Monday, March 18, 2024
8.4 C
Calgary

هرآنچه باید درباره Lambda (گونه جدید کرونا) بدانید

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

اخیرا یک گونه جهش‌یافته کرونا در کانادا شیوع پیدا کرده، اما هنوز تعداد مبتلایان آن قابل‌توجه نیست. با اینحال مقامات درباره احتمال شیوه گسترده‌ این گونه همزمان با کاهش محدودیت‌های سفر هشدار داده‌اند.

گونه Lambda که به C.37 نیز شهرت دارد اولین‌بار سال 2020 در کشور پرو شناسایی شد. سپس سازمان جهانی بهداشت در جون 2021 آن را در لیست گونه‌های مورد توجه خود قرار داد.

در بیانیه WHO آمده: گونه Lambda در برخی نواحی موجب شیوع گسترده بیماری شده و در گذر زمان به شیوع بیشتر COVID-19 کمک کرده است.

این گونه در کشورهای آمریکای جنوبی گسترش یافته و براساس اعلام مقامات پرو بین ماه‌های اپریل تا جون حدود 81 درصد بیماران به این گونه مبتلا بوده‌اند.

گونه Lambda پس از چندین جهش بزرگ در ویروس اولیه بوجود آمده و قدرت سرایت بیشتر و مقاومت بالاتر در برابر آنتی‌بادی‌ها دارد. با اینحال هنوز تحقیقات چندانی بر روی تاج‌های ویروس انجام نشده است.

آیا گونه Lambda وارد کانادا شده؟

بگفته دکتر ترزا تام رئیس سازمان بهداشت عمومی کانادا تاکنون 11 مورد ابتلا به گونه Lambda در کشور شناسایی شده است.

او گفت: ما هنوز درباره اثرات گونه Lambda اطلاعات کامل در اختیار نداریم. بررسی تاثیرات گونه Lambda بر میزان اثربخشی واکسن‌ها بسیار حیاتیست. پیش‌مطالعه انجام شده نشان می‌دهد که واکسن‌های فعلی در برابر این گونه اثربخشی دارند، اما همچنان در حال ارزیابی شرایط هستیم.

براساس بررسی‌ها Lambda گونه غالب در آمریکای جنوبی است. با اینحال بگفته دکتر تام گونه دلتا بیشتر مبتلایان در کانادا را به خودش اختصاص داده است.

او افزود: ما نمی‌دانیم گونه Lambda در کشوری که گونه دلتا در آن غالب است چه رفتاری خواهد داشت.

بگفته دکتر آیلن دویلا، افسر ارشد پزشکی شهر تورنتو، هنوز هیچگونه مورد از ابتلا به گونه Lambda در این شهر شناسایی نشده است. با اینحال خاطرنشان شد که با افزایش سفرهای بین‌المللی به تورنتو ورود این گونه دور از ذهن نخواهد بود.

او گفت: هم‌اکنون سفرهای بسیاری بین کشورها انجام می‌شود. ما این را می‌دانیم که تا زمان ایمن نشدن تمام مردم هیچکدام ایمن نیستیم.

دکتر دویلا در ادامه افزود که ظهور گونه‌های جدید ویروس اهمیت واکسیناسیون را یادآور می‌شوند، زیرا هرچه میزان ابتلا به COVID-19 کمتر باشد امکان جهش ویروس هم کاهش می‌یابد.

در حال حاضر 68 درصد جمعیت کانادا یک دوز از واکسن را دریافت کرده و 42 درصد شهروندان در برابر کرونا کاملا ایمن شده‌اند.

منبع: Daily Hive