Saturday, April 27, 2024
14.2 C
Calgary

بررسی دو فاجعه دریایی مرگبار و متفاوت طی هفته گذشته

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بگفته گارد ساحلی ایالات‌متحده تمامی سرنشینان زیردریایی توریستی تایتان که از روز یکشنبه ناپدید شده بود در جریان این حادثه جان خود را از دست داده‌اند. امدادگران حین انجام عملیات جست‌وجو قطعه انتهایی تایتان را در فاصله حدودا 1,600 فوتی از کشتی پیدا کردند.

در این حادثه پنج سرنشین به نام‌های همیش هاردینگ، پائول‌-هنری نارجئولت، شاهزاده داوود و پسرش سلیمان داوود و استاکتون راش مدیرعامل شرکت‌ برگزارکننده تور جان خود را از دست داده‌اند.

این زیردریایی با هدف اکتشاف بقایای کشتی تایتانیک در 900 مایلی شرق Cape Cod به عمق حدودا 13,000 فوتی دریا سفر کرده بود.

همزمان با پوشش رسانه‌ای گسترده این حادقه یک قایق حامل بیش از 500 مهاجر در نوار ساحلی یونان غرق شد. اما آیا مرگ 500 پناهجو در آب‌های مدیترانه به اندازه فاجعه تایتان توجهات را به سوی خود جلب کرد؟ علت چیست؟

در مدیترانه چه گذشت؟

بنابر گزارش آژانس مهاجرت سازمان ملل بین 400 تا 750 مرد، زن و کودک از کشورهای پاکستان، سوریه، مصر و فلسطین مسافر این قایق ماهیگیری بودند.

بگفته ایلوا یوهانسون، کمیسر اتحادیه اروپا در امور داخلی، حادثه اخیر یکی از مرگبارترین‌ها در دریای مدیترانه بوده است. او همچنین در اظهارات خود به شدت قاچاقچیان که پناهجویان را به کام مرگ می‌کشانند محکوم کرد.

بگفته رسانه‌های محلی حداقل 298 نفر از کشور پاکستان در این حادثه جان خود را از دست داده، 104 نفر نجات یافته و هیچ نشانی از 78 نفر دیگر نیست.

در واکنش به این حادقه شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، یک روز عزای ملی اعلام کرد. او به شهروندان خود اطمینان داد کسانی که در انجام وظایف خود سهل‌انگاری کرده‌اند را پاسخگو خواهد کرد.

بسیاری از شهروندان پاکستان به دلیل بی‌ثباتی سیاسی و بحران اقتصادی وحشتناک این کشور را ترک می‌کنند. پاکستان با جمعیت 220 میلیون نفر درگیر تورم بالا و بحران غذایی نیز هست.

با اینحال هنوز پرسش‌‌های بسیاری درباره ساعات پیش از حادثه وجود دارد.

سازمان ملل درخواست کرده درباره نگرانی‌ها پیرامون سهل‌انگاری یونان در جریان این حادثه تحقیق شود.

مقامات یونان هنوز آمار تلفات این فاجعه را تایید نکرده‌اند. این کشور همچنین در ابتدا واژگون شدن قایق و تلاش گارد ساحلی برای یدک کشیدن آن به ساحل را تکذیب کرد.

گارد ساحلی یونان اعلام کرده که این قایق در ابتدا فاصله خود را با قایق حفظ کرده، اما پس از آنکه برای بررسی وضعیت بروی آن طناب انداخته آن‌ها درخواست ارائه کمک را رد کرده‌اند.

با اینحال بگفته سازمان‌های غیردولتی آن‌ها درخواست‌های کمک از طرف قایق را دریافت کرده‌اند.

نیکوس الکسیو، نماینده گارد ساحلی یونان، در پاسخ به رسانه‌های محلی گفت: “هنگامی که قایق واژگون شد ما حتی در نزدیکی آن نبودیم. چگونه می‌توانیم آن را بکسل کنیم؟ متاسفانه جابجا شدن مسافران و  تغییر ناگهانی وزن پس از احساس استرس موجب واژگون شدن قایق شد. ما بلافاصله پس از رسیدن به محل حادثه اقدام به انجام عملیات نجات و خارج کردن مسافران از آب کردیم.”

بگفته ایلیا سیاکاندریس، سخنگوی دولت یونان، گارد ساحلی دو ساعت پیش از واژگون شدن قایق به آنجا رسید.

او در گفت‌وگو با شبکه ملی ERT گفت: “موتور قایق راس ساعت 1:40 دقیقه بامداد خراب شد و ساعت 2 غرق شد، بنابراین هیچ ارتباطی بین نزدیک شدن گارد ساحلی به قایق و غرق شدن آن نمی‌تواند وجود داشته باشد.”

BBC اعلام کرده طبق تحقیقاتی که انجام داده داده‌های ردیابی MarineTraffic، پلتفرم تحلیل دریایی، گزارش گارد ساحلی درباره غرق شدن کشتی مهاجران را تایید نمی‌کند. بر این اساس پس از غرق شدن قایق آن‌ها ساعت‌ها در حال حرکت بوده و ظاهرا در مسیریابی مشکل داشته‌اند.

این موضوع برخلاف ادعای گارد ساحلی بوده که طبق آن قایق مهاجران تا پیش از وقوع حادثه هیچ مشکلی نداشت و در خطر نبود.

شاید بهتر باشد به سرنوشت کسانی که زندگی خود را برای پیدا کردن امنیت به خطر می‌اندازند بیشتر پرداخته شود؛ البته این بمعنای آن نیست که جان سرنشینان تایتان مهم نیست.

منبع: huffingtonpost