Thursday, April 25, 2024
11.2 C
Calgary

اولین مورد لخته خونی نادر پس از تزریق آسترازنیکا در آنتاریو

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

دولت آنتاریو اولین مورد مرگ بر اثر خونریزی مغزی پس از تزریق واکسن آسترازنیکا را ثبت کرد.

متوفی یک مرد حدودا 40 ساله بوده که اولین دوز واکسن را در اواخر ماه اپریل دریافت و چند هفته بعد بر اثر بروز این عارضه جانش را از دست داد.

هرچند تحقیقات درباره علت قطعی مرگ در جریان است، اما یافته‌های قطعی نشان می‌دهند که او در زمان مرگ عارضه VITT (Vaccine-induced Immune Thrombotic Thrombocytopenia) داشته است.

با اینحال مقامات بهداشتی از شهروندان خواسته‌اند نگران دریافت واکسن آسترازنیکا نباشند. احتمال بروز این عارضه بسیار کم بوده و تاکنون تنها 13 مورد از میان یک میلیون دریافت‌کننده در آنتاریو عارضه VITT پیدا کرده‌اند.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که دولت آنتاریو اعلام کرد آن دسته از شهروندان که اولین دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، می‌توانند در صورت تمایل دوز دوم را تزریق نکنند. البته مطالعات نشان داده که مزایای دریافت دوز دوم واکسن بسیار بیشتر از خطرات آن است.

دکتر دیوید ویلیامز، رئیس سازمان بهداشت آنتاریو، در تاریخ 11 می از تعلیق موقت واکسن آسترازنیکا خبر داد. او علت اصلی این تصمیم را افزایش موارد بروز VITT، افزایش ظرفیت واکسن‌های فایزر و مدرنا و کاهش موارد ابتلا به کرونا اعلام کرد.

مطالعه اخیر دانشمندان بریتانیایی نشان داده که خطر دریافت دوز دوم آسترازنیکا بسیار کمتر از دوز نخست است.

دکتر جسیکا هاپکینز، رئیس حفاظت از سلامت و پیشگیری اورژانس بهداشت عمومی آنتاریو، اطمینان داده که در صورت افزایش موارد VITT موضوع را سریعا اعلام خواهند کرد.

بگفته هاپکینز با ادامه روند رو نزولی ابتلا به COVID-19 و افزایش اندک موارد VITT، این سازمان خواستار توقف موقت واکسیناسیون شده است. طبق اظهارات او هم‌اکنون یک مورد در هر 60,000 نفر دچار عوارض VITT می‌شوند.

منبع: Global News