Thursday, April 25, 2024
3.6 C
Calgary

آیا تزریق دوز چهارم در شرایط فعلی کارساز است؟

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

داریل فالزارانو، ویروس‌شناس و محقق دانشگاه ساسکاچوان، در اینباره گفت: “اسرائیل از ابتدا واکسیناسیون را زودتر از ما شروع کرد و زمان زیادی از تزریق دوز سوم در آنجا میگذشت، از این جنبه می‌توان تزریق دوز چهارم را توجیح‌پذیر دانست.”

تزریق دوز سوم در اسرائیل از اواخر جولای آغاز شد و در زمان شیوع اومیکرون تا حد زیادی ایمنی شهروندان کاهش یافته بود. شهروندان بالای 60 سال اسرائیل، افراد دارای نقص سیستم ایمنی و کارکنان مراکز بهداشتی می‌توانند دوز چهارم واکسن را دریافت کنند. بگفته وزیر بهداشت اسرائیل تاکنون بیش از 500,000 دوز واکسن در مرحله چهارم تزریق شده است.

دکتر آیزاک باگوچ، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان عمومی تورنتو، باور دارد که تزریق دوز چهارم برای برخی از گروه‌ها مفید است. بگفته او داده‌های موجود درباره اثربخشی دوز چهارم کافی نیست، اما افراد سالمند و دارای نقص سیستم ایمنی می‌توانند از آن بهره‌ ببرند.

بطورکلی برای مقابله با اومیکرون سه دوز از دو دوز بهتر است، اما اطلاعات ما درباره دوز چهارم اندک است.

ساخت واکسن‌های جدید

در حال حاضر برخی شرکت‌ها مشغول ساخت انواع جدید واکسن برای مقابله با سویه‌های ویروس هستند. هر دو شرکت فایزر و مدرنا واکسن‌ سویه بتا و دلتا را مورد آزمایش قرار داده و واکسن اومیکرون فایزر هم احتمالا تا ماه مارچ به تولید برسد.

البته این نگرانی همیشه وجود دارد که سویه‌های جدیدتر بیماری ظهور کرده و تلاش‌ شرکت‌ها را هدر دهد.

شیوع سویه اومیکرون در آفریقای‌جنوبی، کشوری که تنها 28 درصد جمعیت خود را واکسینه کرده بود، اهمیت حمایت و کمک به کشورهای فقیرتر و در حال توسعه را گوشزد می‌کند.

در حال حاضر حدود 50 درصد جمعیت جهان با تزریق هر دو دوز در برابر ویروس ایمن شده‌اند. بنابراین کشورهای ثروتمند باید بین تزریق دوزهای سوم و چهارم به جمعیت خود یا کمک به کشورهای فقیر یکی را انتخاب کنند.

یکی از استراتژی‌های موفق می‌تواند تزریق دوز سوم به شهروندان و کمک به سازمان COVAX برای توزیع عادلانه واکسن در سراسر دنیا باشد. در این حالت باید تزریق دوز چهارم را عقب انداخت.

آیا مقابله با کرونا نیازمند واکسیناسیون دوره‌ایست؟

بگفته دانشمندان هنوز نمی‌توان با قطعیت در اینباره سخن گفت اما شاید هر دو یا سه سال به تزریق دوز جدید نیاز باشد. در عین حال پژوهشگران رویکرد فعلی برای تزریق دوزهای جدید با فاصله چهار تا شش ماه را برای مقابله با شیوع ویروس پایدار نمی‌دانند.

فعلا باید منتظر بود و دید بررسی نتایج بدست آمده پس از فروکش کردن اومیکرون چه سرنخ‌های جدیدی برای کنترل کرونا در اختیار ما قرار می‌دهد.

منبع: CBC