Friday, April 19, 2024
-1.3 C
Calgary

توصیه‌هایی برای داشتن تعطیلات شیرین در سایه اومیکرون

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

با گذشت چندین هفته از پیدایش سویه اومیکرون شاهد شیوع گسترده آن در سراسر دنیا و افزایش نگرانی‌ها درباره رشد آمار مبتلایان در زمستان هستیم.

این شرایط موجب لغو رویدادهای اجتماعی و ورزشی در تعطیلات کریسمس شده که با اعتراض شهروندان کشورهای مختلف همراه بوده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که اومیکرون عامل بیماری بیش از نیمی از مبتلایان جدید بوده و قدرت سرایت بالای آن فشار بر بخش درمان را دوباره افزایش داده است.

مطمئنا در چنین شرایطی صحبت کردن درباره مسافرت‌ و تعطیلات نرمال بسیار دشوار می‌شود.

به باور کارشناسان خانواده‌هایی که عضو کمتر از 5 سال، سالمند یا مبتلا به ضعف سیستم ایمنی یا بیماری‌های خاص دارند باید بیش از سایرین مراقب باشند. وجود کیت تست فوری در خانه این افراد بسیار ضروری بوده تا از سلامت خود یا میهمانان احتمالی اطمینان حاصل کنند.

نکته دیگر لزوم برگزاری دورهمی و دیدارهای دوستانه و خانوادگی در فضای باز است. اگر مجبور به انجام سفر بین‌المللی هم هستید باید اطلاعیه‌های داخلی و قوانین کشور مقصد را پیش از حرکت بخوانید تا دچار مشکل نشوید. همچنین حتما هزینه‌های بالای قرنطینه و لغو پروازها را لحاظ کنید.

بگفته آنتونی جی. سانتلا، پروفسور سیاست‌گذاری بهداشتی در دانشگاه New Haven، دستورالعمل‌های بهداشتی تغییری در مقایسه با گذشته نکرده‌اند. پوشیدن ماسک در فضاهای بسته و جمعی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها، دوری جستن از دورهمی‌ها و تجمعات، تزریق واکسن و دوز تکمیلی و مراجعه به مراکز درمانی در صورت احساس بیماری ازجمله مهمترین موارد هستند.

به باور متخصصان سرعت و توان بالای سویه اومیکرون ما را در شرایطی قرار داده که باید خود را برای ابتلا به آن آماده کنیم، حتی اگر هر سه دوز واکسن را تزریق کرده باشیم. البته شانس بروز علائم شدید بیماری در افراد واکسینه بسیار کمتر است.

در مورد کیت‌های تست فوری باید به این نکته توجه داشت که دقت آن‌ها در حالت عادی چندان بالا نبوده و تنها می‌توان در هنگام بروز علائم بیماری یا تماس با افراد ناقل به نتایج آن‌ها استناد کرد.

روند فعلی فعالیت ویروس این احتمال را قوت بخشیده که تزریق واکسن کرونا همچون آنفولانزا به رویه‌ای سالانه تبدیل شود. در ضمن نباید فراموش کرد که اومیکرون تنها سویه ویروس نبوده و احتمال ابتلا به گونه‌های دیگر که شاید هنوز آن‌ها شناخته شده نیستند در هنگام سفر وجود دارد!

منبع: The Washington Post