Thursday, March 28, 2024
-1.4 C
Calgary

مصرف ماری‌جوانا و افزایش دو برابری خطر سکته قلبی در بزرگسالان

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با توجه به افزایش مصرف ماری‌جوانا توسط کانادایی‌ها به دلیل خستگی و استرس در طول قرنطینه کووید-۱۹، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان بزرگسال ماری‌جوانا دو برابر بیشتر از سایرین در خطر سکته قلبی قرار دارند.

این مطالعه که به تازگی در مجله انجمن پزشکی کانادا منتشر شده حاکی از آن است که آنفارکتوس میوکارد که به عنوان سکته قلبی شناخته می‌شود در بزرگسالان آمریکایی کمتر از 45 سال که ماری‌جوآنا می‌کشند، یا از سیگارهای الکترونیکی ماری‌جوآنا استفاده می‌کنند و یا کانابیس خوردنی مصرف می‌کنند نسبت به همتایانی که از این محصول استفاده نمی‌کنند شایع‌تر است.

به گفته کریم لادا، یکی از محققان این تحقیق و پزشک بیمارستان سنت مایکل در تورنتو، تحقیقات اخیر نشان می‌دهد علاوه بر اینکه مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا بیشتر در معرض خطر سکته قبلی قرار دارند، مصرف بیشتر آن باعث افزایش این خطر نیز می‌شود.

این تحقیق با بررسی داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ پرداخته انجام شده که شامل نمونه آماری بیش از ۳۳هزار بزرگسال آمریکایی ۱۸ تا ۴۴ سال است.

براساس این تحقیق بیشترین مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا مردان، مجردان، سیگاری‌ها، اشخاصی هستند که سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند و مشروبات الکلی می‌نوشند.

محققان دانشگاه گلف نیز در ماه آپریل افراد بین ۱۹ تا ۳۰ ساله را مورد مطالعه قرار دادند که نیمی از آنها سابقه مصرف ماری‌جوانا داشته‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد سفتی شریانی در مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا بیشتر از سایرین است و توانایی قلب این افراد نیز از سایرین کمتر است.

کانادایی‌ها نیز طی همه‌گیری کووید-۱۹ تحت تأثیر عواقب مصرف ماری‌جوانا بوده‌اند. بر اساس مطالعه مرکز اعتیاد و سلامت روان (CAMH) که در ژانویه 2021 منتشر شده است، بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان ماری‌جوانای سراسر کانادا اعلام کرده‌اند مصرف آنها افزایش یافته است.

همچنین نظرسنجی StatsCan که در ماه ژانویه انجام گرفته حاکی از آن است که 34 درصد از کانادایی‌هایی که این ماده را مصرف می‌کرده‌اند از افزایش مصرف خود طی یک سال گذاشته خبر داده‌اند. این افراد عوامل تأثیرگذار در افزایش مصرف خود را استرس، خستگی و تنهایی اعلام کرده‌اند.

کانادا پس از اروگوئه در سال ۲۰۱۸ مصرف ماری‌جوانا را به صورت تفریحی قانونی کرد.

اما با گذشت سه سال، به نظر می‌رسد که بررسی بیشتری درباره خطرات و مزایای ماری‌جوانا برای سلامتی لازم باشد. یکی از عارضه‌های اصلی قانونی شدن مصرف ماری‌جوانا مشخص نبودن اثرات طولانی مدت مصرف آن است. و البته مصرف تفریحی آن نیز می‌تواند مشکل‌ساز باشد..

مصرف ماری‌جوانا می‌تواند علاوه بر بیماری‌های قلبی عروقی، منجر به بروز مشکلات روانی و تنفسی شود.

با وجود اینکه ماری‌جوانا برای سلامتی خطر دارد اما با اهداف درمانی استفاده می‌شود، پزشکان ماری‌جوانا را برای برخی شرایط پزشکی نظیر دردهای نوروپاتی و التهاب‌های مزمن تجویز می‌کنند. ماری‌جوانا برای درمان تهوع و استفراغ نیز استفاده می‌شود.

منبع: globalnews