Friday, April 19, 2024
-3.7 C
Calgary

گونه دلتا اثربخشی واکسن فایزر و آسترازنکا را کم می‌کند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بررسی‌های سازمان بهداشت عمومی بریتانیا نشان داده که گونه دلتا میزان ایمنی دریافت‌کنندگان واکسن فایزر و آسترازنکا را کاهش می‌دهد.

محققان دانشگاه آکسفورد با بررسی حدود 3 میلیون تست بینی و دهان (90 روز پس از دریافت دوز دوم واکسن فایزر یا آسترازنکا) متوجه اثربخشی واکسن‌ها در حد 75 و 61 درصد شدند. این درحالی ست که نرخ اثربخشی این دو واکسن‌ تا دو هفته پس از تزریق دوز دوم به ترتیب 85 و 68 درصد گزارش شده بود. این کاهش برای گروه‌های سنی بالای 35 سال بیش از دیگران است.

البته به باور سارا والکر، پروفسور آمار پزشکی دانشگاه آکسفورد و محقق ارشد مطالعه، هر دو واکسن مورد بررسی پس از تزریق دوز دوم در برابر گونه دلتا عملکرد خوبی دارند.

این تحقیق هیچگونه اطلاعاتی درباره میزان اثربخشی افراد پس از این بازه زمانی ارائه نداده اما باور دارد حدود 4 تا 5 ماه پس از تزریق دوز دوم در برابر ویروس کارایی خواهد داشت.

یافته‌های محققان آکسفورد با آنالیزهای مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات‌متحده (CDC) مطابقت دارد. دولت ایالات‌متحده بر مبنای این بررسی‌ها برنامه تزریق دوز سوم واکسن را آغاز کرده است.

اسراییل از ماه گذشته تزریق دوز سوم واکسن فایزر برای مهار گونه دلتا را شروع کرده و چندین کشور اروپایی نیز قصد دارند دوز اضافی را برای سالمندان و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف تزریق کنند.

به گفته شرکت فایزر میزان اثربخشی این واکسن در گذر زمان کاهش می‌یابد. ماه گذشته شرکت آسترازنکا نیز از آغاز بررسی اثربخشی واکسن در گذر زمان و تاثیر تزریق دوز اضافی خبر داد.

کاهش اثربخشی واکسن‌ها خطری جدی برای ایمنی جمعی و شیوع امواج جدید پاندمی ست.

کوئم پوولز، نویسنده مقاله از دانشگاه آکسفورد، می‌گوید: «واکسن‌ها احتمالا بهترین راه برای جلوگیری از بروز علائم شدید بیماری هستند، اما کارایی آن‌ها در قطع زنجیره انتقال ویروس کمتر است.»

نویسندگان مقاله برای سنجش نتایج پیش و پس از شیوع گونه دلتا، حدود 2.58 میلیون تست بزاق را از 1 دسامبر 2020 تا 16 می 2021 به صورت تصادفی از 380,000 شهروند بزرگسال جمع‌آوری و بررسی کرده‌اند. همچنین 810,000 نتیجه تست از 360,000 شرکت‌کننده بین 17 می تا 1 آگست مورد آزمایش قرار گرفته است.

منبع: Global News