Friday, April 19, 2024
3.8 C
Calgary

خطر جدی موج چهارم پاندمی حتی برای افراد واکسینه شده

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

کانادا وارد موج چهارم پاندمی شده، شرایطی که نه تنها برای افراد واکسینه نشده، بلکه برای افراد واکسینه شده هم خطرناک است.

گزارش‌های منتشر شده درباره کاهش اثربخشی واکسن‌ها، تصمیم کشورها برای تزریق دوز اضافی و احتمال ابتلای افراد واکسینه شده به بیماری ازجمله نگرانی‌های شهروندان در این روزها هستند.

از طرفی ظهور گونه دلتا بار دیگر خطر شیوع ویروس در سطح جامعه را بالا برده است.

متاسفانه با وجود واکسیناسیون گسترده، آمارهای ابتلا به ویروس در کانادا رو به رشد هستند. طی هفته گذشته بطور میانگین روزانه 2,848 بیمار جدید شناسایی شده که در مقایسه با هفته قبل‌تر 29 درصد رشد را نشان می‌دهد.

میزان بستری روزانه بیماران نیز به نسبت هفته گذشته 39 درصد افزایش یافته و بستری روزانه بیماران در ICU نیز حدود 29 درصد بیشتر شده است.

هم‌اکنون 66 درصد جمعیت کانادا هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، اما علت بروز مشکلات از واکسینه نبودن باقی شهروندان است.

براساس آخرین داده‌های آژانس سلامت عمومی کانادا، از زمان معرفی واکسن‌ها در ماه دسامبر افراد واکسینه شده تنها 0.8 درصد از موارد جدید، یک درصد از بستری‌های جدید و 1.4 درصد از موارد مرگ بر اثر COVID-19 را به خود اختصاص داده‌اند.

متاسفانه واکسینه نبودن میلیون‌ها کانادایی دیگر به دلایلی چون عقاید شخصی، عدم دسترسی به واکسن یا واجد شرایط نبودن، خطر بیماری را بسیار بالا برده است.

دکتر آلیسون مک‌گیر، میکروبیولوژیست و متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان Mount Sinai تورنتو، در اینباره می‌گوید: «افراد واکسینه نشده دو خطر را متوجه دیگران می‌کنند. اول آنکه شانس انتقال ویروس به افراد واکسینه را بیشتر می‌کنند، زیرا واکسن ایمنی 100 درصد ایجاد نمی‌کند؛ دوم آنکه خطر انتشار ویروس در سطح جامعه را بالا می‌برند.

بگفته کارشناسان رقم فعلی واکسیناسیون کافی نیست. براساس اعلام سازمان بهداشت آنتاریو شیوع گونه دلتا باعث شده تا ایمنی جمعی تنها با واکسیناسیون بیش از 90 درصد جمعیت ممکن شود.

با اینحال خبری از اتحاد استان‌ها بمنظور مقابله با این موج نیست. آلبرتا با ایده پاسپورت واکسن مخالفت کرده اما استان‌های آنتاریو، بریتیش‌کلمبیا، کبک، ساسکاچوان و مانیتوبا آن را اجرا می‌کنند. قوانین اجباری پوشیدن ماسک و محدودیت‌های اجتماعی نیز بار دیگر به برخی استان‌ها بازگشته‌اند.

با این شرایط شاید بهتر باشد شهروندان با استفاده از ابزارهای موجود از خود و دیگران در برابر گونه دلتا محافظت کنند. پوشیدن ماسک‌های باکیفیت، تصفیه هوای داخلی و دوری جستن از مکان‌های شلوغ و بدون تهویه می‌توانند بسیار اثربخش باشند.

کروناویروس با جهش‌های پیاپی نشان داده که جان‌سخت‌تر از این حرف‌ها ست که بخش بزرگی از جامعه بدون واکسیناسیون رها شوند و در صورتی که محیط برای جهش آن ناامن نشود، می‌تواند تا مدت‌ها ما را درگیر خود نگه دارد و قربانی بگیرد.

منبع: CBC