Friday, March 29, 2024
-6.5 C
Calgary

احتمال تزریق دو نوع واکسن متفاوت به شهروندان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

همزمان با ادامه نگرانی‌ها درباره عوارض واکسن آسترازنیکا، مقامات بهداشتی ایده تزریق دو نوع واکسن متفاوت به شهروندان را بررسی می‌کنند.

محققان دانشگاه آکسفورد از ماه فوریه مشغول تحقیق درباره مزایای احتمالی تزریق واکسن‌های متفاوت هستند. در این بررسی دوزهایی از واکسن‌های غیریکسان به بدن افراد تزریق شده و نتایج بررسی می‌شوند. هدف مطالعه سنجش میزان ایمنی بدن و مقایسه آن با حالتیست که هر دو دوز از یک نوع واکسن باشند.

جاناتان ون‌-تام از مسئولان ارشد مطالعه گفت: احتمالا تزریق دو واکسن متفاوت ایمنی بدن را بیشتر و سطح آنتی‌بادی را برای مدت طولانی‌تری بالا نگاه می‌دارد. البته باید منتظر انتشار داده‌های نهایی بمانیم.

دکتر هلن فلچر پروفسور ایمنی‌شناسی از مدرسه بهداشت و پزشکی لندن نیز استراتژی تزریق دو دوز متفاوت را موثر ارزیابی می‌کند. به باور او این ایده حمل‌ونقل و توزیع واکسن‌ها ساده‌تر کرده و احتمالا ایمنی بدن را بالاتر می‌برد.

آیا این استراتژی در گذشته سابقه داشته؟

بله، ترکیب انواع گوناگون واکسن‌ از چندین دهه پیش انجام می‌شود تا ایمنی بدن در برابر بیماری‌های گوناگون چون مالاریا، سل، ایدز و سرطان‌ها افزایش یابد.

سال گذشته نیز اثربخشی ترکیب چند نوع واکسن برای درمان ابولا به اثبات رسید.

همچنین برای بالا بردن قدرت سیستم ایمنی نوزادان، در مدت چند ماه تا چند سال، انواع گوناگون واکسن به بدن آن‌ها تزریق می‌شود. اینکار هیچگونه عوارض جسمی بهمراه ندارد.

آیا این استراتژی خطرناک است؟

تاکنون شواهدی مبنی بر خطرناک بودن این استراتژی و بروز عوارض مشاهده نشده است. مطالعه مذکور نیز این موضوع را به دقت بررسی می‌کند تا خطری شهروندان را تهدید نکند.

بطورکلی واکسن‌ها بصورت جداگانه وارد بدن شده و واکنشی با یکدیگر ندارند. پس از چند روز سیستم ایمنی اجزای تزریق شده را دفع خواهد کرد.

دیدگاه مقامات کانادایی نسبت به این استراتژی

دکتر ترزا تام رئیس سازمان بهداشت کانادا هفته گذشته اعلام کرد، آن دسته از شهروندان که دوز اول واکسن آسترازنیکا را دریافت کرده‌اند، باید دوز دوم را نیز از نوع آسترازنیکا تزریق کنند.

با اینحال NACI نتایج مطالعه آکسفورد را دنبال می‌کند تا شاید دوز دوم را از نوع mRNA تزریق کند.

دکتر تام در اینباره گفت: هدف تمام واکسن‌های تایید شده در کانادا شناساندن تاج‌های ویروس به سیستم ایمنی بدن است. از اینرو معتقدم استفاده از دو نوع واکسن گوناگون بی‌خطر بوده و می‌تواند از تزریق دو دوز یکسان اثربخش‌تر باشد. البته باید منتظر اثبات این موضوع بمانیم.

تا تاریخ 1 می حداقل 1,540,000 دوز واکسن آسترازنیکا به شهروندان کانادایی تزریق شده است. با توجه به دریافت میلیون‌ها دوز واکسن mRNA در ماه‌های پیش‌رو، می‌توان انتظار داشت انواع فایزر یا مدرنا بعنوان دوز دوم تزریق شود.

کانادا 48 میلیون دوز واکسن فایزر سفارش داده که 5.5 میلیون دوز آن در ماه‌های ژانویه تا مارچ دریافت شده است. 24.2 میلیون دوز نیز در سه‌ماهه دوم امسال ارسال می‌شود و 18.3 میلیون دوز باقی‌مانده بین ماه‌های جولای تا سپتامبر به کانادا خواهند رسید.

شرکت مدرنا هم 12.3 میلیون دوز از واکسن‌ها را بین ماه‌های اپریل تا جون ارسال می‌کند. در سه‌ماهه سوم سال جاری نیز مقادیر بیشتری به کانادا می‌رسد.

آیا کانادا فاصله میان دوز نخست و دوم را کاهش می‌دهد؟

احتمالا. NACI در اوایل مارچ و بخاطر محدود بودن ظرفیت واکسن‌ها، فاصله بین دور اول و دوم را تا 16 هفته افزایش داد. با اینحال پیشبینی می‌شود با ورود واکسن‌های بیشتر، این فاصله کاهش یابد.

منبع: CBC