Friday, April 26, 2024
2.7 C
Calgary

شیوع موج تابستانی کرونا در کانادا

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

موارد ابتلا به کرونا در سراسر جهان بسرعت رو به افزایش است. همزمان سازمان بهداشت جهانی درباره کاهش تست و دسترسی نابرابر به واکسن و داروهای ضدویروس در کشورهای فقیر هشدار داده است.

بنابر اعلام WHO طی دو هفته گذشته تعداد موارد مثبت COVID-19 در جهان 30 درصد افزایش یافته و با اولین روند صعودی شیوع پس از مارچ 2022 روبرو هستیم.

بگفته تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، کاهش چشمگیر تست در کشورها مقابله با پاندمی را بسیار دشوار کرده است.

او افزود: “کاهش تست باعث شده تا تصویری دقیق از شیوع ویروس نداشته باشیم. همچنین با نبود تست روند درمان بیماران بسیار دیرتر شروع شده که باعث تشدید بیماری و مرگ بیشتر می‌شود.”

شیوع بسیار سریع سویه‌های BA.4 و BA.5 اومیکرون در ایالات‌متحده و اروپا بسیاری از شهروندان را مبتلا کرده است. این سویه‌ها براحتی از مصونیت ایجاد شده پس از واکسیناسیون یا آنتی‌بادی بدن افراد فرار کرده و در نقاط مختلف دنیا گسترش یافته‌اند.

مقامات بهداشتی کانادا نیز درباره شیوع سویه‌های BA.4 و BA.5 هشدار داده‌اند. طبق داده‌های فدرال این سویه‌ها هم‌اکنون حدود 30 درصد موارد ابتلای جدید به بیماری در کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

دکتر ترزا تام، رئیس سازمان بهداشت کانادا، بارها درباره بی‌توجهی شهروندان به توصیه‌های بهداشتی هشدار داده و هفته گذشته خواستار آمدگی در برابر شیوع احتمالی بیماری طی هفته‌ها و ماه‌های آتی شد.

او در تاریخ 30 جون و طی سخنانی گفت: “از آنجایی که دو سویه BA.4 و BA.5 اومیکرون در مقایسه با سویه‌های BA.1 و BA.2 سرعت شیوع و گریزپذیری بیشتری دارند باید انتظار افزایش موارد ابتلا طی هفته‌های آتی را داشته باشیم.”

در هفته‌های اخیر شاهد رشد موارد فعال COVID-19 در برخی استان‌ها ازجمله آنتاریو، کبک، بریتیش‌کلمبیا، New Brunswick و Prince Edward Island بودیم. همین موضوع باعث شده تا برخی از آغاز موج تابستانی کرونا سخن بگویند.

بگفته ماریان لویتسکی، استادیار دانشگاه تورنتو، با توجه به کاهش تست در آنتاریو داده‌های آنالیز فاضلاب معتبرترین منبع بررسی شیوع ویروس در استان هستند.

او در ادامه افزود: “بررسی نمونه‌های فاضلاب نشان داده که موارد بیماری رو به افزایش بوده و بنظر می‌رسد احتمال آغاز موجب تابستانی پاندمی در آنتاریو بالاست.”

داده‌های بدست آمده نشانگر آن است که موارد بیماری همزمان با برداشتن قانون اجباری ماسک افزایش یافته و برداشتن محدودیت‌ها شیوع ویروس را تشدید کرده است. بعلاوه این تحولات با ورود سویه‌های جدید و مسری‌تر ویروس همزمان بوده است.

به باور کارشناسان قانون ماسک اجباری و برخی از محدودیت‌های پیشین باید دوباره اجرا شوند.

دکتر مایک رایان، از مسئولان WHO، گفت: “هم‌اکنون شاهد موج شدید بیماری در بسیاری از کشورها هستیم، اما بخاطر نبود داده‌های کافی نمی‌توان آن را بخوبی مشاهده کرد. با اینحال پایین بودن آمار مرگ‌ومیر نشان داده که واکسیناسیون در این زمینه موثر بوده است.”

سازمان جهانی بهداشت از کشورها خواسته سرمایه‌گذاری خود برای مقابله با COVID-19 را افزایش دهند، داده‌ها را به اشتراک بگذارند و منابع را به نحو بهتری توزیع کنند. به باور این سازمان تا زمانی که از تمام کشورهای جهان در برابر ویروس حفاظت نشود نمی‌توان جلوی شیوع آن را گرفت.

منبع: Global News