داد که در آن نبود اقدامات سختگیرانه بهداشتی منجر به انتقال انواع مختلف ویروس در سراسر کانادا می‌شود.

دوزهای تجویز شده در در ایالات متحده اما به صورت سرانه از کانادا پیشی گرفته است. از روز دوشنبه بیش از 35% از کل جمعیت ایالات متحده حداقل یک دوز دریافت کرده‌اند، در حالی که این عدد در کانادا کمی بیش از 19% است.

دکتر چاگلا روند گستردۀ واکسیناسیون آمریکا را تهاجمی خواند و گفت تعداد مرگ‌ومیر در نقاط گرم آمریکا مانند نیویورک، لس‌ آنجلس و هوستون بسیار زیاد است و این موضوع در روند واکسیناسیون بی‌تاثیر نیست. پس از واکسیناسیون بزرگسالان و افرادی که تا کنون به کووید-19 مبتلا نشده‌اند، احتمال انتقال کمتر می‌شود و در نتیجه افراد کمتری به این بیماری مبتلا می‌گردند. اما این روند با وجود افزایش کمپین‌های واکسیناسیون در کانادا به طول می‌انجامد.

 

منبع: Cbc