Saturday, April 27, 2024
2.4 C
Calgary

ماجرای یک بطری 5 دلاری که 143 هزار دلار ارزشگذاری شد

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

زمانی که جسیکا وینسنت یک بطری با طرح آب‌نبات رنگی را از فروشگاه گوودویل در ویرجینیا خرید هیچ وقت فکرش را نمی‌کرد ارزش واقعی آن 143 هزار دلار کانادا باشد.

او این بطری شیشه‌ای را به قیمت 5 دلار کانادا خریداری کرد، اما بعدها مشخص شد صاحب یک اثر هنری ایتالیایی شده که 143,370 دلار کانادا ارزش‌ دارد.

وینست در اینباره گفت: “من به هیچ عنوان انتظار نداشتم تا این حد با ارزش باشد. طرح و رنگ این بطری نظر من را جلب کرد و به همین دلیل آن را خریدم.”

او می‌گوید با دیدن الگوی رنگی بطری متوجه ارزش بالای آن شد، زیرا حرکات قلم‌مو و رنگ آن در داخل شیشه‌ نیز قابل مشاهده بود. علاوه بر این وزن آن بالا بود و کیفیت بسیار بالایی داشت.

یکی از نشانه‌هایی که به کشف این اثر ارزشمند انجامید نشان “Murano Italia” بر روی آن بود. این آرم نشان می‌داد که بطری در جزیره مورانو در ایتالیا ساخته شده است و حداقل 1,000 دلار ارزش دارد.

بگفته وینسنت بطری هیچ علامت و برچسبی نداشت و زمانی که به صندوق فروشگاه مراجعه کرد متصدی پس از نگاهی مختصر قیمت آن را 5 دلار اعلام کرد.

او در ادامه تصویر بطری را از روی کنجکاوی در دو گروه فیسبوکی شیشه‌گری به اشتراک گذاشت. اعضای این گروه‌ها خیلی سریع دیگر نشان روی بطری یعنی Venini را، که متعلق به یکی شرکت شیشه‌گری ایتالیایی است، تشخیص دادند. اما این محصول یک ونینی معمولی نبود و سازنده آن، معمار مشهور ایتالیایی کارلو اسکارپا، بطری را در سال 1942 در جزیره مورانو ساخته است.

در ادامه اعضای گروه فیسبوکی به وینسنت پیشنهاد دادند تا بطری را به حراجی Wright، که سابقه فروش آثار شیشه‌ای ایتالیایی را دارد، ببرد.

مالک حراجی با دیدن این بطری زیبا که کوچک‌ترین آسیب‌دیدگی نیز نداشت، شگفت‌زده شد. مسئولان حراجی باور نمی‌کردند که یک بطری شیشه‌ای ساخت دهه 1940 را در سال 2023 در ویرجینیا آمریکا می‌بینند. در نهایت حراجی Wright بطری را به قیمت 140,000 دلار از جسیکا وینسنت خریداری کرد.

به گفته وینسنت او پول حاصل از فروش بطری را برای تعمیر مزرعه قدیمی خود هزینه خواهد کرد. او می‌خواهد با نصب سیستم گرمایشی HVAC و خرید وسایلی چون ماشین ظرفشویی و لوازم خانگی گوناگون امکانات موجود در خانه خود در این مزرعه را بهبود بخشد.

منبع: CBC