Friday, April 26, 2024
4.8 C
Calgary

بروز عفونت قلب پس از دریافت دوز دوم واکسن‌های mRNA

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

روز پنجشنبه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات‌متحده (CDC) اعلام کرد که طبق داده‌های سیستم نظارت بر ایمنی واکسن، تعداد مردان جوانی که پس از تزریق دوز دوم واکسن‌های mRNA دچار عفونت قلب شده‎‌اند بیش از حد انتظار بوده است.

اولین بار وزارت بهداشت اسراییل وجود رابطه احتمالی میان بروز این عارضه در مردان جوان و تزریق واکسن فایزر را گزارش داد.

بگفته CDC آن‌ها مشغول ارزیابی موضوع هستند و هنوز رابطه‌ دریافت این واکسن‌ها و بروز میوکاردیت یا پریکاردیت به تایید نرسیده است.

بیش از نصف موارد گزارش شده در ایالات‌متحده بین 12 تا 24 سال سن داشته‌اند؛ درحالی که تنها 9 درصد دوزهای تزریق شده در کشور را دریافت کرده‌اند.

دکتر تم شیمابوکورو مسئول دفتر ایمنی واکسیناسیون CDC روز پنجشنبه بروز این عوارض را تایید کرد. بگفته او بیشتر موارد یک هفته پس از تزریق واکسن دچار عارضه شده‌اند.

طبق داده‌های VAERS تاکنون 283 مورد عفونت قلب پس از دریافت دوز دوم در گروه سنی 16 تا 24 سال مشاهده شده است. این درحالیست که برآورد سازمان بروز 10 الی 102 عارضه در این گروه سنی بود.

برخی از بیماران پس از بروز علائم در بیمارستان بستری شده‌ و بیشتر آن‌ها بهبود یافته‌‎اند.

براساس داده‌های VAERS مینگین سن بیماران 24 سال می‌باشد و حدود 80 درصد آن‌ها مرد هستند.

همزمان سیستم اطلاعات ایمنی واکسن (VSD) که روند ایمنی‌سازی در ایالات‌متحده را رصد می‌کند نشان داده که نرخ بروز عفونت قلب در سنین 16 تا 36 سال پس از دریافت دوز دوم واکسن بیشتر از زمان تزریق دوز اول بوده است.

شرکت فایزر با تایید ارزیابی‌های CDC تعداد موارد بروز عارضه در مقایسه با تعداد دوزهای تزریق شده را بسیار اندک خواند.

تاکنون 130 میلیون شهروند آمریکایی هر دو دوز خود را از واکسن‌های mRNA دریافت کرده‌اند.

در بخش دیگر اطلاعیه فایزر آمده: ارزیابی‌های دقیق در حال انجام هستند و هنوز به نتیجه‌‌ای مبنی بر نقش واکسن‌های mRNA در بروز عوارض میوکاردیت یا پریکاردیت نرسیدیم.

شرکت مدرنا هم تاکید کرده رابطه‌ای قطعی میان این عوارض و واکسن‌ها یافت نشده و به همکاری خود با سازمان‌های بهداشتی و قانون‌گذاری برای انجام ارزیابی‌ها بیشتر ادامه خواهد داد.

CDC هفته آینده جلسه‌ای با کمیته مشورتی واکسیناسیون خواهد داشت تا خطر بروز میوکاردیت پس از دریافت واکسن‌های mRNA را بررسی کنند.

منبع: Reuters