Wednesday, April 17, 2024
2.1 C
Calgary

شیوع اومیکرون کی پایان می‌یابد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

شیوع سویه اومیکرون رکوردهای پیشین پاندمی در کانادا را شکسته و بسیاری این سوال را از خود می‌پرسند که موج کنونی تا کی ادامه خواهد داشت.

در آفریقای جنوبی سویه اومیکرون خیلی دیر شناسایی شد و بلافاصله روند نزولی آن را شاهد بودیم. وضعیت دیگر کشورهای آفریقایی چون زیمباوه و نامیبیا هم همینگونه بود. اما کانادا و دیگر کشورهای غربی با فاصله یک ماه درگیر آن شدند. بنابراین می‌توان با یک قیاس ساده اواخر ژانویه را زمان پیک بیماری و ماه فوریه را آغاز نزولی شدن نمودارها دانست. اما کارشناسان این مقایسه را نادرست می‌دانند.

کری بومن، متخصص رفتار زیستی و استاد دانشگاه تورنتو، در اینباره گفت: ” شواهد از سریع بودن این موج حکایت دارند زیرا طی مدتی کوتاه بسیاری را بیمار می‌کند. با اینحال جوامع آماری مورد بحث تفاوت‌های بسیاری داشته و نمی‌توان آمار جنوب آفریقا را با کشورهای غربی مقایسه کرد.”

بگفته تام کوخ، استادیار دانشگاه بریتیش‌کلمبیا و پژوهشگر تاریخچه پاندمی‌ها، بخاطر وسعت و جغرافیای منحصربفرد کانادا نمی‌توان آن را با هیچ کشوری مقایسه کرد.

با اینحال کوخ گفت: “ما نرخ واکسیناسیون بسیار بالاتری داریم و جامعه شیوع دیگر گونه‌ها را تجربه کرده است. از اینرو امیدوارم موج فعلی طولانی نباشد.”

در بریتانیا که از اولین کشورهای غربی درگیر با اومیکرون بود نشانه‌هایی از کاهش شیب مبتلایان به چشم می‌خورد. با اینحال کارشناسان همچنان از روند رو به رشد بستری بیماران در چند هفته آتی می‌گویند.

در روز چهارشنبه و برای اولین بار از آغاز پاندمی تعداد بیماران کرونایی بستری در کانادا از مرز 5,000 نفر گذشت و در ادامه این رقم به حدود 6,000 نفر هم رسید. تعداد بیماران بستری در ICU هم رکورد 790 را ثبت کرد.

از طرفی مقامات بهداشتی به محدودیت ظرفیت در مراکز تست اشاره کرده و از بیشتر بودن آمارهای واقعی می‎‌گویند.

کوخ شیوع COVID-19 را به سه موج اصلی تقسیم می‌کند: موج نخست COVID-19 که سالمندان را هدف قرار داد، سویه دلتا که جوانان را بیمار کرد و حال سویه اومیکرون که کودکان و نوجوانان را درگیر می‌کند. از اینرو به باور کوخ در آینده سویه‌های بیماری ضعیف‌تر شده و در حال نزدیک شدن به مرحله endemic هستیم.

او افزود: “شیوع سریع اومیکرون تمام جمعیت را درگیر کرده و اکثریت افراد به نوعی در برابر ویروس ایمن شده‌اند. برای تکرار شرایط مشابه باید گونه‌ای بسیار قوی‌تر و متفاوت ظهور کند.”

به باور بومن در شرایط کنونی کانادا و دیگر کشورهای غربی باید کمک‌های خود به کشورهای آفریقایی و در حال توسعه را افزایش دهند تا روند واکسیناسیون سرعت بگیرد. بگفته او اومیکرون از دل کشورهایی با نرخ‌ واکسیناسیون پایین، استانداردهای بهداشتی ناکافی و فقیر ظهور کرده و در صورت بی‌توجهی این اتفاق دوباره تکرار می‌شود.

منبع: Global News