Thursday, April 18, 2024
-2.2 C
Calgary

رشد قیمت‌ خانه‌ها در کلگری کند شده است (بازار در ماه جولای ۲۰۲۱)

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

نويسنده: مهرداد باقرى، مشاور املاك در شهر كلگرى

مجموع ۲۳۱۹ واحد خانه در ماه جولای فروش رفت که بسیار بیشتر از میانگین ۱۰ ساله کلگری است و رکورد داغ‌ترین جولای کلگری را ثبت کرد.

سرعت افزایش معاملات در ماه‌های اخیر کم شده است اما سرعت رشد تعداد خانه‌های جدید در بازار هم کم شده است. این امر از سرد شدن بازار جلوگیری کرده است.

با تعداد ۶۶۷۸ واحد خانه برای فروش در ماه جولای، بازار کلی مسکن در کلگری در محدوده بازار متعادل است اما این بازار برای خانه‌های مستقل همچنان نزدیک به بازار فروشندگان است اما برای آپارتمان‌ها بازار به نفع خریدارن است.

اقتصادان ارشد انجمن مشاوران املاک کلگری: “در چند ماه اخیر شاهد حرکت بازار به سمت تعادل و کاهش فشارها برای رشد قیمت‌ها بودیم بعد از رشد زیاد قیمت‌ها در چند ماه اول سال.”

شاخص کلی قیمت خانه در کلگری در ماه جولای به ۴۶۰،۱۰۰ دلار رسید که ۱۰٪ بیشتر از سال قبل است. بیشترین رشد قیمت‌ها برای خانه‌های مستقل بود که با ۱۱٪ رشد نهایتا از رکورد سال ۲۰۱۴ پیشی گرفت.

آمار بازار

خانه‌های مستقل

هم تعداد معاملات و هم تعداد خانه‌های جدید در بازار نسبت به ماه قبل افت داشتند. البته همچنان تعداد معاملات بسیار بالا است. با ورود ۱۸۲۲ واحد جدید برای فروش نرخ فروش به تعداد خانه‌های جدید برای فروش ۷۸٪ رسید که نشان از داغی بازار دارد.

با این وجود بازار نسبت به ماه‌های قبل به سمت تعادل رفته است اما در بازه‌ قیمتی زیر ۵۰۰ هزار دلار همچنان بازار به بسیار رقابتی است.

قیمت‌ها همچنان رو به افزایش است. شاخص کلی قیمت‌ها به ۵۳۹،۹۰۰ دلار رسید که ۱۱٪ بیشتر از سال قبل است. تنها منطقه‌ای که از رکورد قیمتی خود در سال ۲۰۱۴ عبور نکرده است، منطقه مرکز شهر است.

تاون‌هاس‌ها

با فروش ۳۵۱ واحد در ماه جولای تعداد کل تاون‌هاس‌های فروش‌رفته در سال جاری رکورد تازه‌ای ثبت کرد.

قیمت‌ها ۱۱٪ بیشتر از سال قبل است البته بازه این رشد از ۶٪ در منطقه شمال غرب تا ۲۰٪ در منطقه شرق متغیر است. با این وجود همچنان قیمت‌‌ها از اوج آن در سال ۲۰۱۴ کمتر هستند.

آپارتمان‌ها

نکته مثبت کاهش تعداد آپارتمان‌های جدید برای فروش در ماه جولای بود. هر چند بازار برای این نوع از خانه همچنان به نفع فروشندگان است اما تعداد کل معاملات در ماه پیش بهتر از همه ماه‌های جولای در ۶ سال گذشته بود.

شاخص قیمت‌ها در اکثر مناطق نسب به ماه قبل کمی کاهش داشت یا بدون تغییر بود. شاخص قیمت‌ها ۴٪ بیشتر از پارسال است اما فاصله زیادی از اوج آن در سال ۲۰۱۴ دارد.