Wednesday, April 24, 2024
11.2 C
Calgary

اسکناس‌های عمودی جدید دلار کانادا وارد بازار می‌شوند

عضویت در خبرنامه

آخرین مطالب پیکوبینو

بیشتر از ۷۲ سال پس از اخراج ویولا دسموند (Viola Desmond) از بخش سفیدپوست‌های یک سالن نمایش در نیوگلاسکو، نوااسکوتیا (New Glasgow, Nova Scotia)، اکنون اسکناس جدید ۱۰ دلاری عمودی شکل در کانادا با طرح چهره او طی هفته بعد وارد چرخه مبادلات پولی کشور خواهد شد. اسکناس جدید ۱۰ دلاری عمودی شکل کانادا از ۱۹ نوامبر وارد چرخه مبادلات پولی می‌شود.

طبق اظهارات بانک مرکزی کانادا، این زن فعال در زمینه حقوق مدنی و تجارت نخستین زن کانادایی خواهد بود که تصویرش روی یک اسکناس متداول در چرخه پولی نقش می‌بندد.

این اسکناس‌های عمودی جدید همچنین دارای طراحی یک نقشه از انتهای بخش شمالی و تاریخی منطقه هالیفاکس (Halifax) خواهد بود که محل سکونت یکی از قدیمی‌ترین اجتماعات سیاه پوست و مکانی است که خانوم دسموند نخستین سالن نمایش خود را در آنجا افتتاح کرد.

تفسیر هنرمندانه این نقشه تاریخی نشان دهنده اسکله waterfront، سیتادل (Citadel) و خیابان Gottingen Street است، شاهراهی که سالن متعلق به خانوم ویولا با نام Studio of Beauty Culture در آنجا قرار داشت.

بانک مرکزی کانادا همچنین اعلام کرد که این اسکناس نخستین اسکناس طراحی شده به شکل عمودی در کانادا خواهد بود که امکان ترسیم بهتر تصویر خانوم دسموند را فراهم می‌کند و نیز آن را از سایر اسکناس‌های پلاستیکی کنونی متمایز کرده است. در وبسایت بانک آمده است:

خانوم ویولا دسموند یک زن سیاه‌پوست و تاجر بسیار موفقی بود که به خاطر مقاومت سرسختانه در ترک بخش سفیدپوستان در یک سالن نمایش در سال ۱۹۴۶ محکوم به زندان و پرداخت غرامت شد. دادگاهی که برای محاکمه او برگزار شد الهام‌بخش پیگیری مدنی برای ایجاد برابری نژادی در سراسر کانادا بود. داستان خانوم ویولا بخشی از کلکسیون دائمی موزه حقوق بشر کانادا به نام Canadian Museum for Human Rights است.

اسکناس‌های عمودی جدید همچنین دربردارنده مفاهیم متحدالشکلی مانند «ثبت دموکراسی»، پرچم کانادا، لباس ارتش کانادا همراه با شعار ملی و جمله‌ای به زبان لاتین که معنای آن در انگلیسی «از دریا به دریا» است خواهد بود.

تصویر موزه حقوق بشر Canadian Museum for Human Rights واقع در وینیپگ، مانیتوبا (Winnipeg, Manitoba) که نخستین موزه جهان است که منحصرا به مواردی چون تحولات، مراسم جشن و گرامیداشت رویدادها و آینده حقوق بشر اختصاص یافته است نیز روی اسکناس جدید نقش خواهد بست.

پرعقاب که نشان اتحاد با نخستین مردمان ساکن کانادا یا همان سرخپوستان بومی است در پشت اسکناس نقش خواهد بست. بانک مرکزی کانادا در این رابطه گفت:

باور عموم بر این است که عقاب می‌تواند بالاتر از هر پرنده دیگری پرواز کند و در نتیجه وسعت دید بیشتری نسبت به سایر پرندگان دارد و پر عقاب نماد ایده‌آل‌هایی چون حقیقت، قدرت و آزادی است.

حقوق ما از منشور حقوق و آزادی کانادا (The Canadian Charter of Rights and Freedoms) که در سال ۱۹۸۲ در سازمان Constitution of Canada به آن تعدی شد نیز در این اسکناس جدید گرامی شمرده شده و بر آن تاکید خواهد شد.

اسکناس جدید ۱۰ دلاری کانادا از دوشنبه ۹ نوامبر وارد چرخه مبادلات پولی کشور خواهد شد.
منبع: dailyhive