Friday, March 29, 2024
-6.9 C
Calgary

معرفی 8 زن فوق العاده کانادایی که تاریخ ساز شدند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

زنان، قرن هاست برای دستیابی به حقوقی برابر در جامعه، مبارزه می کنند. این مبارزه تا به امروز، بارها شکست خورده و به چالش کشیده شده است، اما همچنان ادامه دارد.

با وجود آنکه زنان حدود نیمی از جمعیت کره زمین را تشکیل می‌دهند، همچنان مجبور هستند برای شرکت داده شدن در تصمیم گیری ها و گرفتن حقوق اساسی خود جنگیده و با موانع متعددی دست و پنجه نرم کنند. این شرایط ناعادلانه حتی در اینجا، در کانادا، نیز وجود داشته و توجه به آن بسیار اهمیت دارد. به بهانه فرا رسیدن روز جهانی زن، فهرستی از پیشگامانی که تمام تلاش خود را برای راحتی و آسایش بقیه کردند تا کسانی که شروع به صحبت کرده و توجه جامعه را بر امور مهم متمرکز کردند، گردآوری کرده ایم که خوب است درباره شان بیشتر بدانید.

این فهرست می تواند اسامی افراد بسیار زیادی را شامل شود، اما ما در اینجا از 8 بانوی فوق العاده صحبت خواهیم کرد که نقش بزرگی در تاریخ کانادا ایفا کرده‌اند.

Viola Desmond

ویولا دزموند، تاجر و مربی ای بود که در سال 1946 و پس از آنکه از ترک کردن بخش مخصوص سفید پوستان در تئاتر روزلند واقع در نوا اسکوشیا خودداری کرد، دستگیر شده و بدون برگزاری هیچ دادگاه قانونی ای متهم اعلام شد. با پیگیری، لطف و حمایت بی‌شمار جامعه سیاه‌پوست، از پرونده او، به عنوان آغازگر گفتگوهای بزرگتری در حوزه تبعیض نژادی در کانادا یاد می‌شود. هم اکنون تصویر او بر روی اسکناس های 10 دلاری ما نقش بسته است.

Elizabeth Bagshaw

الیزابت بگشا، علیرغم آنکه او در دورانی زندگی می کرد که زنان از ورود به رشته پزشکی طرد می شدند، الیزابت باگشاو به به مدرسه رفت تا پزشک شود. پس از فارغ التحصیلی از کالج پزشکی زنان تورنتو، به همیلتون نقل مکان کرده و در آنجا به طور فعال در اولین کلینیک (کاملاً غیرقانونی) کنترل بارداری کانادا حضور یافت. بگشاو علاوه بر اینکه به زنان این حق را قائل می شد تا خودشان برای بدن خود تصمیم بگیرند، انجمن زنان پزشک کانادا را نیز تأسیس کرد. او و اقداماتش برای بسیاری از افرادی که راه او را دنبال می کردند، الهام بخش و حمایت گر بود.

Dr Roberta Bondar

دکتر روبرتا بوندار، اولین زن کانادایی و همچنین اولین متخصص مغز و اعصاب جهان بود که به فضا رفت. از زمان انفجار در سال 1992، او زندگی خود را از طریق هنر و عکاسی، انتشار کتاب و راه اندازی یک سازمان غیرانتفاعی، وقف آموزش مردم در مورد مسائل محیط زیستی کرده است.

Mary Two–Axe Earley

مری تو اکس ارلی، پیشگامی بومی بود که سخت در راه جنبش حقوق زنان مبارزه کرد و در طول زندگی حرفه‌ای خود، به نتایج باورنکردنی دست یافت. مهمتر از همه، از دولت خواست هر قانون تبعیضانه ای را که علیه زنان بومی اعمال شده است ، ممنوع کند، جایزه Persons Case  فرماندار کل را به دلیل کمک هایش در پیشبرد برابری و حقوق زنان در کانادا و همچنین دکترای افتخاری ای از دانشگاه یورک در تورنتو دریافت کرد.

Thérèse Casgrain

ترز کاسگرین، نماد فمینیست، مبارز اجتماعی و مجری رادیو بود. او اولین زنی شناخته می شود که به عنوان رهبر یک حزب سیاسی در کانادا برگزیده شد. کاسگرین که به رهبری کمپین حق رای زنان در کبک شهرت دارد، نقش مهمی در به دست آوردن حق رای زنان در سطح استان ایفا کرد.

Mary Shadd Cary

مری شاد کری، اولین زن سیاه پوستِ ناشر روزنامه در کانادا بود. او در دلاور به دنیا آمد، اما بعداً به غرب کانادا نقل مکان کرد تا شغل معلمی را دنبال کند. کری پس از استقرار در جایی که اکنون به عنوان Windsor، انتاریو شناخته می‌شود، مدرسه‌ای را راه‌اندازی کرد که برای همه باز بود، برای برابری نژادی در سیستم آموزشی مبارزه کرد و روزنامه‌ای را برای ترویج مهاجرت به کانادا راه‌اندازی کرد.

Kim Campbell

کیم کمپبل، اولین و تنها نخست وزیر زن کانادا (1993)، تمام فعالیت سیاسی خود را صرف از میان بردن موانع سر راه خود کرده است. در حالی که او تنها 123 روز پس از شروع دوره نخست وزیری خود استعفا داد، برای تعدادی از مسائل به ویژه حقوق زنان مبارزه کرد (و همچنان به مبارزه ادامه می دهد).

Justice Bertha Wilson

برتا ویلسون، پس از مهاجرت به کانادا در سال 1954، اولین زنی بود که به دادگاه عالی کانادا منصوب شد. ویلسون که به دلیل مواضع انسانی خود در مورد همه چیز از جمله تبعیض، اموال خانوادگی، حضانت کودک و دسترسی عمومی به منابع شناخته می شود، از حقوق همه افراد فارغ از جنسیت، قومیت یا موقعیت آنها دفاع می کرد.

این بود از لیست 8 زن تاریخ ساز کانادا که همانطور که گفتیم تعداد آنها بسیار بیشتر از این ارقام است.هدف ما از تهیه این لیست، تلاش برای شناخت و تجلیل از پیشگامان کانادا است. روز جهانی زن ۲۰۲۲سال مبارک!

منابع: curiocity.com